Kalinken Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Det du sier her er så langt unna sannheten som overhode mulig. Jeg har gått på skole både i Norge og i USA, og jeg må ærlig talt innrømme at det er ganske overraskende at slikt faktisk skjer i USA og ikke her til lands. Blir en person mobbet i Norge er det ingenting som blir gjort? Mulig at mobberne blir snakket til av lærerene, men allikevel blir det hele ikke tatt seriøst. De norske skolene avler såkalte "tapere" og "sosiale avvik", rett å slett fordi de ikke bryr seg om mobberofferene. Hvordan kan du uttale deg på så generell basis? Hvor mange norske skoler har du førstehåndserfaringer med? Derimot i USA så er hele kulturen inkluderende mot alle, innvandrere, "rednecks" eller nerder. Greit nok at de vanker i forskjellige miljøer, men allikevel blir de ikke mobbet. Skjer det mobbing i USA så vil både administrasjonen og politiet ta hånd om dette med en gang, i motsettning til hva som vil skje i Norge. Dette varierer fra skole til skole, det finnes også mange skoler i Norge som tar mobbing seriøst. Men du kan nok ha rett i at kulturen er mer inkluderende i USA. Og til alle dere som mener det er så lett å skaffe våpen i USA; det er faktisk ikke det! Skal en person (18 og oppover) skaffe seg et form for våpen, må han gå igjennom legetester, psykiske tester, ha rent rulleblad og bevise at han er i stand til å ha våpnet på et trygt sted hvor bare han kan få tak i det (det finnes selvsagt unntak). Det skal nevnes at de fleste våpene som blir brukt er såkalte "ulovlige" våpen, noe som er like lett å skaffe i Norge hvis man kjenner til det rette miljøet (noe du også må gjøre i USA). I Norge derimot kan jeg lettere skaffe meg våpentillatelse på rifle enn jeg kan i USA. Igjen uttaler du deg på altfor generell basis. I USA er det opp til hver enkelt stat å fastsette sine egne våpenlover. Det er både stater som er restriktive på våpenlovgivning, og stater som lar deg ha en rifle uten å registrere den. Du var sannsynligvis i en stat hvor det var relativt god kontroll på våpnene, men det er overhodet ikke representativt for hele USA. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hvordan kan du uttale deg på så generell basis? Hvor mange norske skoler har du førstehåndserfaringer med? Tre norske skoler, der alle har vært det samme. Har også venner som sier det samme om deres skoler. Dette varierer fra skole til skole, det finnes også mange skoler i Norge som tar mobbing seriøst. Men du kan nok ha rett i at kulturen er mer inkluderende i USA. Jeg har aldri hørt om en skole i Norge som tar mobbing seriøst. Alt i Norge er så "fløtepusete" (i mangel på et bedre ord)! Skjer det noe på en skole så blir det aldri konsekvenser, og unger får gjøre hva dem vil (med kanskje litt kjeft opp igjennom). Igjen uttaler du deg på altfor generell basis. I USA er det opp til hver enkelt stat å fastsette sine egne våpenlover. Det er både stater som er restriktive på våpenlovgivning, og stater som lar deg ha en rifle uten å registrere den. Du var sannsynligvis i en stat hvor det var relativt god kontroll på våpnene, men det er overhodet ikke representativt for hele USA. Ja, det er sant at det er forskjellig fra stat til stat. Jeg er erfaring fra North Dakota, og ingen andre stater på dette området. Allikevel så er det mitt poeng at det er vanskligere å skaffe hel-automatiske våpen i USA enn det man skal tro. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 hvem er det som gidder det? trenger bare se på tv.. Alle vet jo at de fleste som sittter i fengsel er negere? TVn er beviset, Har de vært noe positivt omtale om innvandrere? nei bare negative. DRAP, VOLD++ Media vettu.. Vinkler alltid til det negativet v innvandrene og det er det som er det positivet så kan folk se hvem de EGENTLIG er Synes det kommer ganske klart frem at dette er en venstrevendt person som prøver å få "rasister" satt i et dårlig lys. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Rasister? det FINNES ingen rasister idag. Synes ikke du det er bra at media vinkler det negativet eller vise frem hvem de egentlig er? Så du synes at voldtekt, drap.. yoyogjenger er positivt? Bare se på statestikken over volden i bare OSLO. Hvem er mest overrepresntert der? Endret 10. november 2007 av wtf bacon? Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hvordan kan du uttale deg på så generell basis? Hvor mange norske skoler har du førstehåndserfaringer med? Tre norske skoler, der alle har vært det samme. Har også venner som sier det samme om deres skoler. Dette varierer fra skole til skole, det finnes også mange skoler i Norge som tar mobbing seriøst. Men du kan nok ha rett i at kulturen er mer inkluderende i USA. Jeg har aldri hørt om en skole i Norge som tar mobbing seriøst. Alt i Norge er så "fløtepusete" (i mangel på et bedre ord)! Skjer det noe på en skole så blir det aldri konsekvenser, og unger får gjøre hva dem vil (med kanskje litt kjeft opp igjennom). Igjen uttaler du deg på altfor generell basis. I USA er det opp til hver enkelt stat å fastsette sine egne våpenlover. Det er både stater som er restriktive på våpenlovgivning, og stater som lar deg ha en rifle uten å registrere den. Du var sannsynligvis i en stat hvor det var relativt god kontroll på våpnene, men det er overhodet ikke representativt for hele USA. Ja, det er sant at det er forskjellig fra stat til stat. Jeg er erfaring fra North Dakota, og ingen andre stater på dette området. Allikevel så er det mitt poeng at det er vanskligere å skaffe hel-automatiske våpen i USA enn det man skal tro. Skolene i Norge er blitt en god del bedre enn det de var for bare noen få år siden. Det er ikke så ille, selv om det er altfor dårlig i forhold hva det bør være - ingen mobbing i det hele tatt. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Rasister? det FINNES ingen rasister idag. Synes ikke du det er bra at media vinkler det negativet eller vise frem hvem de egentlig er? Så du synes at voldtekt, drap.. yoyogjenger er positivt? Bare se på statestikken over volden i bare OSLO. Hvem er mest overrepresntert der? Finnes det ikke rasister i dag? Vet du hva rasisme er? [*Kilder*] Vise hvem de egentlig er? Du dømmer fælt nå må jeg si. Er du sikker på at ditt syn på innvandrere (og hva legger du i innvandrere?) er det det riktige? For etter egne erfaringer så tar du meget feil. Og kan du vise til en statistikk der innvandrere er overrepresentert i vold? [*Kilder*] Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hvordan kan du uttale deg på så generell basis? Hvor mange norske skoler har du førstehåndserfaringer med? Tre norske skoler, der alle har vært det samme. Har også venner som sier det samme om deres skoler. Dette varierer fra skole til skole, det finnes også mange skoler i Norge som tar mobbing seriøst. Men du kan nok ha rett i at kulturen er mer inkluderende i USA. Jeg har aldri hørt om en skole i Norge som tar mobbing seriøst. Alt i Norge er så "fløtepusete" (i mangel på et bedre ord)! Skjer det noe på en skole så blir det aldri konsekvenser, og unger får gjøre hva dem vil (med kanskje litt kjeft opp igjennom). Mine erfaringer er at dette varierer veldig fra skole til skole. På ungdomsskolen min var det faktisk noen som ble utvist i 3 dager for å ha stengt en inne på en do, og det er en rimelig seriøs sanksjon for 8-klassinger. Jeg husker også at jeg på barneskolen fikk "melding med hjem" for å ha ledd av klassekamerat i timen, og på den tiden var "melding med hjem" en ganske så alvorlig affære. Så det du sier om at Norge er for snille mot mobbere er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Igjen uttaler du deg på altfor generell basis. I USA er det opp til hver enkelt stat å fastsette sine egne våpenlover. Det er både stater som er restriktive på våpenlovgivning, og stater som lar deg ha en rifle uten å registrere den. Du var sannsynligvis i en stat hvor det var relativt god kontroll på våpnene, men det er overhodet ikke representativt for hele USA. Ja, det er sant at det er forskjellig fra stat til stat. Jeg er erfaring fra North Dakota, og ingen andre stater på dette området. Allikevel så er det mitt poeng at det er vanskligere å skaffe hel-automatiske våpen i USA enn det man skal tro. Hel-automatiske våpen har du ikke nevnt noe om før nå. Og våpenlovgivningen i USA er enten på linje med den norske eller atskillig slakkere, så det du sier om at det er enklere å skaffe rifle i Norge enn i USA, stemmer kanskje når du snakker om Nord-Dakota, men ikke i USA sett under ett. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Mine erfaringer er at dette varierer veldig fra skole til skole. På ungdomsskolen min var det faktisk noen som ble utvist i 3 dager for å ha stengt en inne på en do, og det er en rimelig seriøs sanksjon for 8-klassinger. Jeg husker også at jeg på barneskolen fikk "melding med hjem" for å ha ledd av klassekamerat i timen, og på den tiden var "melding med hjem" en ganske så alvorlig affære. Så det du sier om at Norge er for snille mot mobbere er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Da er våre erfaringer helt forskjellige ser det ut som. Alt vi igrunn diskuterer er basert på erfaringer, så det er vel ikke noe fasitsvar på det hele. Selv opplevde jeg skolen i USA mye bedre, tryggere, artigere og inkluderende enn i Norge. Igjen uttaler du deg på altfor generell basis. I USA er det opp til hver enkelt stat å fastsette sine egne våpenlover. Det er både stater som er restriktive på våpenlovgivning, og stater som lar deg ha en rifle uten å registrere den. Du var sannsynligvis i en stat hvor det var relativt god kontroll på våpnene, men det er overhodet ikke representativt for hele USA. Ja, det er sant at det er forskjellig fra stat til stat. Jeg er erfaring fra North Dakota, og ingen andre stater på dette området. Allikevel så er det mitt poeng at det er vanskligere å skaffe hel-automatiske våpen i USA enn det man skal tro. Hel-automatiske våpen har du ikke nevnt noe om før nå. Og våpenlovgivningen i USA er enten på linje med den norske eller atskillig slakkere, så det du sier om at det er enklere å skaffe rifle i Norge enn i USA, stemmer kanskje når du snakker om Nord-Dakota, men ikke i USA sett under ett. Hel-automatiske våpen er vel det som ofte blir brukt på skolemasakere, er det ikke? I USA hadde jeg ikke hatt muligheten til å skaffe meg et våpen (fordi jeg ikke er amerikansk statsborger), men i North Dakota var våpen uansett ganske vanskelig å oppdrive. Men nå skal det sies at våpen blir skaffet ofte igjennom kriminelle nettverk, og USA har større slike nettverk enn Norge. Jeg står fortsatt fast på at en slik skolemassaker kan skje i Norge! Lenke til kommentar
cFc Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Rasister? det FINNES ingen rasister idag. Synes ikke du det er bra at media vinkler det negativet eller vise frem hvem de egentlig er? Så du synes at voldtekt, drap.. yoyogjenger er positivt? Bare se på statestikken over volden i bare OSLO. Hvem er mest overrepresntert der? Jeg synes ikke media vinkler det negativt i det hele tatt. Jeg er ganske skeptisk til at media ikke vil snakke om det mer enn i det hele tatt nødvendig. Men hvis du er seriøs er vi nok enige. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Mine erfaringer er at dette varierer veldig fra skole til skole. På ungdomsskolen min var det faktisk noen som ble utvist i 3 dager for å ha stengt en inne på en do, og det er en rimelig seriøs sanksjon for 8-klassinger. Jeg husker også at jeg på barneskolen fikk "melding med hjem" for å ha ledd av klassekamerat i timen, og på den tiden var "melding med hjem" en ganske så alvorlig affære. Så det du sier om at Norge er for snille mot mobbere er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Da er våre erfaringer helt forskjellige ser det ut som. Alt vi igrunn diskuterer er basert på erfaringer, så det er vel ikke noe fasitsvar på det hele. Selv opplevde jeg skolen i USA mye bedre, tryggere, artigere og inkluderende enn i Norge. Mhm. Det jeg ville få fram i den første posten min var egentlig å tvinge deg til å nyansere påstandene dine litt, da jeg følte de var i overkant generaliserende. Jeg står fortsatt fast på at en slik skolemassaker kan skje i Norge! Det er nok dessverre fullt mulig, det ja. Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 For noen år tilbake var det en fyr på vår skole som gikk bananas. Han hadde drukket, kom på skolen, fant fram en saks og skulle drepe lærerene. Han fikk ikke gjort noen skade da, siden han bare hadde en saks... Flott at det er vanskelig å få tak i våpen i Norge. