hcoa Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg bruker Outlook Express 6 og forsøker å sende vanlige word-dokumenter som vedlegg i mail til ulike folk. Problemet er at de som mottar dem ikke får opp vedlegget - det er bare kryptiske vedlegg hvor siden de får opp bare er full av tall og bokstaver. En sier han får vedlegget men at filformatet er feil. Hos meg står det .doc bak. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Er det ingen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Hei! Dette er ett langskudd i blinde, men er du sikker på at du har lagret dokumentet som ett word fil? Kan det ved ett uhell være lagret i gammel word/word-perfect/dos eller annet? Lykke til ihvertfall! Endret 2. mai 2007 av terjemag Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Joda, det er jeg sikker på. Her sjekket egenskapene på filene, og det står doc bak. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Skjer dette alltid eller med et bestemt dokument? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Prøv å lagre som RTF du (Rich Text Format). Microsoft har gjort endringer på formatet flere ganger, og det er heller ikke sikkert at e-post-serverne er spesielt glade at du sender DOC-filer. Det er en kjent sak at DOC-filer fra Microsoft kan inneholde skadelige macroer. Jeg har holdt meg unna dette formatet bevisst i flere år allerede. En venn av meg gikk på "fjernundervisning" i diverse datafag. Elevene fikk IKKE lov til å sende oppgaver i DOC-format. RTF-formatet var derimot greit å bruke. Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Har funnet ut at det gjelder vedlegg i doc-format som jeg har fått pr e-post og som jeg ønsker å videre sende til andre. Disse vedleggene får ikke de andre opp, eller jeg selv for den saks skyld om jeg sender dem til meg selv på nytt for å teste. Men om jeg klipper ut innholdet, lagrer det på nytt selv som doc-fil, og så sender det, så går det greit...Hvorfor slik en tungvint omvei? Ikke særlig tidsbesparende kan man si... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Prøv å lagre som RTF du (Rich Text Format). Microsoft har gjort endringer på formatet flere ganger, og det er heller ikke sikkert at e-post-serverne er spesielt glade at du sender DOC-filer. Det er en kjent sak at DOC-filer fra Microsoft kan inneholde skadelige macroer. Jeg har holdt meg unna dette formatet bevisst i flere år allerede. En venn av meg gikk på "fjernundervisning" i diverse datafag. Elevene fikk IKKE lov til å sende oppgaver i DOC-format. RTF-formatet var derimot greit å bruke. 8533455[/snapback] Det skulle nok blitt mye moro rundt omkring om e-postservere skulle blokkere Word-vedlegg... Selve doc-formatet er ikke endret de siste 10 årene, det er bare tøv. Angående skadelige makroer: det er nok ikke det som er grunnen til at de ikke skulle sende oppgaver i doc-format. Det er helt uproblematisk å blokkere makroer. Det hadde nok med lesbarhet på ulike systemer å gjøre. Har funnet ut at det gjelder vedlegg i doc-format som jeg har fått pr e-post og som jeg ønsker å videre sende til andre. Disse vedleggene får ikke de andre opp, eller jeg selv for den saks skyld om jeg sender dem til meg selv på nytt for å teste. Men om jeg klipper ut innholdet, lagrer det på nytt selv som doc-fil, og så sender det, så går det greit...Hvorfor slik en tungvint omvei? Ikke særlig tidsbesparende kan man si... 8533935[/snapback] Gjelder det alle e-post med Word-vedlegg eller er det kun fra en bestemt avsender? Hva skjer om du lagrer vedlegget og så sender det i en ny e-post? Hvilket format sender du e-post i? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 .DOC er et proprietært format fra Microsoft. Min anbefaling er å bruke åpne formater. Best å venne seg til det først som sist. Men...det er klart; M$ VIL gjerne at du bruker DOC, ingenting er bedre for dem! :!: Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Ja, det var jo et konstruktivt bidrag til å løse dette konkrete problemet... Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Ja, det var jo et konstruktivt bidrag til å løse dette konkrete problemet... 8537802[/snapback] Tja, egentlig. Litt bedre enn ditt iallfall :!: Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ja, det var jo et konstruktivt bidrag til å løse dette konkrete problemet... 8537802[/snapback] Tja, egentlig. Litt bedre enn ditt iallfall :!: 8540451[/snapback] Se her for eksempel: Kutter ut Word Så det er ingen skam å venne seg til Open Document Format (for eksempel). Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Jeg har ennå ikke funnet ut hva som skjer. Dette gjelder i flg tilfeller: - har jeg lastet ned og lagret et word-dok. (f.eks en treningsmal av et slag, som fungerer som et utgangspunkt for videre utfylling), så får jeg ikke sendt videre dette lagrede dokumentet. MEN - det jeg fant ut ved en tilfeldighet, var at dersom jeg sender dette dokumentet ut via min datters mail-konto (som jo jeg har tilgang på som adm.), så går det greit!!! MERKELIG... - andre ganger kan det være et vedlegg eller en pdf-fil som vedlegg i en mail til meg, som jeg får opp. Men når jeg sender den videre til andre, så går det ikke. Format i e-post: Ren tekst (har forsøkt det andre også - den med Rik tekst (HTML) uten resultatendring. Videre står det under koding at det er Vesteuropeisk ISO - uten at jeg vet hva det innebærer. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå