Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp lan gjennom switch - problemer!

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte nettop en switch hvor jeg har koblet 2 pc'er og ett kabelmodem til denne. De 2 pc'ene får koblet seg opp mot internet, men hvordan får jeg de 2 pc'ene til å jobbe i lan? Begge pc'ene har jo fått internet-ip'er. Vil switchen gi beng i å gå ut mot internet og sende pakkene direkte til den andre pc'en? Hvordan setter man dette opp?`

Takk for alle seriøse svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg kjøpte nettop en switch hvor jeg har koblet 2 pc'er og ett kabelmodem til denne. De 2 pc'ene får koblet seg opp mot internet, men hvordan får jeg de 2 pc'ene til å jobbe i lan? Begge pc'ene har jo fått internet-ip'er. Vil switchen gi beng i å gå ut mot internet og sende pakkene direkte til den andre pc'en? Hvordan setter man dette opp?`

Takk for alle seriøse svar :)

Du bør f.eks bruke en ikke routbar nettverksprotokoll og kjøre nettverk mellom maskinen med slik at du ikke deler filer med hele verden, du kan kanskje også bruker VPN over nettet.

Lenke til kommentar
:roll:  Hva med å oppgi litt mer "info" smarting?

F.eks. Bredbåndstype, Operativsystem, Leverandør & Switch type ?

Da kan sikkert flere folk hjelpe deg..

Det eneste som måtte være av interesse er hva slags OS han bruker, det andre spiller da ingen rolle så lenge han får tildelt skikkelig IP-er.

Hva switchen måtte hete kan da umulig ha noen ting og si.

Lenke til kommentar

Routeren skal konfigureres med en IP som tilhører et maskert IP nett, f.eks. 192.168.0.X med subnetmask 255.255.255.0. Denne adressen har bare med det interne nettverket å gjøre. Jeg regner med at det står i manualen for routeren hvordan dette skal gjøres. Routeren i seg selv motar en "ekte" IP fra ISP som benyttes mot nettet. Denne adressen oversettes til lokale adresser ettersom hvilken maskine som skal motta data.

Det som skal til for at masknene skal jobbe sammen på lan, er at de ligger på samme subnet, i samme "IP klasse". Men da må disse maskinene ha adressen til routeren skrevet inn som "gateway", hvis ikke bir det ikke noen surfing.

Håper at dette var til en liten hjelp.

Lenke til kommentar
:roll:  Hva med å oppgi litt mer "info" smarting?

F.eks. Bredbåndstype, Operativsystem, Leverandør & Switch type ?

Da kan sikkert flere folk hjelpe deg..

Til info bruker jeg WinXP pro og Unex 8 ports 10/100 mbps nway switch. Kanskje du kan oppgi litt mer "info" om hvorfor bredbåndstypen og leverandøren er viktig i dette tilfellet smarting?

Lenke til kommentar
Routeren skal konfigureres med en IP som tilhører et maskert IP nett, f.eks. 192.168.0.X med subnetmask 255.255.255.0. Denne adressen har bare med det interne nettverket å gjøre. Jeg regner med at det står i manualen for routeren hvordan dette skal gjøres. Routeren i seg selv motar en "ekte" IP fra ISP som benyttes mot nettet. Denne adressen oversettes til lokale adresser ettersom hvilken maskine som skal motta data.

Det som skal til for at masknene skal jobbe sammen på lan, er at de ligger på samme subnet, i samme "IP klasse". Men da må disse maskinene ha adressen til routeren skrevet inn som "gateway", hvis ikke bir det ikke noen surfing.

Tusen takk for svar agvg og ddrojoa!

Lenke til kommentar
Routeren skal konfigureres med en IP som tilhører et maskert IP nett, f.eks. 192.168.0.X med subnetmask 255.255.255.0. Denne adressen har bare med det interne nettverket å gjøre. Jeg regner med at det står i manualen for routeren hvordan dette skal gjøres. Routeren i seg selv motar en "ekte" IP fra ISP som benyttes mot nettet.  

Problemet er vel at han bare har en switch, hadde han hatt en router hadde dette ikke vært noe sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...