Gå til innhold

Poeng for NTNU-fag?

Drillo

Anbefalte innlegg

Har tatt fire fag på NTNU nå (siv.ing.). Får jeg poeng for disse fagene dersom jeg søker på en annen linje til høsten?

Og hvor mange poeng har jeg når jeg har:

*5,4 i snitt fra videregående

*realfagspoeng for 2MX, 3MX, 2FY, 3FY og 2KJ

*ett år i militæret

*ett år jobbing

*ett år siv.ing.-studie (4 emner, altså 30 studiepoeng)

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5,4 * 10 = 54

0,5+1+0,5+1+0,5 = 3,5

Militæret = 3 poeng

0 for jobbing

Siden du har vært i militæret får du ikke ekstrapoeng for studiepoeng. Vanligvis er regelen 1,5 poeng for 30sp, 3 poeng for 60sp

I tillegg får du 4 fordypningspoeng, 2 for MX og 2 for FY

= 64,5

Hvilket siving-studie har du gått på?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Er det ikke alderspoeng da?? Ligger tynt an når kravet er 65,5. Gått komtek.

Og er jeg med i primæropptaket når jeg blir 22 i år? Fra samordnaopptak.no:

Primærvitnemålskvote

Primærvitnemålskvoten er for kvalifiserte søkjarar som

-ikkje fyller meir enn 21 år i søknadsåret og har eit vitnemål der alle faga er tatt for første gong (utan forbetringar)

-har fullført og bestått innafor den normerte opplæringstida på 3 år (for nokre utdanningsløp 4 år)

Det kan gjerast følgjande unntak frå kravet om normert opplæringstid:

-inntil eitt år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid

HVIS JEG HAR REGNET RIKTIG, har jeg 54 (karakterpoeng) + 2,5 (realfagspoeng) + 4 (fordypningspoeng) + 6 (alderspoeng for 3 år) + 3 (militærpoeng). Litt usikker på om man får 3 militærpoeng i tillegg til alderspoengene. Men hvis jeg har rett, er summen: 69,5 poeng.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
6 (alderspoeng for 3 år)

8504971[/snapback]

Du får alderspoeng fra og med det året du fyller 20. Siden du er 22 nå skal du kun ha 4 alderpoeng om jeg ikke tar helt feil nå.

Alderspoeng

Det blir gitt 2 poeng for kvart år, max 8 poeng for fire år. Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 20 år for søkjarar med ...

Kilde

Og du faller nå inn i ordinær kvote når du søker siden du er over 21-år (du kan være 20 år, men fylle 21 år det året du søker. Du fyller 22 og er dermed 1 år for gammel).

Jeg fikk både mine 3 militærpoeng og alderspoeng da jeg søkte, men jeg hørte til ordinær kvote :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
6 (alderspoeng for 3 år)

8504971[/snapback]

Du får alderspoeng fra og med det året du fyller 20. Siden du er 22 nå skal du kun ha 4 alderpoeng om jeg ikke tar helt feil nå.

Du tar da vitterlig feil!

Det året jeg fyller 20: 2 poeng

Det året jeg fyller 21: 2 poeng

Det året jeg fyller 22: 2 poeng TOT: 6 poeng

Ellers hadde jeg vel regnet riktig. Har jeg sjangs å komme inn på dette studiet?

Lenke til kommentar

Ah, slik jeg fryktet tok jeg helt feil. :)

Men det ser ut som den summer du har regnet ut i et av dine tidligere innlegg er korrekt. Men husk at du nå søker i ordinær kvote - ikke primærvitnemålskvota - noe som kan bety at poenggrensen er høyere enn 65,5 siden folk har karakterforbedringer, et cetera, når de søker i ordinær.

Lenke til kommentar
Ah, slik jeg fryktet tok jeg helt feil. :)

Men det ser ut som den summer du har regnet ut i et av dine tidligere innlegg er korrekt. Men husk at du nå søker i ordinær kvote - ikke primærvitnemålskvota - noe som kan bety at poenggrensen er høyere enn 65,5 siden folk har karakterforbedringer, et cetera, når de søker i ordinær.

8505320[/snapback]

I opptaksstatistikkene fra i fjor står det:

ORDP 64,7

VARA ORD 65,5

Vet ikke om dette tilsvarer primær og ordinær?

Lenke til kommentar

Er usikker på hva vara-opptak for ordinær betyr versus vanlig ordinær (ORDP). Men begge de er tilsynelatende fra ordinær kvota, noe som betyr du mest sannsynlig kommer inn nå til høsten.

Men jeg anbefaler deg å sjekke her.

Her står det svart på hvitt ordinær og primær med de respektive grensene.

Lenke til kommentar
Er usikker på hva vara-opptak for ordinær betyr versus vanlig ordinær (ORDP). Men begge de er tilsynelatende fra ordinær kvota, noe som betyr du mest sannsynlig kommer inn nå til høsten.

Men jeg anbefaler deg å sjekke her.

Her står det svart på hvitt ordinær og primær med de respektive grensene.

8505371[/snapback]

Der ja, det var det samme! 65,5 er det jeg må forholde meg til, da. Det kan jo gå voldsomt opp/ned fra år til år, men med fire poeng å gå på (hvis jeg har regnet riktig, og jeg får 3 militærpoeng i tillegg til 6 alderspoeng), så burde jeg ha gode muligheter, ja.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på det.

Når jeg tenker meg om, så mener jeg at én full fordypning er obligatorisk, så hvis du bare har 2MX+3MX og 2FY+3FY, og ikke full fordypning i kjemi (bare 2KJ), så får du bare 2 fordypningspoeng.

Men jeg er ikke sikker.

Edit: Det stemmer med dette.

Endret av TrulsHE
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på det.

Når jeg tenker meg om, så mener jeg at én full fordypning er obligatorisk, så hvis du bare har 2MX+3MX og 2FY+3FY, og ikke full fordypning i kjemi (bare 2KJ), så får du bare 2 fordypningspoeng.

Men jeg er ikke sikker.

Edit: Det stemmer med dette.

8505748[/snapback]

Det tror jeg stemmer!

Her går det opp og ned. Offisiell poengsum i øyeblikket er 68,5. Oioioi...

Lenke til kommentar

3,5 realfagspoeng skulle det bli ja...

Du søker nano, eyh? Har søkt det jeg og, kommer inn om poengene er som i fjor. Siden du allerede har gått ett år på NTNU, vet du noe om studiet? sånn type om det er bra miljø og om det faglige virker bra og sånn?

Lenke til kommentar
3,5 realfagspoeng skulle det bli ja...

Du søker nano, eyh? Har søkt det jeg og, kommer inn om poengene er som i fjor. Siden du allerede har gått ett år på NTNU, vet du noe om studiet? sånn type om det er bra miljø og om det faglige virker bra og sånn?

8505776[/snapback]

Det er helt nytt av året. Ny linjeforening og sikkert en del oppstartsnerver. Men de første semestrene er det jo stort sett realfag som alle andre har.

Lenke til kommentar
0,5+1+0,5+1+0,5 = 2,5

8504932[/snapback]

Sjekk det regnestykket en gang til ;)

8505605[/snapback]

Forfalsker du det jeg skriver nå?

:innocent:

Tenkte også på alderspoeng da jeg holdt på å skrive innlegget mitt, men det var glemt da det endelig skulle skrives om. 6 poeng stemmer.

Og når det gjelder en full fordypning: Fungerer ikke norsk som denne fulle fordypningen? Jeg har full fordypning i engelsk og MX og fikk 4 fordypningspoeng.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...