Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Moped.. Et par alternativer :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg prøve å komme med et skikkelig svar.

 

Aprilia RSen som du har der er bygd på Derbi GPR , dette er da samme sykkel egentlig. Så RSen har Derbi/piago sin motor . RSen er bygd på en veldig god og kraftig ramme , og ellers mye på den er ganske overdimensjonert ( dette er et + ) . Bare se på demperene , bremsene , rammen og ellers resten av sykkelen.

 

Yamaha TZR , kjører på Minarelli AM6 motoren. Dette er en helt grei motor i seg selv , men Har noen svake ledd i forhold til Derbi motoren som sitter i RSen. Ellers har TZRen gode tostemplede bremser , Men Demperene og rammen er ikke fult så kraftige som Aprilia RS sin.

 

Så konlusjonen min er vel at RSen er et bedre kjøp en TZRen. Men du skal selfølgelig legge til hvilken av sykklene du liker best.

Lenke til kommentar

Ah, you had to go there. Når skal du slutte og gnåle om de såkaldte svake leddene i AM6 motorene, ED? Jeg har kjørt rundt med en slik motor i snart 2 år nå, har jeg merket noe til disse såkalte svakhetene? Nei.

 

Selv om derbi motoren er mer forsterket på papiret har dette tillnærmet null og niks og si i virkeligheten. Vi snakker om mopeder her, ikke Amerikanske romferjer. Dempere, bremser og ikke minst rammen til TZR gjør jobben meget godt, jeg ser ingen grunn til å fremheve at RS gjør det noe bedre på det området.

 

Jeg gjentar meg selv: Valg av en 2007 modell moped, bør i størst grad handle om hvilken utseende som tiltaler deg mest. De tekniske skillene er så små at de ikke burde diskuteres slik som her.

Lenke til kommentar
Ah, you had to go there. Når skal du slutte og gnåle om de såkaldte svake leddene i AM6 motorene, ED? Jeg har kjørt rundt med en slik motor i snart 2 år nå, har jeg merket noe til disse såkalte svakhetene? Nei.

 

Selv om derbi motoren er mer forsterket på papiret har dette tillnærmet null og niks og si i virkeligheten. Vi snakker om mopeder her, ikke Amerikanske romferjer. Dempere, bremser og ikke minst rammen til TZR gjør jobben meget godt, jeg ser ingen grunn til å fremheve at RS gjør det noe bedre på det området.

 

Jeg gjentar meg selv: Valg av en 2007 modell moped, bør i størst grad handle om hvilken utseende som tiltaler deg mest. De tekniske skillene er så små at de ikke burde diskuteres slik som her.

8505220[/snapback]

 

Men RS gjør det bedre på de områdene du, derfor sier jeg det. Og jeg tror nok at du vil merke noen av de svakhetene når giren plutselig hopper i fri , eller når clutchen fortere blir slitt . Og om ikke du har merket noen av disse svakhetene som jeg nå ikke gidde å påpeke så kan det hende andre har gjort det .

 

og ellers ser jeg egetnlig lite vits å diskutere dette , ettersom jeg sier det samme i hvær tråd å blir hvær gank slaktet av Dere AM6 fæns, som kommer med de samme tåpelige argumentet om at * i dag er motorene så bra uansett * .

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
og ellers ser jeg egetnlig lite vits å diskutere dette , ettersom jeg sier det samme i hvær tråd å blir hvær gank slaktet av Dere AM6 fæns.

8505338[/snapback]

 

Det er ikke en svakhet før det blir et problem i mine øyne. Kjører jeg rundt med bøyd ramme? Neh, er det da et problem?

 

Og som for den siste kommentaren, har det ikke falt deg inn at det kanskje er en grunn til at vi "AM6 fæns" svarer på inleggene dine? Vi gjør det nå i siviliserte former, skjønner egentelig ikke problemet med det. Jeg synes dog det blir feil og innbille de som spør om råd at dette er ting værdt å legge vekt på ved valg av moped. Det er hva jeg prøver å få fram her.

Lenke til kommentar
og ellers ser jeg egetnlig lite vits å diskutere dette , ettersom jeg sier det samme i hvær tråd å blir hvær gank slaktet av Dere AM6 fæns.

8505338[/snapback]

 

Det er ikke en svakhet før det blir et problem i mine øyne. Kjører jeg rundt med bøyd ramme? Neh, er det da et problem?