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Flott at det er vanskelig å få tak i våpen i Norge. Tja, uenig der. Vil påstå det er akkurat like lett å få tak i våpen i Norge, men bra han tullingen du snakker om ikke fikk tak i ett. Endret 11. november 2007 av JimRamse Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Mine erfaringer er at dette varierer veldig fra skole til skole. På ungdomsskolen min var det faktisk noen som ble utvist i 3 dager for å ha stengt en inne på en do, og det er en rimelig seriøs sanksjon for 8-klassinger. Jeg husker også at jeg på barneskolen fikk "melding med hjem" for å ha ledd av klassekamerat i timen, og på den tiden var "melding med hjem" en ganske så alvorlig affære. Så det du sier om at Norge er for snille mot mobbere er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Da er våre erfaringer helt forskjellige ser det ut som. Alt vi igrunn diskuterer er basert på erfaringer, så det er vel ikke noe fasitsvar på det hele. Selv opplevde jeg skolen i USA mye bedre, tryggere, artigere og inkluderende enn i Norge. Igjen uttaler du deg på altfor generell basis. I USA er det opp til hver enkelt stat å fastsette sine egne våpenlover. Det er både stater som er restriktive på våpenlovgivning, og stater som lar deg ha en rifle uten å registrere den. Du var sannsynligvis i en stat hvor det var relativt god kontroll på våpnene, men det er overhodet ikke representativt for hele USA. Ja, det er sant at det er forskjellig fra stat til stat. Jeg er erfaring fra North Dakota, og ingen andre stater på dette området. Allikevel så er det mitt poeng at det er vanskligere å skaffe hel-automatiske våpen i USA enn det man skal tro. Hel-automatiske våpen har du ikke nevnt noe om før nå. Og våpenlovgivningen i USA er enten på linje med den norske eller atskillig slakkere, så det du sier om at det er enklere å skaffe rifle i Norge enn i USA, stemmer kanskje når du snakker om Nord-Dakota, men ikke i USA sett under ett. Hel-automatiske våpen er vel det som ofte blir brukt på skolemasakere, er det ikke? I USA hadde jeg ikke hatt muligheten til å skaffe meg et våpen (fordi jeg ikke er amerikansk statsborger), men i North Dakota var våpen uansett ganske vanskelig å oppdrive. Men nå skal det sies at våpen blir skaffet ofte igjennom kriminelle nettverk, og USA har større slike nettverk enn Norge. Jeg står fortsatt fast på at en slik skolemassaker kan skje i Norge! Er nok heller vanlige pistoler som blir brukt. Hel-automatiske er ganske vanskelige å få tak i. De som planlegger mye har kanskje det, men som oftest har man en semi-automatisk pistol/revolver eller to Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Er nok heller vanlige pistoler som blir brukt. Hel-automatiske er ganske vanskelige å få tak i. De som planlegger mye har kanskje det, men som oftest har man en semi-automatisk pistol/revolver eller to Dog skal det vel sies at disse pistolene kan volde vel så mye skade, det er jo ikke like enkelt å avfyre et våpen som er hel-auto når man sammenligner med semi-auto. Dog skal vi være glad at drapsmannen i Finland ikke hadde AK-47 eller noe lignende, disse kulene kunne jo ha slaktet folk som gjemte seg bak dørene inn til klasserommet pga blant annet stor masse. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg tror spørsmålet er når kommer dette til å skje i Norge, ikke om. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Er nok heller vanlige pistoler som blir brukt. Hel-automatiske er ganske vanskelige å få tak i. De som planlegger mye har kanskje det, men som oftest har man en semi-automatisk pistol/revolver eller to Dog skal det vel sies at disse pistolene kan volde vel så mye skade, det er jo ikke like enkelt å avfyre et våpen som er hel-auto når man sammenligner med semi-auto. Dog skal vi være glad at drapsmannen i Finland ikke hadde AK-47 eller noe lignende, disse kulene kunne jo ha slaktet folk som gjemte seg bak dørene inn til klasserommet pga blant annet stor masse. En kule dreper uansett hvor den kommer fra. Det hadde vært fryktelig om noen som hadde intensjoner om å skyte folk på skolen sin fikk tak i en AK-47 eller lignende. Da tror jeg det hadde vært en god del fler som døde. