Gå til innhold

Skolemassaker i Norge - vil det skje snart?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Alt kan skje. men sannsynligheten for det er veldig liten. Dessuten er ikke våpen så lett tilgjengelig i Norge(heldigvis).

8509793[/snapback]

Beklager min gode herre, Norge flyter over med våpen.

Trust me. Jeg vet. :ph34r:

Igjennom min del av jobben, så har jeg oppleved begge sider av loven, og vet hva de kriminelle kan skaffe til veie.

Av naturlige årsaker har jeg taushetsplikt overfor de og politet som jeg har jobbet med. Slikt er det bare, om en vil beholde litt av sine kroppslemmer.

Det var en statistikk som fortalte at det var mer ulovlige våpen i Norge enn lovlige våpen. :roll:

Men vi håper ikke at det skjer, men det finnes mange mennesker som har opplevd smerte (Psyk), og andre typer arr. Noen av de kan være uheldige å "klikke" :ermm:

Men vi får hjelpe dem så godt vi kan.

Vennlig Hilsen

W_B

8510320[/snapback]

Alle land har kriminelle med våpen. Men så er det ikke vanlige kriminelle som har en tendens til å gå inn på skoler med våpen for å drepe alt og alle.

Fordi disse er vinningskriminelle. For en "vanlig" borger så er våpen mye mindre tilgjengelig enn i usa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor skulle det ikke skje? en mann har nettopp drept en syv år gammel jente uten grunn.. hva hindrer et mobbeoffer i å drepe noen av de som ødelegger livet hans? det er mange mennesker i Norge som har seriøse mangler i sperremekanismen.

faen heller, det er nok av folk som fortjener ei kule!

8509252[/snapback]

Klart folk har våpen, og det finnes sikkert mange syke folk, men kulturen og forholdet til våpen er annerledes her. Individualismen er ikke så utpreget.

Lenke til kommentar

tallene trenger heller ikke å si noe.. det er mer tilfeldig at en skolemassaker skjer uansett hvor vi er i verden!

tallene er kanskje litt riktige allikevel når jeg tenker meg om.. det er ikke så mange store universitet i norge som det er i USA!

Men, når det gjelder drap generelt, så er nok statistikken ganske sann.

Lenke til kommentar

Selv tviler jeg sterkt på at noe slikt vil skje i Norge. Og om det skulle skje så vil det trolig skje i Oslo området på en videregående skole. Det vil neppe skje på et norskt universitet. Studenter har vel nok med å prøve å komme seg på forelesninger så om noen studenter skulle gidde å reise på skolen for å skyte på folk er nok heller tvilsomt.

(Ja jeg vet, tvilsom logikk)

Ser man på skole massakrer rundt omkring i Europa så er det vel kun et kjent tilfelle i Tyskland i 2002. Men ser man på Nordamerika(Canada/USA) så har man vel 30 tilfeller de siste 50årene, hvor halvparten har skjedd de siste 10årene.

Ut ifra dette kan det være rimlig å anta at det er skolekulturen i Nord amerika som hovedsaklig er årsaken til at folk går wacko med våpen.

Skolekulturen i Europa(eller ihverfall i Norge) ligner ikke litt på den amerikanske en gang.

Hadde det vært våpenkulturen så burde det kanskje være en gold del arbeidere som går wacko på arbeidsplassen. Har ikke noen tall på dette, men jeg vil tro at det ligger noe lavere enn antall skole massakrer.

Lenke til kommentar

Ja, det kommer nok til Norge også.

Hvorfor ikke?

Vi har da like saker i Norge med mangel på omsorg av barn med psykologiske lidelser som følge av en dårlig oppvekst. Det er fullt mulig, har tenkt på dette selv.

Den dagen tror jeg blir en liten vekker for det "Naive-politiske-Norge".

Lenke til kommentar
Tilsvarer altså 170 gunnerdrap i Norge per år. Et stykke igjen.

8517591[/snapback]

Men så må en ta i betraktning at det er mye vanskeligere å få tak i våpen i norge, pluss at det er flere våpen per person i USA enn i norge...

Lenke til kommentar
Tilsvarer altså 170 gunnerdrap i Norge per år. Et stykke igjen.

8517591[/snapback]

Men så må en ta i betraktning at det er mye vanskeligere å få tak i våpen i norge, pluss at det er flere våpen per person i USA enn i norge...

8572009[/snapback]

Det er ikke vanskelig å få fatt i våpen i Norge idag.

Hvem som helst kan stikke hodet utenfor dørkarmen sin, så ser en kanskje noe av det som skjer.

Jeg vet hvor lett det er. Har en svoger som er i det kriminelle miljø. Det tar han 15 minutter å skaffe ett håndvåpen, mens andre våpen av typen AG3, MP5 o.s.v tar det litt lengre tid å skaffe.

Men vi snakker ikke om måneder. :nei:

Jobber selv innen bransjen hvor sikkerhet er agendaen, og har blitt tilbudt både det ene og det andre.

Men av åpenbare grunner velger jeg å inneha mine våpen på mitt våpenkort, og "kjøre" lovlig.

Men det er meg.

Men`s det er ikke alle som velger den stien, og kanskje havner borti noe som gjør at en "tipper" over.

I Norge idag, har vi ett veldig dårlig tilbud til de som lider av Psykiske lidelser, og med tanke på hvor mange "nye landsmenn" vi har tatt inn, med en Traume som er vanskelig å forstå, er det vell heller ett tidspørsmål.

Vennlig Hilsen

W_B

Diverse linker :

Våpentetthet i Norge

Våpentetthet

Våpentetthet i Norge (PDF Fil)

Våpentetthet i Norge (PDF Fil)

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Det er påpekt til deg tidligere Wild Berries, men du ignorerer visst det faktum at det er forskjell på en yrkeskriminell og en forstyrret tenåring. Hvis du tar en kikk på de som utfører disse skolemassakrene er det få som i utgangspunktet er kriminelle.

Skal man som mindreårig få tak i skytevåpen i Norge må man, som deg, kjenne noen i et kriminelt miljø som driver med slikt, eller ha foreldre som har våpen, eventuelt venner i samme situasjon som er villig til å selge/gi det bort.

Det første alternativet er som sagt meget usannsynlig. Da står vi igjen med foreldre som har våpen. Hvis dette er tilfellet, og personen har tilgang til de, er det ytterst sannsynlig at våpnene enten er jaktrifler eller toløps-hagler. Men det finnes selvfølgelig en sannsynlighet for at det finnes en pistol hjemme.

Kan man derimot kjøpe våpen er det selvfølgelig litt lettere. Men du får likevel ikke tak på automatvåpen i nærbutikken som i USA. Her må du også nøye deg med jaktrifler og hagler som er lite hendig hvis man skal utføre en liten massakre. Du kan selvfølgelig kjøpe deg en pistol eller en pumpehagle, men jeg regner med det er en del strengere lovgiving rundt disse våpnene (?) -- særlig pistol.

Dylan Klebold hadde til sammenlikning blant annet en semi-automatisk maskinpistol ved columbine-massakren. Lykke til med å få tak i det.

Lenke til kommentar
Det er påpekt til deg tidligere Wild Berries, men du ignorerer visst det faktum at det er forskjell på en yrkeskriminell og en forstyrret tenåring. Hvis du tar en kikk på de som utfører disse skolemassakrene er det få som i utgangspunktet er kriminelle.

Skal man som mindreårig få tak i skytevåpen i Norge må man, som deg, kjenne noen i et kriminelt miljø som driver med slikt, eller ha foreldre som har våpen, eventuelt venner i samme situasjon som er villig til å selge/gi det bort.

Det første alternativet er som sagt meget usannsynlig. Da står vi igjen med foreldre som har våpen. Hvis dette er tilfellet, og personen har tilgang til de, er det ytterst sannsynlig at våpnene enten er jaktrifler eller toløps-hagler. Men det finnes selvfølgelig en sannsynlighet for at det finnes en pistol hjemme.

Kan man derimot kjøpe våpen er det selvfølgelig litt lettere. Men du får likevel ikke tak på automatvåpen i nærbutikken som i USA. Her må du også nøye deg med jaktrifler og hagler som er lite hendig hvis man skal utføre en liten massakre. Du kan selvfølgelig kjøpe deg en pistol eller en pumpehagle, men jeg regner med det er en del strengere lovgiving rundt disse våpnene (?) -- særlig pistol.

