Onkel Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Heisann! Et vennepar av meg er kjempegravide (han er solidarisk på alle måter), og terminen er om bare et par uker. Hun har lyst på gode bilder av seg som høygravid, men hun vil at noen av bildene skal være smakfulle aktbilder, derfor vil hun bli fotografert hjemme og av kjentfolk, og jeg ble altså spurt. Jeg har veldig lite erfaring med dette, men siden vi kanskje ikke får mer enn en sjanse om noen dager (babyer kan være uhøflige sånn, venter ikke alltid til det passer før de kommer) hadde det vært kjekt om alt klaffet. Med andre ord, jeg trenger noen kjappe og gode tips, do's, don'ts, tutorials, inspirasjonsbilder o.l. hvis dere har. Jeg føler meg trygg på det rent kamera- og eksponeringstekniske (under normale forhold), det jeg er grønn på er generelt om studiofotografering, posering og spesielt god lyssetting - gjerne både spennende/stemningsfull/skarp, og vakker/smigrende/"riktig". Forutsetninger: hun er en erfaren modell fra før. Jeg har ikke mulighet til å utvide utstyrsparken. Følgende utstyr er tilgjengelig: tre kameraer. 1: Et forhistorisk mellomformat belgkamera som visstnok har veldig bra linse men som jeg er uerfaren med. Ser for meg å bruke dette som hovedkamera, med 100 (eller 400?) ISO svarthvitt i det. 2: Et fuji F11 som generelt tar gode bilder, men det er jo bare et kompakt digital (har planer om å bruke det som lysmåler for belgkameraet). 3: et EOS 500 analogt speilrefleks som backup, med en 25-80mm F3.5-5.0 kitlinse. Kanskje sette en kornete film i dette. Videre: stativ, trådutløser for belgkameraet. En samling mer eller mindre sterke innelamper å improvisere lys med (det er ikke sånn at dette ikke er sjans å få til noe greit med? MÅ jeg ha en blitz med softing og reflektorer?). På forhånd tusen takk!! Endret 30. april 2007 av Onkel Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 har ikke mye erfaring men speilrefleks er vel noe bedre oppløsning osv på og muligheten til å knipse fort før babyen blir uhøflig... god opplysning er viktig ta det på bade under spotslightene Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Rulator: Hehe, hvis babyen er SÅ uhøflig spiller det neppe noen rolle uansett (belgkameraet er en bitch å få til riktig, men det tar ikke en UKE å stille inn). Speilrefleksen er bedre enn den digitale, ja. Men den har to ulemper på en gang i forhold til de to andre: med fuji'en kan jeg redigere og styre med bildene, og det er da jeg syns jeg får best resultater. Mens mellomformatfilm rett og slett banker gørra ut av vanlig 35mm-film når det gjelder oppløsning og skarphet. Derfor er det verdt forsøket med det gamle. Kommer antagelig til å ta flere filmer med begge kameraene. Badet er et godt forslag ifht sterkt lys, men det var en ting jeg glemte å si: har ei stue tilgjengelig med en veldig stor og helt hvit vegg (uten bilder eller skruehull eller andre forstyrrelser) som jeg har tenkt å bruke som bakgrunn/location. Skjønt, man kunne alltids hengt opp et hvitt laken på badet, det er jo sant. Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 høres bra ut med den stua gitt Lenke til kommentar
fotodog Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Ville brukt F11 som hovedkamera, da kan du sjekke resultatet med det samme. Ikke bruk blitsen på dette kameraet. Det viktigste er lyssettingen. Reflektorer kan du lage selv. Det gamle belgkameraet kan gi fine bilder, men her er det veldig mye som må stemme: er det lystett ? fokuserer det riktig?, er lukkeren till å stole på? ting kan gå galt i fremkalling. Bør blendes ned til f8-f11 bruk derfor ISO 400 film. Er det et slikt rødt rundt vindu på baklokket? til å lese av antall eksponeringer, så bruk kun S/H film med lav ISO.