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Er nok heller vanlige pistoler som blir brukt. Hel-automatiske er ganske vanskelige å få tak i. De som planlegger mye har kanskje det, men som oftest har man en semi-automatisk pistol/revolver eller to Dog skal det vel sies at disse pistolene kan volde vel så mye skade, det er jo ikke like enkelt å avfyre et våpen som er hel-auto når man sammenligner med semi-auto. Dog skal vi være glad at drapsmannen i Finland ikke hadde AK-47 eller noe lignende, disse kulene kunne jo ha slaktet folk som gjemte seg bak dørene inn til klasserommet pga blant annet stor masse. En kule dreper uansett hvor den kommer fra. Det hadde vært fryktelig om noen som hadde intensjoner om å skyte folk på skolen sin fikk tak i en AK-47 eller lignende. Da tror jeg det hadde vært en god del fler som døde. Sannsynligheten for det er meget høy. Det Dark Archon ville frem til er at hvis han hadde hatt en AK-47 eller ett annet våpen med riflekaliber istedet for håndvåpen, så hadde sannsynligheten for at flere av dem smo bare ble såret også hadde død vært større, samt at man ville få mer sannsynlighet for situasjoner med overpenetrasjon, der folk bak den opprinnelige personen som ble skutt også fikk føle effekten av en "tumbler"... Eller det faktum at han lett kunne skutt folk gjennom tynne vegger eller dører om man hadde hatt en situasjon som i USA der lærere og elever barrikaderte seg inne i klasserom... Men uansett. Automatvåpen i skoleskytinger er sjeldent. Den eneste jeg vet om er Columbine... og det var en Pistol som var konvertert til full auto (Tec-9). Virginia Tech morderen, som var alene, og som ikke hadde rifle eller avsagd hagle, men derimot to pistoler, klarte å drepe dobbelt så mange som de to ved Columbine (da regner jeg ikke med de to som døde på internatet heller). Poenget er uansett. Man kan rope og syte over USA og automatvåpen så høylytt man vil. Men det gjennspeiler ikke fakta. Forøvrig så er det vel egentlig relativt lett å få tak i automatvåpen i USA. Du kjøper rett og slett en sivil, semi auto modell AR15 (M16) eller lignende lovlig, også laster du ned instruksene for hvordan å gjøre den full auto på nettet (eller får instruksheftet solgt til deg under disken av våpenhandleren). Google "how to make ar15 full auto" så ser du hvor lett akkurat den informasjonen er å få tak i om man vil... Endret 11. november 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Rasister? det FINNES ingen rasister idag. Synes ikke du det er bra at media vinkler det negativet eller vise frem hvem de egentlig er? Så du synes at voldtekt, drap.. yoyogjenger er positivt? Bare se på statestikken over volden i bare OSLO. Hvem er mest overrepresntert der? Jeg synes ikke media vinkler det negativt i det hele tatt. Jeg er ganske skeptisk til at media ikke vil snakke om det mer enn i det hele tatt nødvendig. Men hvis du er seriøs er vi nok enige. JaOk, så fint at du er enig! eh.. Å du som lurte på om jeg hadde statestikken over innvandrere som var overrepresenter i oslo. Hvorfor det? Bare se på tv, så har du det. Drap utført av akbar, voldtatt av akbar ++ Men om du virkelig treng så kan du søke på google:O Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 JaOk, så fint at du er enig! eh.. Å du som lurte på om jeg hadde statestikken over innvandrere som var overrepresenter i oslo. Hvorfor det? Bare se på tv, så har du det. Drap utført av akbar, voldtatt av akbar ++ Men om du virkelig treng så kan du søke på google:O Du høres virkelig seriøs ut, vet du det? Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 JaOk, så fint at du er enig! eh.. Å du som lurte på om jeg hadde statestikken over innvandrere som var overrepresenter i oslo. Hvorfor det? Bare se på tv, så har du det. Drap utført av akbar, voldtatt av akbar ++ Men om du virkelig treng så kan du søke på google:O Du høres virkelig seriøs ut, vet du det? yea, vet^^, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg