Gå til innhold

Slutt med overdreven innlegg-sletting!

Anbefalte innlegg

I det siste har flere debatter blitt ødelagt av at moderatorer sletter haugevis av innlegg i tråder som har blitt litt OT. Dette til tross for at en del av innleggene har hatt poenger jeg har hatt lyst til å svare på.

Ta heller og send en PM eller advarsel i tråden. Slik det fungerer nå, dreper dere tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påstanden din blir sånn halvveis verdiløs uten referanser til trådene du mener er ødelagt.

På generelt grunnlag kan jeg si at moderatorene håndhever de til enhver tid gjeldende retningslinjene, og de aller fleste brukere (og moderatorer) klarer å forholde seg til disse.

Spam og OT er uønskede elementer og forringer kvaliteten på diskusjoner, og slettes derfor. Hvert tilfelle er selvfølgelig en vurderingssak, og om OT ikke er det dominerende i innleggene passerer de som regel moderatorfilteret. Får man et innlegg slettet, er man velkommen til å skrive det samme, men uten OT.

Lenke til kommentar
I det siste har flere debatter blitt ødelagt av at moderatorer sletter haugevis av innlegg i tråder som har blitt litt OT. Dette til tross for at en del av innleggene har hatt poenger jeg har hatt lyst til å svare på.

Ta heller og send en PM eller advarsel i tråden. Slik det fungerer nå, dreper dere tråden.

8502265[/snapback]

Dreper me tråden eller diskusjonen som ikkje omhandlar emnet?

Eg er klar over at det blir sletta mykje, for mykje faktisk. Grunnen er desverre at det i mange trådar blir store OT-diskusjonar som ikkje har noko som helst med tråden å gjere.

Skal me slutte å moderere OT fordi du har lyst å svare på innleggene? Er det tilfeller der du er veldig uenig så veit du kvar du finn Rapporter-knappen.

Eg tar til meg kritikken og skal tenke meg om ein gang til neste gang.

Lenke til kommentar

Vi sletter slike innlegg fordi de ikke skal stående som en invitasjon til at trådene blir mye off topic. Det er nemlig erfaringsmessig resultatet av at off topic poster blir stående, selv om moderator poster en formaning i tråden. Vi har prøvet begge metoder, og har lang erfaring med resultatene av dem. Får off topic diskusjoner eksistere i en tråd vil folk fortsette med dem. Blir de fjernet så slutter folk med det.

Det betyr ikke at vi ikke deler din bekymring, men at dette er et bevisst valg mellom to onder. Vi er nødt til å gjøre en avveining, og den må desverre gå i favør av hva vi mener er forumets beste og brukernes interesse som kollektiv, og da vil noen ganger poster forsvinne som enkelte av dere fant interessante.

Ja, det er synd om det forsvinner poster med verdifullt innhold, og jeg pleier å beklage det når jeg sletter. Men det kunne brukeren unngått om man hadde postet det i riktig tråd, og unngått å blande on topic og off topic kommentarer. Vi vil nødig redigere folks innlegg, fordi vi kan komme i skade for å endre meningsinnholdet i innlegget. Derfor sletter vi helst slike innlegg også.

Om en av deres poster slettes og dere mener at deler av den var on topic, kontakter dere den moderator som foretok slettingen og ber ham sende dere innholdet på PM. Da vil han vurdere om dette er noe som hører hjemme i tråden og gi beskjed om det, og så kan dere poste det på nytt uten de off topic kommentarene.

Hvis postene har poenger som er off topic og som du ønsker å svare på, går det godt an å starte en egen tråd om emnet. Du kan til og med kontakte moderator og be om at det opprettes en egen tråd med de slettede postene, så vil vi vurdere om dette er en diskusjon som fortjener en egen tråd. (Og om det er sannsynlig at de andre som har postet er interessert i det.) Det gjør vi ikke sjelden på eget initiativ dersom vi føler at off topic diskusjonen har en egen verdi for forumet. Du finner en rekke "spin-off"-tråder på forumet som er resultatet av at moderator eller en bruker fant ut at dette emnet fortjente sin egen tråd.

Nå er det ofte slik at poster som slettes ikke bare er off topic, men i tillegg har karakter av privat chatting, persondiskusjon og lignende. Det som er spennende for en håndfull personer - gjerne venner - kan være helt uinteressant for alle andre brukere, og da er det ingen grunn til å kapre en tråd for å diskutere det. Noe av det hører hjemme i andre kategorier, mye av det hører ikke hjemme på forumet i det hele tatt.

I bunn og grunn er det så enkelt som dette: Hold dere til topic, og om dere ønsker å diskutere noe annet så lag en egen tråd. Så slipper vi å slette, og trådene å bli ødelagt av det.

Så langt den prinsipielle diskusjonen. Dersom du har konkrete eksempler, er du velkommen til å kontakte angjeldende moderator.

Geir :)

Lenke til kommentar

8502265[/snapback]

Hvem dreper tråden. De som går off topic i tråden, eller den som forsøker å rydde opp og få tråden på rett spor.

Spør trådstarteren til tråden dere drar off topic, og hør hva han svarer :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Eventuelt om du mener de emnene du har starta på religion forumet i det siste så kan du bare redigere førstepost med.

"her diskuterer vi"

blablablabla

Da vil det ikke være offtopic lengre :)

for å diskutere et emne så er det ofte nødvendig å gi inn på ting som har forbindelse med det som er den primære diskusjonen.

Så her må selvsagt moderatorene vise skjønn noe jeg kan se de gjør i de fleste tilfeller

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...