Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

802.11a / 802.11b / 802.11g / 802.11n hva er de?

Anbefalte innlegg

Kunne noen forklare meg hva disse forskjellige W-Lan standardene er, og hva de går ut på?

I prisguiden finner jeg 802.11a, 802.11b, 802.11g og 802.11n..

Hva er forskjellen på de forskjellige? Eventuelle fordeler med den ene kontra den andre..

Og hvilke av de ville bli kategorisert som "best"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er best, vel, det spørs hva du er ute etter. 11g og 11n er de eneste variantene i praksis per i dag. Men skal du ha et bra nett som er stabilt så må du også kjøpe router/kort deretter, "billigræl" kan fort bli kjedelige greier mhp. stabilitet og ytelse. Finnes mye trådløst utstyr som ikke er verdt de billige kronene de koster... Søk litt på forumet etter folks erfaringer.

Lenke til kommentar
en kort forklaring :

802.11a = 5ghz , 54mbit ( i praksis 25mbit)

802.11b = 2,4ghz , 11mbit ( i praksis 5mbit)

802.11g = 2.4ghz , 54mbit (i praksis 25mbit)

802.11n = 2,4ghz , 300mbit (i praksis 90-100mbit)

8504558[/snapback]

Med andre ord, hvis vi ønsker oss 100mbit linje så fort som mulig, så er det 802.11n vi trenger for maks utnyttelse over trådløst nettverk

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefalle å gå for 802.11n utstyr enda. Kan fort bli en hodepine av kompatibilitetsproblemer.

Mesteparten av utstyret som eksisterer under 11n i dag er basert på det første utkastet av standaren som kom for over et år siden, og som ble nedstemt av standariseringskomiteen. Så utstyr fra to forskjellige produsenter trenger derfor ikke å funke sammen.

Dessuten kom det et nytt forslag i år, som ser ut til å bli godkjent. Muligt det er kommet noe utstyr basert på dette også, så utstyr fra to produsenter trenger plutselig ikke å fungere sammen.

Desuten så vil man sansynligvis få problemer når standaren endelig blir fastsatt, da kan fort det gamle utstyret ikke fungere mot nytt.

Så for nå vil jeg kun anbefale 802.11a og g utstyr. (11a i områder med mange b/g/n nett.)

Lenke til kommentar
Vil ikke anbefalle å gå for 802.11n utstyr enda. Kan fort bli en hodepine av kompatibilitetsproblemer.

jeg har WMP300N-EU kort og WRT300N router, begge fra linksys og det fungerer helt topp.. hastighet i følge linksys programmet fra 216 til 270mbps..

dønn stabilt. 15 meter og 3 vegger i mellom kort og router

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...