Gå til innhold

litt om oppløsning på LCD tver?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny LCD tv, og angående har jeg noen spørsmål når det gjelder oppløsning.

selv har jeg et ganske lite rom som tven skal in på, og hvis jeg da har skjønt rett har det seg slik at de ikke spiller noe rolle hvor stor(i tommer) tv er, men hvor mange linje punkter den har i forhold til hvor langt man sitter fra tv.

dvs. at en 18tommer dritt tv kan han like bra grafikk og bilde som en stor dyr tv som har flere linjer (p) som man må sitte lengere fra for å få full effekt av det.

Blir det da slik: lite rom = liten tv, stort rom = stor tv?

Og en annen ting når det gjelder spilling. etter som jeg har skjønt skal man ikke spille spill i 1080i, for da blir det rett og slett dorligere kvalitet en hvis man kjører i 720p(satt i betrakning att spillet er 720p). Er det fordi en tv eller spillekonsol må regne ut hvordan skjermbilde skal bli, og at den da må gjøre om på farger og putte in kontraster og slikt som egentlig ikke er der?

Hører folk sier her at det ikke er vits med 1080p på en liten tv, da du ikke vil merke forskjell, stemmer sikkert det når det gjelder tv signaler. Men på spill som kjører i 1080p vil jo da miste store deler av bildet hvis tven bare støtter 720p. Og da selv om noen sier at da er det bare å bruke 1080i. det skjønner jeg ikke helt?

Trodde det var slik at den da også må regne dobbelt for å få det til, først fra konsollen 1080p - 720p og så på tven fra 720p - 1080i.

Håper jeg tar feil på mye av det her, så kom gjerne med korrekte ting eller bare si ifra hvis jeg har skjønt åssen dette med LCD tv virker.

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
selv har jeg et ganske lite rom som tven skal in på, og hvis jeg da har skjønt rett har det seg slik at de ikke spiller noe rolle hvor stor(i tommer) tv er, men hvor mange linje punkter den har i forhold til hvor langt man sitter fra tv.

Blir det da slik: lite rom = liten tv, stort rom = stor tv?

Det er best med:

-lite rom = "liten" tv, eller stor tv med høy oppløsning

-stort rom = stor tv, med eller uten høy oppløsning

Hører folk sier her at det ikke er vits med 1080p på en liten tv, da du ikke vil merke forskjell, stemmer sikkert det når det gjelder tv signaler. Men på spill som kjører i 1080p vil jo da miste store deler av bildet hvis tven bare støtter 720p. Og da selv om noen sier at da er det bare å bruke 1080i. det skjønner jeg ikke helt?

Mister ingenting av bildet, ettersom en Tv som ikke kan vise 1080p ikke viser 1080p.

Med 1080i så får man bare noen ekstra linjer, og er ikke nok til og få bemerkelsesverdig bedre bilde.

Trodde det var slik at den da også må regne dobbelt for å få det til, først fra konsollen 1080p - 720p og så på tven fra 720p - 1080i.

Nope.

Konsollen kan ikke vise 1080p hvis Tv'en ikke støtter det, og det er også konsollen som står for omregning av bildet.

Vet ikke helt hvor mye det hjalp eller hvor god jeg var til og forklare, kan sikkert forklare litt mer hvis det trengs.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg selve størrelsen har mye å si. En stor skjerm gir en mye bedre filmfølelse enn en liten skjem, selv om sitteavstanden er tilpasset størrelsen. For å sette det på spissen, det er noe annet se film på kino enn å se film på en 17" skjerm. Dette har med opplevelsen å gjøre, detaljer og kvalitet vil som du sier være den samme med to tilsvarende skjermer i forskjellig størrelse.

De fleste LCD-TV-er har en oppløsning på 1366*768, som er litt høyere enn 720p, og betraktelig lavere enn 1080i/p. Hva som gir best bilde avhenger i hovedsak av bildebehandlingen som gjøres i TV-en. 1080i består av halvbilder, disse må deinterlaces og resultatet av dette avhenger av bildeprosesseringen som blir gjort.

Trodde det var slik at den da også må regne dobbelt for å få det til, først fra konsollen 1080p - 720p og så på tven fra 720p - 1080i

Et LCD-panel er progressivt, og ingen skjermer har oppløsningen 1080i. De fleste skjermene har som sagt en oppløsning på 1366*768, men 1920*1080/1080p blir stadig vanligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...