 

Og som for den siste kommentaren, har det ikke falt deg inn at det kanskje er en grunn til at vi "AM6 fæns" svarer på inleggene dine? Vi gjør det nå i siviliserte former, skjønner egentelig ikke problemet med det. Jeg synes dog det blir feil og innbille de som spør om råd at dette er ting værdt å legge vekt på ved valg av moped. Det er hva jeg prøver å få fram her.

8505370[/snapback]

 

Det du sier her er som å si at et stort ikke har en fordel til et lite TV for det ikke er et problem at de lille TVe er så lite. Det er og snakk om kjørekomfort her , der demperene spiller en viktig rolle , og om en liker å herje litt skal en ikke ha noe imot en litt kraftigere ramme ( selv om TZR og RS har begge nesten like kraftig ramme).

Og hvem sier vel nei takk til en motor som kansje holder noen mil lenger ? og som tåler litt ekstra ?

Ikke jeg vertfall ;) (Gud som jeg gruer meg til Hurt , thewiz og den gjengen kommser :cry: )

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Det du sier her er som å si at et stort ikke har en fordel til et lite TV for det ikke er et problem at de lille TVe er så lite.

 

Nei, absolutt ikke det samme. Dette blir en helt tåpelig sammenligning.

 

Det er og snakk om kjørekomfort her , der demperene spiller en viktig rolle , og om en liker å herje litt skal en ikke ha noe imot en litt kraftigere ramme ( selv om TZR og RS har begge nesten like kraftig ramme).

 

På kjørekomfort er TZR blandt de beste etter min mening. Demperne har jeg ingen ting og utsette på. Skal du "Herje" kjøper du ikke racing sykkel. Når det er sagt kjører jeg min sykkel alt hva den er god for, har jeg skjev ramme? Neh. Vil det dermed si at det er et problem? Har yamaha TZR dermed en svak ramme, på det grunnlag at RS / Derbi har en *litt* sterkere? Please.

 

Og hvem sier vel nei takk til en motor som kansje holder noen mil lenger ? og som tåler litt ekstra  ?Ikke jeg vertfall ;)

 

Uholdbart argument. Kjøper man ny moped i 2007 og klarer å kjøre ifiller motoren m.m ved vanlig kjøring / uplombert skulle man vært buret inn. Det er nært sagt ikke mulig å kjøre i stykker disse motorene på 2 år, med mindre du gir faen i alt som heter vedlikehold osv, men da stiller en Derbi motor og en AM6 motor likt.

 

(Gud som jeg gruer meg til Hurt , thewiz og den gjengen kommser  :cry:  )

Hvorfor det? De argumentere akuratt like saklig som alle andre her. Antagelig bedre enn meg også - jeg skal ikke pårope meg å være den som kan mest om moped her, men jeg vet en god del om logisk tenkning.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar
Det du sier her er som å si at et stort ikke har en fordel til et lite TV for det ikke er et problem at de lille TVe er så lite.

 

Nei, absolutt ikke det samme. Dette blir en helt tåpelig sammenligning.

 

Det er og snakk om kjørekomfort her , der demperene spiller en viktig rolle , og om en liker å herje litt skal en ikke ha noe imot en litt kraftigere ramme ( selv om TZR og RS har begge nesten like kraftig ramme).

 

På kjørekomfort er TZR blandt de beste etter min mening. Demperne har jeg ingen ting og utsette på. Skal du "Herje" kjøper du ikke racing sykkel. Når det er sagt kjører jeg min sykkel alt hva den er god for, har jeg skjev ramme? Neh. Vil det dermed si at det er et problem? Har yamaha TZR dermed en svak ramme, på det grunnlag at RS / Derbi har en *litt* sterkere? Please.

 

Og hvem sier vel nei takk til en motor som kansje holder noen mil lenger ? og som tåler litt ekstra  ?Ikke jeg vertfall ;)

 

Uholdbart argument. Kjøper man ny moped i 2007 og klarer å kjøre ifiller motoren m.m ved vanlig kjøring / uplombert skulle man vært buret inn. Det er nært sagt ikke mulig å kjøre i stykker disse motorene på 2 år, med mindre du gir faen i alt som heter vedlikehold osv, men da stiller en Derbi motor og en AM6 motor likt.

8505555[/snapback]

 

var ikke det du som nettopp skjærte sylindern din da ? .

 

Jeg synst ikke det er noen tåpelig samenligning i det heltatt. Synst derimot å påstå at noe som er dårligere er like bra som noe som er bedre er tåpelig :huh:

Du synst at kjørekomforten på TZR er blandt de beste ja, det vil ikke jeg utale meg noe videre om siden jeg ikke har kjørt en TZR ( men faktisk såtti på en å trilla den bortover :D ) . Jeg har heller ikke skrevet at rammen på TZR er svak , har jeg det? Og å si at en ikke kjøper Racing når en skal herje , det er jo opp til hvær enkelt , jeg synst det er kjempemorsomt å fyke rundt med GPRen min på marka jeg :p Og joda det er gått mulig å kjøre istykker en uplombert moped , ned en lang bratt bakke med veldig høyt turtall :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg skjærte en trimsylinder.

 

Legg merke til at jeg skrev "Ved vanlig kjøring" det vil si, ikke på 13,000 omdr. ned en bratt bakke. Det er uansett idioti.

 

Synst derimot å påstå at noe som er dårligere er like bra som noe som er bedre er tåpelig

 

Greit, for å legge meg på ditt nivå når det gjelder sammenligninger. Jeg skal ha meg ny TV, det er snakk om en 32 tommer LCD. Valget står mellom 2 modeller. Begge TV-ene har like god kvalitet på bilde og begge har et godt layout. Den ene modellen har dog en ekstra skrue som holder den sammen, i tillegg til de 4 som allerede er der. Dermed har du en forsterkning, som på papiret ser glimrende ut, men som ikke gjør en døyt i virkeligheten.

 

Ville du valgt TV-en med den ekstra skruen fordi det er pent på papiret? Skjønner du at den ekstra skruen kun er overflødig, og ikke dekker noe behov? Klarer du og overføre dette til moped sammenheng? Takk. :)

Lenke til kommentar
Jeg skjærte en trimsylinder.

 

Legg merke til at jeg skrev "Ved vanlig kjøring" det vil si, ikke på 13,000 omdr. ned en bratt bakke. Det er uansett idioti.

 

Synst derimot å påstå at noe som er dårligere er like bra som noe som er bedre er tåpelig

 

Greit, for å legge meg på ditt nivå når det gjelder sammenligninger. Jeg skal ha meg ny TV, det er snakk om en 32 tommer LCD. Valget står mellom 2 modeller. Begge TV-ene har like god kvalitet på bilde og begge har et godt layout. Den ene modellen har dog en ekstra skrue som holder den sammen, i tillegg til de 4 som allerede er der. Dermed har du en forsterkning, som på papiret ser glimrende ut, men som ikke gjør en døyt i virkeligheten.

 

Ville du valgt TV-en med den ekstra skruen fordi det er pent på papiret? Skjønner du at den ekstra skruen kun er overflødig, og ikke dekker noe behov? Klarer du og overføre dette til moped sammenheng? Takk. :)

8505838[/snapback]

 

Nå er det mer en en skrue som skiller disse 2 mopedene. RSen har blant annet en Veiv som er balansert til 14 000 omdreininger, og den på TZR er balansert til 12 000. RSen har en helt annen sylinder (hardchrome) , et annet girsystem ++ Og at jeg sier at du får mest for penga når du kjøper en RS er jo et faktum. Og jeg ser ikke noe gærnt i å si det heller . Bare aksepter det og slutt å krangl , vær så snild !

 

edit : for å si noe var jeg å leverte sykkelen min på førstegangs service og spurte forhandleren om litt forskjellig om denne veiva til derbi , han sa selv at Veiva på GPRen min var balansert på 14 K. Så nå har vertfall jeg fått det bekrefta av noen med peiling.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Alt som går over 45 km/t og er 50cc blir bøtelagt med 4250,- elns. Skal dog sies at jeg har kjørt både uplombert og med trimsylinder i snart 2 år nå uten å ha blitt halet inn av politiet.

 

Tar du plombene gjør en TZR rundt 80-90 på speedomteret. Vet ikke hvordan det er med RS.

8504685[/snapback]

Ehh, javel? Da må speedometeret til TZR'en gå veldig feil. Kameraten min sin TZR gjør ca 75 uplombert og med bytta, passende dyse..

 

Selv syns jeg RS og GPR er de to fineste. Jeg er helt enig med Evil-Duck også. Til samme prisen, og hvis man står i tvil om hvilken sykkel man hadde valgt fordi man syns de er like fine, hadde jeg klart gått for den beste, som i dette tilfellet er RS, eller GPR (selv om ikke trådstarter har nevnt denne). RS har som sagt kraftigere ramme, motor, veiv, girkasse etc..

