Gå til innhold

Hjelp! Fikk ny CPU til jul og nå booter ikke maskinen!

Ganjaman

Anbefalte innlegg

Som nevnt fikk jeg meg en ny CPU til jul (xp 2400+). Jeg satte denne inn i PC-en og da jeg skulle skru på kom den på, men slo seg av etter to sekunder! Ingen skjerm eller noe. Heller ingen pipelyder. Sjekket om jeg hadde knust kjernen, men neida den var intakt. Prøvde å sette inni den gamle CPU-en, men det samme skjedde. PC-en går på, vifter går rundt, HD-er på og så slår alt seg av igjen. Testet å boote HK uten CPU, og det funket. Er det socketen som kan ha tatt dagen? Trenger hjelp fort!

Takk for alle svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann...

Leste igjennom problemet ditt, og må ærlig si at problemet her er ikke vanskelig å finne. Maskinen din støtter ikke så kraftig CPU, (ihvertfall ikke BIOS) Da denne originalt kun blir levert med støtte opp til 2100+. Det som sansyneligvis har skjedd her er at du blir nødt til å flashe biosen din på nytt. Ny bios fil finner du på www.abit.com.tw

Det du kanskje kan forsøke først er å resete bios(Gjør dette med den gamle CPU'en din innstallert), referer til "clear CMOS" i manualen. Ta gjerne ut bios batteriet når du gjør dette. Koble også fra strømkabelen mellom PSU (strømforsyning) og HK(hovedkort). Dersom dette ikke fungerer annbefaler jeg deg å sende inn hovedkortet ditt og skrive att du gjerne vil bytte til ett annet merke, da du synest abit er noe skit. Eksempel A7V333-X eller A7N8X fra ASUS. 8)

Til lykke med julegaven din :)!!

Lenke til kommentar

Heisann. (Igjen)

Ser her att du fikk bilde en liten stund før maskina di døde? Sjekk rundt CPU kjernen etter små "Perler". Dersom du finner noen slike er det store sjangser for at du har svidd CPU'en. Send da inn disse til din Hardware leverandør. Normalt skal du få garanti på slikt. Dersom du ikke finner ut feilen er det nok best dersom du sender inn alle "Brød" delene dine. CPU, HK, MINNE.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Har kommet så langt at den ikke slår seg av lenger når jeg starter den. Har sjekket CPU-en flere ganger, og den er helt fin. Var faktisk kjøleren som ikke satt skikkelig på (måtte gå tilbake til den gamle kjøleren da den nye bare ikke ville funke med noen av CPU-ene). Det som skjer nå er at jeg får svart skjerm, ikke noe annet. Ingen pipelyder eller noe. Har flashet biosen for en stund siden, men kan prøve på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...