Gå til innhold

Politiet må skjerpe seg!

Anbefalte innlegg

politiet har helt kart en viktig jobb, men det er selve ideen om politiet som gjør mestparten av den jobben.

ble ganske forbannet når jeg ikke fikk hjelp av demfor en tid siden:

Sykkelen min ble stjålet, og jeg fant den utfor et hus.  Det virker naturkig at det er personen som bor i huset som har tatt den, siden den sto fint oppstilt, og ikke bare var slengt fra seg der.

Såjeg gikk til politiet, for å anmelde saken å si at jeg hadde funnet hvem somsansynlig vis hadde stjålet den.  Jeg fikk enspydig kommentar tilbake "Nå stenger vi om 10 min, så det var jo bra du fant sykkelen da.."

Dette irriterer meg jævli. Sykkelen har en verdi på 18k og jeg ville at personen skulle bli straffet. om så bare et forlegg.

Neste dag fikk jeg samme beskjeden.  Det var jo fint du fant den. slipper vi å gjøre papirarbedet.  de så ikke poenget med å anmelde når jeg alikevell hadde funnet sykkelen

8510812[/snapback]

Du kan anmelde hva som helst. De kan ikke nekte deg for å anmelde at sykkelen ble stjålet. Skulle de nekte deg kan du påklage vedtaket. Gjerne til politidirektoratet. Har selv klaget inn politiet og fått gjennomslag, men pass på. Ofte trenerer statsadvokatene slike enkle politiklager som at de ikke oppgir navn eller politinummer når du blir arrestert slik som du har krav på. Og til slutt blir de henlagt på grunn av foreldring. Da gjelder det å være aggressiv og påminne disse late byråkratene om hva du har krav på.

Regelen er: Du kan stort sett klage på hva som helst. Finnes det ikke noe designert klageorgan så har du alltid ombudsmannen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politiet har nå utspilt sin rolle helt.

De skal ikke jobbe for å innkassere penger, det er ikke derfor vi har dem rundt omkring. De skal gjøre forebyggende arbeid. Altså, helt motsatt av det de holder på med nå.

8502376[/snapback]

In Capitalist Norway police rob you! :!:

Fra spøk til revolver, politiet bør bruke mer tid på å ta de verste synderene og heller la de stakkarene som kjørte 4kmt for fort få gå :)

8539790[/snapback]

De som kjører 4 km/t for fort slipper vel glatt forbi en fartskontroll...

Har kjørt forbi kontroller opp mot 10km/t for fort uten å bli stoppa...og det uten så veldig mye feilmargin på nåla... Si 8 km/t reelt da.

De legger inne en slakk som kommer deg til gode, så setter de grensa ett sted...uten at jeg skal være påståelig på akkurat hvor de setter den grensa.

8539842[/snapback]

Det tror jeg ikke, Politiet er veldig nøyaktige når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar
Det tror jeg ikke, Politiet er veldig nøyaktige når det gjelder slikt.

8563737[/snapback]

Det må du gjerne tro... Heldigvis vet jeg selv.

Har passert en del fartskontroller i de fleste fylker fra Sør Trøndelag og nedover, men aldri blitt stoppet... Jeg ligger kronisk på 10Km/t over.

Kan ikke snakke for Hordaland og Sogn & Fjordane...

Har også blitt fortalt av en betjent (som er en bekjent) at de legger inn en slakk. La oss si 56 i 50-sonen. Blir du da lasertagget på 57 så blir du vinka inn. Kjipt hvis han du la bak ble målt til 56. Det vet jeg også av et konkret tilfelle...

Mulig de grensene som settes varierer fra fylke til fylke, det vites ei, men blir du målt til 72 i 70-sonen blir du aldri i verden (Norge that is) stoppet.

Samt at speedo'n din viser aldri nøyaktig. Jeg vet at kjører jeg i 80 på speedo'n så ligger jeg på 77km/t f.eks. Aldri blitt stoppet på dette... har passert kontroll med dette.

Så får du tro hva du vil selvsagt... :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det varierer jo såklart fra politi fra politi. Enkelte politimenn kan være sleipe som faen, fordi det gir jo ikke noe konsekvenser for dem om en person ligger i 82 i en 80-sone.

Enkelte politi burde egentlig ikke hatt det yrket med tanke på en del utnytting av yrket og sleipe triks.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, det er litt skivebom å påstå at politiet er "ute etter" mopedister, jeg har sett svært lite som tyder på det. (og det skal sies at endel 16-åringer kjører som idioter også), forøvrig er arugmentet om at det skjer alvorligere ting også dårlig, skal man la være å etterforske innbrudd, en så lange det er uoppklarte mord her i landet? Det jeg synes politiet burde vært flinkere til er å prioritere å ta folk for idiotkjøring som skaper farlige situasjoner, brudd på vikeplikt, at folk konsekvent lar være å bruke blinklys, osv.

AtW

Lenke til kommentar
Det varierer jo såklart fra politi fra politi. Enkelte politimenn kan være sleipe som faen, fordi det gir jo ikke noe konsekvenser for dem om en person ligger i 82 i en 80-sone.

Enkelte politi burde egentlig ikke hatt det yrket med tanke på en del utnytting av yrket og sleipe triks.

8648009[/snapback]

Reglene er like over hele landet.

