Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Utildelt hd-plass lar seg ikke partisjonere

Anbefalte innlegg

Har Win Xp, formaterte den ene partisjonen min (D:) for å legge inn Ubuntu 7.04. Alt funka fint og jeg lot det ligge igjen 84 GB til D:.

I diskbehandling via Windows får jeg nå opp C:, som er systemdisken, 3 disker som er ukjent (2 stk ext3 og 1 swap) og en "Utildelt". Høyreklikker og vil lage ny partisjon men "Ny partisjon"-feltet er grått og det eneste jeg kan trykke er "Hjelp", eller "Egenskaper", noe som ikke får meg noe framover.

Noen som har peiling?

PS: Om noen har oppskrift på å lage en NTFS-partisjon via Ubuntu skulle det også funke vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil fort finne årsak til problemet, (hvis det er problem) med å se i diskbehandlingen: hvilken partisjon type er de 4 partisjoner du allerede har?

Hvis samtlige er av type basic, så kan du faktisk ikke bruke resterende plass som annet enn å kople den opp mot den partisjon du har mot venstre side.

Det var et tilfelle.

Andre tilfeller kan forklares ut fra samme info igjen: hvilken type partisjoner har du på disken din?

Lenke til kommentar

Har NFTS, ext3, ext3 og swap (3 sistnevnte brukes til Ubuntu).

Om det er primary eller secondary vet jeg ikke, men hvordan finner jeg ut det da?

Og er jeg uansett nå nødt til å slette og formatere samt legge inn igjen? Eneste jeg gjorde var jo å legge inn Ubuntu :\

EDIT: Alle er "Type : Standard"

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
PS: Om noen har oppskrift på å lage en NTFS-partisjon via Ubuntu skulle det også funke vil jeg tro.

8503695[/snapback]

Det er vel fortsatt bare eksperimentell støtte for NTFS i Linux, og da er det definitivt ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

Nederst (i diskbehandling) ser du noe slik:

Kan du vedlegge snapbilde fra diskbehandling? Ikke nødvendig hvis du kan forklare, men det er enkelt å se hva du har.

Det er det du må avklare først vedrørende partisjoner. Ikke blande dog antall partisjoner på en fysisk disk med antall fysiske disker som er tilkoplet.

Lenke til kommentar

Det jeg nå gjorde var å formatere bort disken med Ubuntu og den utildelte partisjonen, partisjonerte en NTFS-disk først og lot det stå igjen plass til Ubuntu.

Funker slik, men kjipt at det ikke går å partisjonere for det.

Leste ikke posten din wiberos før jeg gjorde dette, men skal tenke på det til neste gang.

EDIT: Søren, skal jo forsikre meg om at det ikke blir noen neste gang :p

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...