Gå til innhold

Hvordan få best mulig musikklyd av Z-5300 m. X-FI

Anbefalte innlegg

Jeg er litt misfornøyd med mitt Logitech Z-2300. Bruker den i kombinasjon med X-Fi xtremeMusic.Ja, jeg er klar over at høytalerene ikke er de beste til musikk men poster skjermbilder av X-Fi-instillingene mine slik at kanskje noen mer kyndige på lydkortet kan se hvor jeg kanskje kan tweake til litt bedre lyd:

1

1.jpg

2

2.jpg

3

3.jpg

4

4.jpg

5

5.jpg

6

6.jpg

7

7.jpg

8

8.jpg

9

9.jpg

10

10.jpg

11

11.jpg

I evnt. tips, referer til bildenummer eller fane-navn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med settet er vel helst at du har en ganske kjedelig mellombass-respons og en mildt sagt varierende bassrespons. For musikk fant jeg ut at en halvporøs propp i bassrefleksen ga litt jevnere bass, selv om det langt fra var optimalt. Ellers er det bare å justere ned volumet et par hakk og prøve å booste området mellom 120 og 250 Hz og se om det høres bedre ut. Noen sier også at diskanten er litt slapp, men den synes nå jeg er helt grei når bassen jevnes noe ut. Du får eksperimentere litt og se hva du får til.

Lenke til kommentar

Det er nok en effekt du kan bruke som heter parametric equalizer en eller annen plass i software til kortet. Har ikke kortet selv så jeg vet ikke hvor den ligger. "Pluggen" har til hensikt å dempe luftgjennomstrømningen til sub'en slik at den blir mer "stram" og dermed får en annen frekvensrespons som passer bedre til musikk. Du kan jo prøve med noe du har liggende så lenge du klarer å puste rimelig greit igjennom materialet og at det sitter nok fast til at det ikke ramler ut eller inni sub'en. På eget ansvar selvfølgelig :)

Lenke til kommentar

Problemet med vanlige PC-høyttalere og musikkavspilling er helt enkelt at det knapt finnes gode produkter på markedet. For det første er subwooferne helt utilstrekkelige - de går vanligvis langt fra dypt nok til å spille reell dypbass og i tillegg må de spille langt høyere frekvenser enn en sub skal gjøre. For det andre er mellomtone elementene på langt nær i stand til å spille dypt nok til å gjengi lavere mellomtone/mellombass. Dermed ender du opp med en stort frekvensområde som mer eller mindre "mangler" i lydbildet og lydkvalitet deretter.

Om du skal ha god lydkvalitet fra en PC må du dessverre spenne en del tusen. Om du ikke har lyst eller anledning til det, er middelmådig lyd det beste du kan oppnå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...