 

Og ta slik krangling på PM, slik at vi slipper sånn spamming av personangrep her inne! :hrm:

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Tar du plombene gjør en TZR rundt 80-90 på speedomteret. Vet ikke hvordan det er med RS.

8504685[/snapback]

 

 

Jeg har en RS uplombert og jeg har hatt den opp i 92km/t. Ganske impressive om jeg får si.

 

(Gud som jeg gruer meg til Hurt , thewiz og den gjengen kommser  :cry:  )

 

Ingen slakt og sinne fra meg i dag. Fint at dere diskuterer dette gutter, men hvorfor i hver jævla diskusjon?

 

Uansett, trådstarter; kjøp den du syns er penest, det er uansett det viktigste, liker du ikke sykkelen du kjører; men den kjører fett på flat mark er det ingen vits i.

 

Jeg er ingen AM6 fan, uansett om jeg er eier av en. Jeg skal innrømme jeg har hoppet opp i frigiret mellom 5-6 et par ganger (og dette er irriterende) men er det en ting jeg ikke liker er det at folk skryter av andre motorer på et forum hvor flesteparten har AM6 (sier ikke at du gjør det Evil-Duck)

 

Hvis fyren skal bare ta plomben trenger han ikke tenke på dette i det hele tatt, da kan han bare gå etter utsendet. Dette er ihvertfall min mening. Pris er jo også en faktor, RS får man bittelitt billigere enn TZR fortiden, menmen.

 

Personlig liker jeg RS bedre pga at jeg syns den ser bedre ut en TZR, og pga at jeg syns TZR iforhold til RS er litt for stor (karosseri messig) til å være 50ccm.

 

Bottom line: Kjøp den du liker.

 

 

 

Og en liten ting til Evil-Duck på slutten her: Hvis man først skal blodtrimme en moped så skifter man gjerne til trimdeler, så da stiller de egentlig likt.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en Derbi X-Race! Er 16 jeg å. Får den om et par dager, gleder meg sykt. Mopeder er som sagt like no til dags, kjøp av utsende!

8506628[/snapback]

Siden alle snakker om toppfart her, så kan jo jeg legge til at jeg hadde min X-Race oppe i 75 på flat mark helt orginal, altså slik den kommer fra butikken ny. :) Og nei, det var ikke noen nedoverbakke. Jeg startet på 1. gir, og var det i det hele noe helling, så var det i så fall oppover.. Kan jo legge til at det bare har skjedd et par ganger. Kjørte også en strekning på rundt 11km med oppoverbakker og nedoverbakker, samt at jeg kjørte forbi en bil som lå i overkant av 60, og jeg lå i 65-70 hele veien. Var ikke under 60 en eneste gang.. :)

 

Bare for å vise at Derbi motorer går bra på turtall :p

Lenke til kommentar
Siden alle snakker om toppfart her, så kan jo jeg legge til at jeg hadde min X-Race oppe i 75 på flat mark helt orginal, altså slik den kommer fra butikken ny. :)  Og nei, det var ikke noen nedoverbakke. Jeg startet på 1. gir, og var det i det hele noe helling, så var det i så fall oppover.. Kan jo legge til at det bare har skjedd et par ganger. Kjørte også en strekning på rundt 11km med oppoverbakker og nedoverbakker, samt at jeg kjørte forbi en bil som lå i overkant av 60, og jeg lå i 65-70 hele veien. Var ikke under 60 en eneste gang.. :)

 

Bare for å vise at Derbi motorer går bra på turtall :p

8506662[/snapback]

:) , men kan man ikke få bot da? :hrm:

Lenke til kommentar

>Jonas<: For å bare si det, du kommer til å få bot. Grensen er 45km/t. Og du har nesten doblet den ''orginalt''

 

Skal love deg at biltilsynet driter en lang en i om den er sånn fra butikken, fordi de har regler og forholde seg til. Det er greit med 60km/t, men 75km/t da blir det bot. Tro meg!

 

 

rulator: Så vidt jeg forstått det er den plombert, men hvis den ikke er det, bør du stille ned sperra di et par hakk.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
>Jonas<: For å bare si det, du kommer til å få bot. Grensen er 45km/t. Og du har nesten doblet den ''orginalt''

 

Skal love deg at biltilsynet driter en lang en i om den er sånn fra butikken, fordi de har regler og forholde seg til. Det er greit med 60km/t, men 75km/t da blir det bot. Tro meg!

8506703[/snapback]

 

 

turtalls sperre:?? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...