Du som fører har to sikkerhetsmarginer:

- Speedometeret som viser mellom 3-8 km/t mer enn virkelig fart.

- Sikkerhetsmarginen som politiet må trekke ifra.

Du kan normalt kjøre 10 km/t over fartsgrensen om du følger speedometeret. Men styres det fra gps, så vil saken være en annen. Da blir det isåfall kun sikkerhetsmarginen fra politiet som kan redde deg.

Blir du tatt for å kjøre i f.eks 90 i 80-sone. Da har nåla på speedometeret vist rundt 100. Eller litt mer. Eller så burde du få sjekket speedometeret på et verksted.

Som sagt, dette varierer ikke fra politi til politi.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, det er litt skivebom å påstå at politiet er "ute etter" mopedister, jeg har sett svært lite som tyder på det. (og det skal sies at endel 16-åringer kjører som idioter også), forøvrig er arugmentet om at det skjer alvorligere ting også dårlig, skal man la være å etterforske innbrudd, en så lange det er uoppklarte mord her i landet? Det jeg synes politiet burde vært flinkere til er å prioritere å ta folk for idiotkjøring som skaper farlige situasjoner, brudd på vikeplikt, at folk konsekvent lar være å bruke blinklys, osv.

AtW

8650175[/snapback]

Skrivebom? Det må da være en grunn politiet og statens vegvesen stadig vekk har kontroller hvor de har med seg "lille trille". Og hvor de også gir 4500 i bot til lovlige mopedister fordi deres sykler går 10 km/t fortere enn de har lov til enda de er orginale.

Ikke kom her og si at enkelte politi ikke burde hatt yrket.

Lenke til kommentar

AtW

8650175[/snapback]

Skrivebom? Det må da være en grunn politiet og statens vegvesen stadig vekk har kontroller hvor de har med seg "lille trille". Og hvor de også gir 4500 i bot til lovlige mopedister fordi deres sykler går 10 km/t fortere enn de har lov til enda de er orginale.

8653565[/snapback]

Stadig vekk? Poltiet har stadig vekk fartskontroll, de har stadig vekk etterforskning etter innbrudd, osv. Jeg og mange med meg har kjørt moped i mange år uten å ha sett snurten av noen kjøretøykontroll, de virker ikke til å være hverken emer eller mindre ute etter det enn andre ting.

Ikke kom her å si at jeg har påstått noe i nærheten av det du hentyder.

AtW

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Da har du hatt flaks, for når du først møter på en Politbil, så nøler de ikke med å gjennomsøke mopeden på stedet etter trim.
Tror det kommer veldig an på hvor man er fra. Enkelte lensmenn har ikke noe bedre å gjøre (virker det som).

Jeg synes det er greit med sivile politibiler, men da synes jeg ikke de skal ta folk som kjører i 120 i 80 sonen på en motorvei, men ta folk som kjører trafikkfarlig. Uforsvarlige forbikjøringer, hensynsløs kjøring osv.

At alvorlige saker ikke blir etterforsket godt nok skyldes jo som regel feilprioritering og idioter på politisk nivå. UP leter ikke etter voldtektsmenn uansett hvilke biler de kjører rundt i.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Når jeg hadde mopeden min på slik tralle, så gikk den i 70. Men siden det var en orginal mt5, og de ikke fant noen feil så skjedde det ikkeno. Men det finnes jo seff noen greie politifolk, og noen drittsekker.

Lenke til kommentar

Når jeg hadde mopeden min på slik tralle, så gikk den i 70. Men siden det var en orginal mt5, og de ikke fant noen feil så skjedde det ikkeno. Men det finnes jo seff noen greie politifolk, og noen drittsekker.

Da er du en av de heldige, for jeg har lest tråder på mopedportalen hvor mennesker med orginale skutere har fått bot fordi de gikk over 45 km/t. For politiet samt. vegvesenet (når de har kontroll sammen) har sin fulle rett og gi mangellapp og bot hvis kjøretøyet overstiger sin lovlige fartsgrense.

Lenke til kommentar
Da er du en av de heldige, for jeg har lest tråder på mopedportalen hvor mennesker med orginale skutere har fått bot fordi de gikk over 45 km/t. For politiet samt. vegvesenet (når de har kontroll sammen) har sin fulle rett og gi mangellapp og bot hvis kjøretøyet overstiger sin lovlige fartsgrense.

(Ikke ovverasket, da politiet ofte er noen drittsekker som gjør akkurat hva det passer de )

Men da er det vel vedkommende som har solgt peden til deg som har solgt deg en ulovlig vare? Og du kan da rette kravet mot de?

Lenke til kommentar

Ja, det er vel i bunn og grunn kundens ansvar.

Men joda, jeg følte når jeg var 16 at de var VELDIG ute etter mopedister. På skolen jeg gikk på sto de klar på innkjørselen og vinket alle mopeder inn til siden og testet dem på trallen. Jeg vet ikke helt hva min målte, men den var i god teknisk stand og de lot meg gå (phew).

Ble også tatt av sivilpurk som lusket utenfor butikken bortenfor skolen for å "holde kontroll på ungdommen" som han sa.

Fikk en del lapper der også.

Kjører for øvrig fortsatt rundt på den, ikke vært noe problemer i ettertid, klistret et 125cc merke på den og knaller rundt i 100, haha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...