nocturno_culto Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg håller på å lage en kjøler til cpu'n min. Der jeg lurer på om kjølevnen blir bedre om jeg får en større overflate å mer mønster. Å hva ha mønstere å si? om det ser ut som en pyramide eller om det er frest opp i masse tamper som stikker opp. Hva er forskjellen? Takker for alle svar Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Tror du tenker på de "pinnene" som stikker opp. De gir mer areal og gir da bedre kjøling. Noen har tilogmed dyser som sender vannet fortere gjennom CPU blokka (tror det var noe sånt). Bilde eksempel: Mer mønster, mer kjøling. Men husk på at det ikke skal hindre flow noe særlig da Endret 30. april 2007 av Nets Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Tror du tenker på de "pinnene" som stikker opp. De gir mer areal og gir da bedre kjøling. Noen har tilogmed dyser som sender vannet fortere gjennom CPU blokka (tror det var noe sånt). Bilde eksempel: Mer mønster, mer kjøling. Men husk på at det ikke skal hindre flow noe særlig da 8505949[/snapback] så vist jeg lager en stooor overflate vill dette kjøle bra alså ? Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jepp, så lenge du passer på at du har god flow så er god overflate bra Lenke til kommentar
RallyP Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det gjelder også å få litt turbulens i vannet i blokken. Vet ikke helt hvorfor egentlig, bare noe jeg har hørt Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Det gjelder også å få litt turbulens i vannet i blokken. Vet ikke helt hvorfor egentlig, bare noe jeg har hørt 8509167[/snapback] hvordan får jeg turbolens i vannet, jeg har også lest det er viktig. Endret 1. mai 2007 av nocturno_culto Lenke til kommentar
nets Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg har en liten teori om at ingangsdysene er ganske små, så vannet blir "skutt" inn i blokka. Uten at jeg kan si med sikkerhet at det er sånn. Se på konstruksjonen av andre vanblokker, les anmeldelser - der demonterer de ofte vanblokkene. Lenke til kommentar
phuma Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det gjelder også å få litt turbulens i vannet i blokken. Vet ikke helt hvorfor egentlig, bare noe jeg har hørt 8509167[/snapback] Turbulens øker varmeoverføringen. Når strømningen er turbulent er det blanding i vannet hele tiden (flåsete sagt), slik at mer av vannet kommer i kontakt med overflaten som skal kjøles. Når det gjelder overflaten, vil en større overflate bidra til en større kontaktflate. Siden kontaktflate er proporsjonal med varmeoverføring, vil en større overflate føre til at den kan overføre mer varmeenergi til vannet. Turbulens er forøvrig direkte proposjonalt med hastighet, og måles med Reynoldstallet: Re = tetthet * hastighet * strømningstverrsnitt / viskositet Hvis det er over ca 10 000 er det sikkert at strømningen er turbulent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå