Gå til innhold

Kan UFO samenlignest med Fallout?

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle begynne på UFO serien.

Hvordan er gameplayet? Kan det samenlignest med fallout?

Bør jeg begynne på eneren og spille meg oppover? Vil jeg gå glipp av mye historie om jeg feks starter på UFO: Extraterrestrials eller UFO: Afterlight?

Jeg vet det finnes omtaler på gamer, men jeg ønsker ikke å spolere noe ved å lese de.

Noen formening om saken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fallout 1 og 2 er rollespill, UFO serien er turnbased strategi (i all hovedsak).

Det er ikke dermed sagt at UFO serien er dårlig, jeg personlig liker mange av spillene selv og også elsker Fallout.

I UFO serien (hvis ikke noe radikalt har forandret seg eller jeg husker helt galt) så er det i all hovedsak at man tar med seg en squad ut på oppdrag for å banke slemme aliens, og selve kampene er turnbased.

I mellom oppdragene så kan du i basen din forske frem nytt utstyr/stash, og utstyre squad'en din osv.

Dette er vel i veldig grove trekk hvordan UFO fungerer.

Lenke til kommentar

Fallout er nå turbasert det og da:p

og ut fra screenshots ser UFO: Extraterrestrials ligner litt på Fallout BOS, iaffal på GUI og kamera vinkelen.

I mellom oppdragene så kan du i basen din forske frem nytt utstyr/stash, og utstyre squad'en din osv.
kan også gjøres i Fallout BOS.. hm.. skal teste UFO jeg og :D Endret av Gravemaskin
Lenke til kommentar

UFO Extraterrestrials er ikke i samme serie som Ufo After light/shock/math (?), men i Ufo: Enemy Unknown og Ufo: Terror from the Deep. Terror from the deep er ett helvette uten like, hersens hummer!

Vil ikke tro du går glipp av så mye story, de er i samme univers, og følger X-COM (Extraterrestrial Combat Unit) gjennom flere kriger med utenomjordiske, men de står helt fint alene.

Selve krigingen er ganske likt, turbasert og de gamle UFO spillene hadde RPG lignende element, som at soldatene ble bedre til ditt og datt.

Ja, ganske likt Fallout tactics, men du har også kontroll over basen, forskning fly osv osv. Ønsker de kunne laget Fallout 3 med BOS sin grafikk motor :p

Edit: Tactics, ikke BOS.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar
Fallout er nå turbasert det og da:p

og ut fra screenshots ser UFO: Extraterrestrials ligner litt på Fallout BOS, iaffal på GUI og kamera vinkelen.

8505029[/snapback]

Fallout 1 og 2 er fullblods rollespill som bruker turbasert kampsystem (minus Tactics som er realtime strategi og BOS som er et bedritent hack and slash rpg light), mens UFO serien er i all hovedsak turbasert strategi spill.

Det er en forskjell, selv om de kanskje ser lik ut grafikk messig.

Lenke til kommentar
Fallout 1 og 2 er fullblods rollespill som bruker turbasert kampsystem (minus Tactics som er realtime strategi og BOS som er et bedritent hack and slash rpg light), mens UFO serien er i all hovedsak turbasert strategi spill.

Tactics kan spilles i både tur modus og RTS modus, i RTS får du actionpoints tilbake over tid mens i tur modus får du fullt antall hvær tur.

UFO: Afterlight, aftermath og aftershock kan kjøpes hær online og lastes ned btw.

Endret av Gravemaskin
Lenke til kommentar

Tactics kan spilles i både tur modus og RTS modus, i RTS får du actionpoints tilbake over tid mens i tur modus får du fullt antall hvær tur.

UFO: Afterlight, aftermath og aftershock kan kjøpes hær online og lastes ned btw.

8505173[/snapback]

*Sukk* Ja, men post starter lurte på om Fallout (og med Fallout tenker jeg rollespillene) og UFO er sammenlignbart.

Og jeg mener ganske klart nei selv om de bruker noen av de samme teknikkene (turbasert kamp).

Synes likevel at UFO serien er gode spill.

Lenke til kommentar

Selve verdenen er rimelig åpen. Enten så blir basen din angrepet, du angriper en base eller du sjekker kræsjstedet til et skip du har skutt ned. Det er hovedsaklig sistnevnte som skjer.

Når du entrer et brett har du full frihet til hvor du vil gå, men de er ikke av uendelig størrelse.

Lenke til kommentar

Satt faktisk å tenkte på hvor like disse to favoritt-spill seriene mine er, for ett par uker siden, selv om det er to forskjellige genrer.

Slåss-systemet med våpen er ganske likt.

Karakter-utvikling, derimot er ganske forskjellig.

I UFO-spillene må du styre mere forskning og basebygning, og lignende over ett bredt spekter, og påvirker verden rundt deg i større grad, og har veldig stor kontroll over technikere, researchere, og bygge-folk i tillegg til soldatene.

Mens på Fallout 1, 2 og Tactics - slåss du bare, og har bare kontroll over hoveperson og ett fåtall folk, og du følger en mere linjær historie, som forøvrig er endel bedre enn UFO-spillene sin historie. :)

Soldat-levellingen i Fallout, er fantastisk med skills og perks, men selv om hoved-slåss personene i Fallout er mye bedre enn i UFO/XCom kan du kan derimot ikke påvirke verden i samme grad som du kan i UFO-spillene.

UFO-spillene er litt mere innviklet, og det gjør at du må sannsynligvis starte på nytt noen ganger, mens Fallout er enklere å hente seg inn dersom du gjør /har gjort noen feil.

De er begge fantastiske spill, men som sagt tidligere er Fallout mere rollespill, mens UFO er mye mere strategi.

Uansett så vil du garantert ikke angre på kjøpet, dersom du liker Fallout, tror jeg.

UFO er vell ett av de spillene som har noe som ligner på Fallout sitt kampsystem mest. :)

Det går fint ann å spille spillene uten å ha spillt de foregående spillene, selv om det er en fordel.

Tror kanskje UFO-spillene kan være litt vanskelig, dersom du aldri har spillt ett UFO-spill, eller XCom-spill før. Men en plass må man begynne. :)

Lenke til kommentar

Gammelsko, prøv de gamle X-com spillene om du vil teste. Grafikken er ganske gammel, men dog er det gøy. Finnes sikkert på www.abandonware.com

hmm, fikk nesten lyst å finne fram X-Com Apocolypse nå, men mener jeg slet sånn med kompatibilitet Bare vet jeg skrev det feil nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...