Gå til innhold

Digitalkamera som fungerer i Ubuntu Feisty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tolker det slik at du er ute etter digitalt fotokamera. Jeg har et Canon ixus 850 ls (kompaktkamera) som fungerer eksemplarisk på feisty. Tester det for første gang nå. Trenger ikke å kjøre gnome-volume-manager-gthumb som superbruker heller lengre nå (Dette var tilfellet i 6.10, ettersom det er ptp overføring). Anbefaler det kameraet sterkt. skal ligge på 3lapper tror jeg. Sjekk hw guiden for pris :D

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at ganske mange kameraer fungerer med plug'n'play-overføring, da?

Dvs jeg tror jeg heller ville tatt en annen tilnærmelse: jeg ville nok heller sett meg ut et kamera (basert på teknisk kameraanbefalinger og pris, selvsagt), og deretter undersøkt hvorvidt/hvordan det kameraet fungerer tilfredsstillende sammen med din distro ved å søke på nettet og finne andres brukererfaringer o.l. Om det ikke funker, så sjekker du neste kamera på ønskelisten osv ;-)

Lenke til kommentar

Mange liker at det dukker opp en overførings-dialog når de kobler til kameraet, slik at bildene kan overføres direkte. Programmet gphoto har denne funksjonen(og ifølge siden dere støttes over 800 ulike kamera). Man trenger ikke å installere denne selv hvis man bruker digikam ettersom den ligger i programmet(hvis du ønsker å bruke digikam for overføring må du gå til innstilliger og legge til ditt kamera, du finner sikkert det samme i f-spot for GNOME).

Jeg har aldri brukt et slikt program, jeg liker bedre å sette kameraet i "ftp mode"(usikker på om jeg brukte rett uttrykk), da blir det som å koble til en ekstern harddisk, så kan du enkelt kopiere over de bildene du har tatt. Jeg har brukt Nikon D70 som dette med både Ubuntu Dapper og Feisty uten problemer.

Når det gjelder de proprietære RAW formatene så finnes det også særdeles god støtte for dette under Linux, takket være en som heter Dave Coffin - han driver og "hacker" dem alle :D Konverteringsporgrammet hans, dcraw, finnes som enkeltprogram eller integrert i en rekke programmer som digikam, picasa osv.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Under Linux(og OS X) støttes kameraer gjennom standardbibliotek... libgphoto2 følger med som standard, og støtter det aller meste av kameraer som er. De fleste kameraer bruker PTP som overføringsprotokoll, så de er i de fleste tilfeller snakk om å legge til en identifier for et kamera for at det skal være støttet. En del kameraer trenger litt spesialbehandling, men kjøper du deg et kompaktkamera fra en mer eller mindre annerkjent produsent er sjansene for at det fungerer så og si 100%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...