Gå til innhold

bruk av SOIC


Gjest Slettet-mRjwtK9u

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-mRjwtK9u

Hei.

 

Finnes det holdere eller noe til SOIC kretser som man kan bruke for å koble kretsene sine på test brett?

 

Noen som har noen tips til lodding av slike?

 

Endre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved lodding av disse er GOD fukting alfa og omega. Puss av oksidbelegg på kobberet med litt sandpapir/stålull, og bruk fluksmiddel i flytende form. Lodd fast et enkeltben på ene siden, slik at den har riktig posisjon. Deretter lodder du alle benene på motsatt side i en kontinuerlig bevegelse, og gjør det samme på andre siden.

Litt teknikk, men bør gå bra med litt øving.

Lenke til kommentar

Jeg ville påført løddetin på alle flater (spesielt de av kobber) som skal loddes før komponentene loddes på. Da er man mye sikrere på at man får god kontakt i loddepunkter. Man trenger ikke legge på mye loddetinn. Bare nok til at overflaten har et tynt lag på seg.

 

space

Lenke til kommentar

Mitt triks er å kun legge loddetinn på det ene loddelandet, og lodde det slik at kretsen sitter fast. Da er det lettere å posisjonere kretsen før man lodder alle bena.

 

Det ALLER beste (synes jeg) er å først legge loddetinn på alle loddeland, og så legge på flussmiddel, før man varmer alle bena... Dette krever dessverre at man har dyrt utstyr.

 

"Det er mange veier til Roma"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...