Marrah Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg har tatt et par utsiktsbilder, men de ble ikke helt vannrette. Jeg har Photoshop CS2 og Canon EOS 400D. Er ikke helt dreven på photoshopen enda, og har ikke funnet noen tips hvordan man retter de opp. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Bruk f.eks Crop-verktøy (trykk C) - Merk området du vil beholde (klikk og dra). - Holder du muspeker ned i et av hjørnende kan du rotere rektangelet du har markert. - Roter det slik det blir rett med horisonten og trykk Enter. (forøvrig viktig å huske å få horisonten rett *før* du tar bildet. Å rette opp horisonten i ettertid betyr at du må kutte bort til dels store deler av bildet, dvs bildet kan bli 'ubrukelig' i forhold til slik du hadde tenkt) Endret 30. april 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Skal ikke forundre meg om Canon har mulighet for hjelpelinjer (eller hva det heter på norsk) i søkeren? Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 1. Ruler tool ( ligger samme plass som eyedropper, i verktøyraden på venstre side av skjermen) 2. Trekk en linje langs horisonten 3. image -> rotate canvas -> arbitrary -> ok Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 mulighet: filter->distort->lens correction->juster vinkelen med musen til den passer med rutenettet->ok. Lenke til kommentar
Toa Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Jeg benytter Ritz' teknikk (bruk av ruler tool). Kan også brukes vertikalt (f.eks rette opp et bilde i forhold til en lyktestolpe etc) Endret 30. april 2007 av Toa Lenke til kommentar
Marrah Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Takk alle sammen! Er så flott å få svar så fort:) Metodene skal prøves så fort jeg får tid:) Lenke til kommentar
Connecta Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Picasa, som er freeware, har også en grei funksjon for å rette opp. Litt av bildet går såklart bort i prosessen, men resultatet blir som oftest bra. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 marker med rectangular marquee tool > høyreklikk > free transform > vri på bildet til du føler at horisonten blir nogen lunde god > copy > fil > new > paste Lenke til kommentar
bjornawarjar Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg har tatt et par utsiktsbilder, men de ble ikke helt vannrette. Jeg har Photoshop CS2 og Canon EOS 400D. Er ikke helt dreven på photoshopen enda, og har ikke funnet noen tips hvordan man retter de opp. Noen som kan hjelpe? 8504204[/snapback] Tips når du tar bildet: Sjekk horisonten i forhold til fokuspunktene i søkeren, blir blir det ganske rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå