Gå til innhold

se mappene på linux-server grafisk på en linux-des

Anbefalte innlegg

Hallo

Hvordan må jeg gå frem for grafisk å kunne se filene på linux-server (ubuntu 6.06) ved hjelp av min linux desktop (ubuntu 7.04) ? Må jeg dele filer på serveren (sånn jeg må i windows) eller er det andre metoder? Har brukt winscp når jeg har brukt windows, men lurer på om det samme/noe liknende finnes for linux desktop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSHFS er som Mr. Elendig seier, overlegent. Om du brukar Gnome og Nautilus, kan du nytta "Koble til tjener"-funksjonen, bruke SSH som tjenestetype, også er du i gang. Om du ikkje vil lagra lenka, kan du og skriva ssh:// etterfulgt av IP-adresse eller maskinnamn i adressefeltet i Nautilus.

Lenke til kommentar

Konqueror (KDE) har også innebygd støtte for en haug med nettverksprotokoller, inkludert SSH.

Bare å skrive sftp:// eller fish:// i adressefeltet :)

Ellers anbefaler jeg Mr.Elendigs forslag for mer transparent SSH-støtte som kan brukes på tvers av alle programmer og shell.

Lenke til kommentar
winscp er vel en ftp-klient?

WinSCP er en slags ftp-klient som bruker scp eller sftp istedet for ftp. De to protokollene slipper du å installere server til, siden de følger med når du installerer ssh-server på linux. (Du kan såklart bruke WinSCP til FTP også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...