Gå til innhold

Ekstern skjerm til bærbar, hvordan? xinerama? m.m.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt meg en ekstern skjerm som jeg ønsker å bruke sammen med bærbaren min, dette betyr at når jeg er hjemme ønsker jeg å bruke bare denne eventuelt begge to (samme for meg), det er også det samme om jeg bruker kloning eller utvidelse av samme skrivebord (xinerama-style) men jeg ønsker ikke to forskjellige skrivebord (:0.1 :0.0-style) da dette betyr at jeg må restarte programmer på andre skrivebord hver gang jeg skal flytte pcen.

Pcen er med på skolen hver dag så jeg ønsker en løsning som ikke forutsetter restarting av X eller noe slikt tull.

Jeg har et radeon 9700 kort (r300) og ønsker helst å bruke den åpne kildekode radeon driveren men jeg kan under tvil bruke fglrx (den skaper problemer med hibernate).

Jeg har prøvd å følge bruksanvisningen her http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dual_Monitors men det hjalp ikke mye.

Er det noen som har forslag / egne erfaringer med et slikt oppsett?

Jeg kan opplyse at bærbarskjermen og eksterskjermen ikke har samme oppløsning så kloning kan være litt problematisk (det virker ikke som krandrtray vil la meg sette en høyere oppløsning enn den laveste av de to skjermene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mine bærbare maskiner har jeg en CRT/LCD knapp. dvs Fn+F8 (Dell)

Å bruke denne fungerer helt fint med "åpen-kildekode" driverne. Men med nvidia-glx driveren må jeg benytte nvidias konfig verktøy å sette opp xinerama.

Du kan jo prøve CRT/LCD knappen først...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Gentoo med xorg 7.2, jeg ser at xorg-server 1.3 ligger i portage så skal prøve meg på den (xorg 7.3 (xorg-server 1.3) har bedre støtte for monitor hotplugging), se om det funker.

I biosen kunne jeg velge om bildet skulle vises på en av skjermene bare eller på begge, men samme hva jeg valgte der så blir det ikke rett når xservern starter (men det funket som forventet i terminalmodus)

Jeg skal prøve en kubuntu livecd, se om den klarer å sette det opprett out of the box.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...