Gå til innhold

Skjerm for dedikert PDF dobbeltsidevisning.

dkvam

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til en liten avgjørelse her...

Skal til sommeren/høsten bygge en PC for dedikert PDF visning.

Skjermen til denne pc'n må være sånn at jeg kan vise 2 sider i et PDF dokument

samtidig (dobbeltsidevisning) og begge sidene er ordentlig lesbare.

Skal tilbringe et uhorvelig antall timer foran denne skjermen , så jeg trenger en kombinasjon av størrelse/oppløsning som sliter minst på øynene.

Er det noen som har noen anbefalinger/erfaringer å komme med?

Ser for meg at jeg trenger en skjerm på 20-24tommer.

tar imot anbefalinger både på skjermstørrelse og type.

Takker for all hjelp jeg kan få!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hadde uten tvil gått for widescreen for 1 skjerm, men regner med du hadde det i tankene :) Anbefaler høyest mulig oppløsning egentlig, for å gjøre teksten klarest mulig (vektorbasert visning med antialiasing liker absolutt høyg oppløsning). Alternativt kan du skaffe deg f.eks. 2 17"/19" skjermer som du kan rotere/pivot/"portrait" slik at Adobe Reader kan strekkes over begge skjermer og vise 1 full side i full oppløsning per skjerm. Klatrer du litt opp, 20", får du 4:3 rotert/"portrait" og helt enkelt en perfekt A4 side per skjerm, mens dersom arket er bredere setter du skjermene tilbake og kjører framdeles 1 side per skjerm. 1 rotert 20" er fysisk større enn et A4 ark, så tekst blir gjerne -veldig- lesbart og absolutt behagelig fra avstand.

Det kan godt være 2 skjermer, til og med 20" Sony på Komplett som selges for ~3000kr for tiden (meget god skjerm forresten, men mangler rotering) vil være billigere en 1 24"/30" monsterskjerm på 1920x1200/2560x1600. Du må nesten forsøke i en butikk eller liknende. Jeg -tror- en 20" widescreen vil holde, men det spørs om ikke det blir litt i det minste laget.

Er du på budsjett men absolutt skal ha 2 sider, hadde jeg kanskje vurdert dualhead, samt et ~400kr skjermkort for å drive begge skjermene via DVI (i tilfelle du også jobber på samme maskin du som leser fra vil du trenge ekstra utganger).

Bare forslag, lykke til :)

EDIT: Liten kommentar...du får 20" 1680x1050 med DVI tilkobling idag til under 2500kr. Mulig det faktisk vil holde. Hele problemet er selve teksten, med Notepad f.eks. kan teksten tilpasses vinduet men i PDF blir det litt annerledes.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Testet på min 20" wide lcd, og er ok for dobbel side pdf... Min skjerm har 1680x1050 oppløsning.

Men hvis du vil ha mulighet til å lene deg bak mens du leser vil jeg anbefale 24" (pga størrelse) skjerm med 1920x1200 oppløsning (pga mindre verktøylinje = større leseflate)

Lenke til kommentar

Takker for alle gode svar!

Jeg skal ta meg en tur til en butikk å se hvordan ting blir seende ut på en 22" LCD.

Har lyst på en 24" grunnet oppløsningen , men de 2 ekstra tommene gjør skjermen dobbelt så dyr.

For prisen av en 24" kjøper jeg heller 2stk 22"LCD

Skal selvsagt gi tilbakemelding om hva jeg kjøper og om jeg blir fornøyd!:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da ble det en Samsung 226BW da disse er i slaget for tiden!

Jeg er fornøyd med dobbeltsidevisningen på 22" , ting blir klart og tydelig.

Skulle gjerne hatt en 24" , men blir heller å investere i en 22" til litt senere da dette

gir meg et glimrende oppsett når jeg skal redigere video(Avid Liquid Edition)

Fikk selvsagt en 226BW med A-panel istedet for Samsung sitt eget S-panel.

Jeg er passe fornøyd med skjermen men synes baklyset virker ujevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...