Dylan Klebold hadde til sammenlikning blant annet en semi-automatisk maskinpistol ved columbine-massakren. Lykke til med å få tak i det.

8573651[/snapback]

Igjennom jobben min, har jeg sett mange sider av samfunnet som er meget skremmende.

Jeg sett tenåringer med alt slags våpen. Kniver og håndvåpen.

Jeg sett yrkeskriminelle med alt slags tilgang til ting jeg ikke vil se på gaten.

Jeg tatt i beslag kniver, bajonetter og kjøttøkser. Dette av "vanlig" ungdom.

Dette reflekterer noe av det de unge i dag vokser opp med, ingen tørr å gå ut på byen, uten å være bevæpnet med ett eller annet våpen. :roll:

Som skrevet balansegangen mellom det å være Psykisk syk og ty til våpen, er ofte veldig tynn.

Og alle kjenner noen som kjenner noen, som kan skaffe tilveie mye rart.

Og det er heller ikke noe problem å skaffe deler til en Glock17, og gjøre den semi automatisk.

Og bare for å ha sagt det, i min tid når jeg skulle kjøpe den sivile utgaven av MP5, var jeg selvsagt i kontakt med Politiet.

Det var en butikk i Trondheim, som solgte den sivile utgaven. Ved diskusjonen med Politiet, fortalte jeg hvor lett det var å bygge om den, til å bli en ekte MP5.

Siden mine kunnskaper om MP5, kom i fra millitæret, kunne jeg ved dialogen med Politiet fortelle de enkle grep. De fikk litt hakeslepp, og kontaktet sine Politivenner i Trondheim. Hvorpå det ble en sak ut av det. Hvordan det ble tilsutt, vet jeg ikke.

Dette er 15 år tilbake i tid.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

Wild_Berries. For noen er det kanskje lett å få tak i skytevåpen, men for de aller fleste ungdommer så vil det kreve litt innsats.

Det miljøet du beskriver er i allefall ikke representativt for noe av det jeg er vokst opp med. Jeg har vært på "byen" nesten hver helg siden jeg var 16-17 år (nå 22), og ingen av kameratene mine har noen gang vært bevæpnet med noe slags våpen (så at ingen tør å gå ut i Oslo feks uten våpen en mildt sagt en stor overdrivelse). Hvis noen av oss skulle prøve å få tak i et automatvåpen eller en glock (for ikke å snakke om en semi-automatisk), så måtte vi oppsøkt folk vi vanligvis aldri har kontakt med ellers.

Forskjellen mellom Norge og USA er at i Norge er det lett for noen å skaffe seg våpen, mens i USA er det lett for de fleste å skaffe seg våpen.

Endret av Darx
Lenke til kommentar
Wild_Berries. For noen er det kanskje lett å få tak i skytevåpen, men for de aller fleste ungdommer så vil det kreve litt innsats.

Det miljøet du beskriver er i allefall ikke representativt for noe av det jeg er vokst opp med. Jeg har vært på "byen" nesten hver helg siden jeg var 16-17 år (nå 22), og ingen av kameratene mine har noen gang vært bevæpnet med noe slags våpen (så at ingen tør å gå ut i Oslo feks uten våpen en mildt sagt en stor overdrivelse). Hvis noen av oss skulle prøve å få tak i et automatvåpen eller en glock (for ikke å snakke om en semi-automatisk), så måtte vi oppsøkt folk vi vanligvis aldri har kontakt med ellers.

Forskjellen mellom Norge og USA er at i Norge er det lett for noen å skaffe seg våpen, mens i USA er det lett for de fleste å skaffe seg våpen.

8577924[/snapback]

Jeg kjenner ikke til Oslo, annet enn igjennom mine kollegaer. :hmm:

Men når det gjelder Stavanger området, så er det ikke noe videre "trygg grunn".

Jeg kan bare uttale meg på det grunnlaget jeg er kjent med, igjennom min jobb. Hvor jeg har fått bekjentskaper med meget som ikke kommer frem i media.

Og som selvsagt er "minefelt" å snakke om.

Som skrevet tidligere, jeg har venner på feil side av loven og på rett side av loven. Og jeg vet hva de kan skaffe til veie. Og de på den rette siden av loven, kan fortelle mange historier, som er til "vekkelse".