(100) Ta en prøvefilm med kameraet for å sjekke at alt er som det skal. Har selv et Hasselblad og 10 års fotoerfaring, og du kan banne på at ting skjærer seg når det gjelder. Lykke til. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Du har ikke muligheter til å låne et digital speilrefleks med en 50mm eller 70mm objektiv og en blitz ? Fordelen med digital er jo at du ser hva du får med en gang. Tom Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Ja, gjett om jeg ville foretrukket å bruke digitalt hele veien! Noen som har en Hasseblad H3D de ikke bruker akkurat nå? Det gamle belgkameraet kan gi fine bilder, men her er det veldig mye som må stemme: er det lystett ? fokuserer det riktig?, er lukkeren till å stole på? ting kan gå galt i fremkalling. Bør blendes ned til f8-f11 bruk derfor ISO 400 film. Er det et slikt rødt rundt vindu på baklokket? til å lese av antall eksponeringer, så bruk kun S/H film med lav ISO.(100)Ta en prøvefilm med kameraet for å sjekke at alt er som det skal. Har selv et Hasselblad og 10 års fotoerfaring, og du kan banne på at ting skjærer seg når det gjelder. Lykke til. 8505098[/snapback] Joda, belgkameraet er visstnok stabilt og fungerer bra, det store, STORE aberet er at jeg ikke har noen mulighet til å sjekke fokusen: det er manuell fokus, uten rangefinder eller noe, må tulle rundt med målebånd og greier (note to self: kjøp et bedre mellomformatkamera). Ja, det har hele tre røde vinduer bak. Huff, forrige testfilmen min var ISO 3200... Vi får se, jeg får sett på den før vi tar disse bildene. Takk for blender- og ISO-tips, en bonuseffekt da er jo litt mer margin på fokusen også. Noen som vet gode steder jeg kan lese meg fort opp på lyssetting? Lenke til kommentar
fotodog Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Sett en sort tape over de to røde vinduene du ikke bruker. Pga. fare for å få strølys inn på filmen. Prøv med ISO 400 det går nok bra, bare unngå sollys på baklokket. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Sett en sort tape over de to røde vinduene du ikke bruker. Pga. fare for å få strølys inn på filmen. Prøv med ISO 400 det går nok bra, bare unngå sollys på baklokket. 8505752[/snapback] Godt poeng med tape. Men vinduene er uansett skjult bak en slags klaff man bare åpner når man trekker fram filmen. Dessuten skal jeg jo bare bruke disse filmene innendørs, og sannsynligvis på kvelden. Er det da like viktig å være så forsiktig? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Da var det gjort. En slags rapport før dere får gi tilbakemelding på noen av resultatene: Vi holdt på i sikkert fem timer i strekk - utholdende dame, og tydeligvis temmelig fysisk slitsomt for henne. Men bildene fra 20D'en så riktig lovende ut. Og vi er selvfølgelig veldig spent på mellomformatbildene. Jeg gikk for en Ilford Delta 3200 igjen. Utfra resultatene på testfilmen like før valgte jeg å eksponere den som 800 ISO - selv med en innstilling på 1600 på "lysmåleren" (kompaktkameraet) mitt ble det litt undereksponert. Så med litt bracketing her og der for sikkerhets skyld har jeg forhåpninger om at det skal funke, burde få ihvertfall ett vellykket. Men om det blir aktuelt å legge noen av dem ut her får vi se på - jeg har ikke funnet noen som vil scanne filmer for mindre enn 75,- pr bilde, kanskje blir det med manuell forstørring. Uansett, veldig lærerikt og gøy! Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 75,- pr bilde fra 120film? i hvilken oppløsning? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Hm, det husker jeg ikke i farta. Ikke trommelscannerkvalitet, rådatafiler på 400MB og sånt (det koster 400,- pr bilde... ghah!). Men brukbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå