Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan plante plen?

Anbefalte innlegg

Jeg har ett nytt prosjekt på gang. Jeg skal plante meg plen! Denne plena skal ikke være stor, og den skal plantes i en boks/kasse. Plena skal brukes til grilling i sommer og/eller fotballbane.

Jeg har vært på IKEA og kjøpt meg ei kasse på ca en halv kvadratmeter +/- og 10 liter frostajord. Plenfrø kommer pappa med om ikke mange dagene.

Så kommer spørsmålet mitt. Er det noe å tenke på når jeg skal plante meg plen? Har hørt at det er lurt med grus i bunn, stemmer dette?

Jeg lurer også på tips til hva jeg kan bruke til å "kritte opp" fotballbanen min med. Har fått tips om melis og kokain, men melis høres teit ut, og kokain bli for dyrt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bare ha en halv kvadratmeter med plen?

Er det hull i bunnen av kassen? Hvis ikke så lager du det. Dertetter hiver du noe pukk oppi (16-32 (størrelsen på pukket altså...wow, parantes inni parantes!)), og så jorden (ca 30 - 40 cm). Aldri lagen en så liten plen, men du må få frest ned ned kalk i den (Dolimitt). Siden jeg ikke aner hva frostajord er, så vet jeg egentlig ikke hva du burde gjøre med den, men den bør nok vannes (før du sår, så du ikke skyller vekk eller drukner frøene). Du kan nok med fordel gjødsle litt med fullgjødsel (18.5.13 for eksempel) også.

Når det kommer til klipping så vet jeg ikke helt hvordan plen i en liten kasse vokser, men om den fungerer som en vanlig plen så bør du klippe den 16 ganger i året. Pass på å ikke klipp for kort (3,5 cm...kommer litt an på hvilken gresstype du bruker), da det lett kan komme mose og ta over for gresset.

Siden jeg ikke vet hvilken jord du bruker så kan jeg heller ikke si hvor mye du skal vanne, men passer du på så går det nok fint.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Siden jeg tenker å kanskje ha kassa innendørs av og til (ja, jeg er litt sær) er det litt ugunstig å ha hull i den. Det andre har sagt er at det er nok med litt stein i bunn. Dette er kassen jeg har kjøpt. Ikke særlig stor, men hva trenger man for å grille på? Målene er 42x30x10. Kalke jorda må vi da få til. Vanning også.

Har trua på dette prosjektet!

Lenke til kommentar
hehe  :D     Husk å ikke bruke engangsgrill da, slik at du ikke svir vekk gresset.

8521462[/snapback]

Det er jo et stativ til å sette engangsgrillen i da.

Artig prosjekt anyway :D

8531544[/snapback]

Aha :blush:

Viser vel hvor lite jeg bruker engangsgrill.

(Har med å gjøre hvor dårlig engangsgriller er til å lage mat med! Altfor varm grilltemperatur!)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...