Jeg vil bare poengtere at vi ikke skal være blinde for at det kan skje her i Norge, vi bør ikke være naive og tror at vi er trygge i Norge.

Vi har mange "nye landsmenn" som har opplevd ting som er vanskelig og traumatiske. Og ofte vokste de opp med "våpen" i hånd. Hva vet vi om deres Psykiske tilstand ? Eller at Norsk Psykiatri er i krise, på lik linje med resten av Helse Norge ?

Hvem skal da hjelpe dem ? Ingen ?. Hva trigger dem ? Hva som hindrer dem for å gripe til våpen ?

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

8577924[/snapback]

Jeg kjenner ikke til Oslo, annet enn igjennom mine kollegaer. :hmm:

Men når det gjelder Stavanger området, så er det ikke noe videre "trygg grunn".

Jeg kan bare uttale meg på det grunnlaget jeg er kjent med, igjennom min jobb. Hvor jeg har fått bekjentskaper med meget som ikke kommer frem i media.

Og som selvsagt er "minefelt" å snakke om.

Som skrevet tidligere, jeg har venner på feil side av loven og på rett side av loven. Og jeg vet hva de kan skaffe til veie. Og de på den rette siden av loven, kan fortelle mange historier, som er til "vekkelse".

Jeg vil bare poengtere at vi ikke skal være blinde for at det kan skje her i Norge, vi bør ikke være naive og tror at vi er trygge i Norge.

8578279[/snapback]

Jeg har aldri skrevet at dette ikke kan skje i Norge, jeg har bare kommenterte utsagnet ditt om at det er lett å skaffe skytevåpen her.

Dersom en galning virkelig går inn for å få tak i et hel- eller semiautomatisk våpen, så greier han det nok, men det at våpen ikke er umiddelbart tilgjengelig for mange, gir en viss preventiv virkning.

Endret av Darx
Lenke til kommentar

å få tak i automatvåpen i norge er nokk ikke no problem, dra på nermeste mc klubb så spør du dom.

du får garantert tak i.

men tviler på at dette skjer i norge,

vi har ikke samme kultur som feks usa.

der viser dom bere elendigheten på tv, hvis noen har sett bowling four colombine så skjønner dere hva jeg mener med kultur i usa.

Endret av froZZo
Lenke til kommentar
å få tak i automatvåpen i norge er nokk ikke no problem, dra på nermeste mc klubb så spør du dom.

du får garantert tak i.

der viser dom bere elendigheten på tv, hvis noen har sett bowling four colombine så skjønner dere hva jeg mener med kultur i usa.

8578380[/snapback]

joda. kjempelett det, er jo bare å spasere rett inn i nærmeste MC-klubb:

"Hei! Har dere åpent nå? Jeg vil gjerne kjøpe en glock! Har dere noe på tilbud nå?"

fortsatt ikke veldig lett i forhold til i USA for den jevne nordmann. som jeg skrev tidligere, for noen (feks deg og Wild Berries) er det kanskje lett, men for de fleste så må man bryte endel barrierer man ikke har nærmet seg før for å fa tak i et slikt våpen. Jeg sier igjen: Forskjellen mellom Norge og USA er at i Norge er det lett for noen å skaffe seg våpen, mens i USA er det lett for de fleste å skaffe seg våpen.

Lenke til kommentar

du får garantert tak i.

8578380[/snapback]

joda. kjempelett det, er jo bare å spasere rett inn i nærmeste MC-klubb:

"Hei! Har dere åpent nå? Jeg vil gjerne kjøpe en glock! Har dere noe på tilbud nå?"

fortsatt ikke veldig lett i forhold til i USA for den jevne nordmann. som jeg skrev tidligere, for noen (feks deg og Wild Berries) er det kanskje lett, men for de fleste så må man bryte endel barrierer man ikke har nærmet seg før for å fa tak i et slikt våpen. Jeg sier igjen: Forskjellen mellom Norge og USA er at i Norge er det lett for noen å skaffe seg våpen, mens i USA er det lett for de fleste å skaffe seg våpen.

8578429[/snapback]

jeg støtter den :thumbup:

er det noen som har sett bowling fhor columbine?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...