Kjekssjokolade Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg tenkte litt på det at enkelte band spiller eller kommer inn under, forskjellige sjangere, noen mer tydelig enn andre, mens andre band holder seg til en sjanger hele tiden. Tenkingen førte videre til dette spørsmålet: "Hvilket band har hatt størst musikalsk omveltning, fra et album til et annet". Altså, fra et album, til det neste som kom ut. Ikke fra det første albumet, til det siste. Jeg kom fram til at Ulver har hatt det flere ganger, så jeg nevner en av dem: Fra Bergtatt (1994) som kan sies å være Svartmetall, til Kveldssanger (1995) neo-klassisk/folk. Selv om Bergtatt inneholder et spor som minner om stilen på Kveldssanger vil jeg si at omvendingen er stor. Kom med lignende omvendinger av musikk-stil fra et album til et annet Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Australske Silverchair gikk fra å være et godt grungeband på 90-tallet til å bli et pop-band idag! Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Burzum (Eller Varg) skiftet jo rimelig hardt fra Filosofem til Dauði Baldrs, kan man si.. Lenke til kommentar
aemil Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Er enig med Ulver ja. Er vel et av de bandene som har vært innom mest forskjellig. Ellers har vi jo f.eks. Carcass som var innom goregrind (Reek of Putrification, Symfonies of Sickness), death metal (Necrotism: Deschanting the Insalubrious), melodic death metal (Heartwork) og thrash metal (Swansong) i løpet av karrieren. Samael har jo også vært innom mye rart. Fra black metal (Worship Him) til doom/thrash-ish black metal (Blood Ritual) til dark metal (Passage, Eternal) til industrial metal (Ceremony of Opposites, Reign of Light) og til electronica (Era One). EDIT: La til album. Endret 30. april 2007 av AnR Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Australske Silverchair gikk fra å være et godt grungeband på 90-tallet til å bli et pop-band idag! 8502206[/snapback] Jeg tenkte, mest på, fra et album til et annet, som jeg har skrevet ganske tydelig. Men ser godt poenget ditt, mange band som har ganske så store omvendinger Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg tenkte, mest på, fra et album til et annet, som jeg har skrevet ganske tydelig. Men ser godt poenget ditt, mange band som har ganske så store omvendinger 8502283[/snapback] Aha! my bad! Lenke til kommentar
Olum Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Burzum (Eller Varg) skiftet jo rimelig hardt fra Filosofem til Dauði Baldrs, kan man si.. 8502230[/snapback] Varg skifter mye meninger om ting han. Ene dagen sier han "Liker ikke Black Metal. Det er for negroider." Dagen etter sier han "Jeg kommer til å fortsette å lage Black Metal. Det er den eneste musikken jeg klarer å lage." Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Lumsk er vel det bandet jeg har vært borti med størst omdreining. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Burzum (Eller Varg) skiftet jo rimelig hardt fra Filosofem til Dauði Baldrs, kan man si.. Vel, det var fordi han fikk låne et keyboard i fengselet, ikke noe mer, og han laget det beste han kunne lage. Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Radiohead. OK Computer (1997) -> Kid A (2000). Fra indie / alternative rock, til et helvetes sært electronicaalbum. Fra et mesterverk til et annet. Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Burzum (Eller Varg) skiftet jo rimelig hardt fra Filosofem til Dauði Baldrs, kan man si.. Vel, det var fordi han fikk låne et keyboard i fengselet, ikke noe mer, og han laget det beste han kunne lage. 8503638[/snapback] Han har vel strengt tatt uttalt at han hadde gått den veien uansett? Lenke til kommentar
Jan Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 King Crimson har holdt på fra 1969 til i dag. De har så og si vært dinosaurene innen progrocken. Å holde King Crimson i en sjangerbås blir noe feil. Nemlig fordi de skifter stil (innen prog) på hver eneste plate. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Han har vel strengt tatt uttalt at han hadde gått den veien uansett? 8504230[/snapback] To quote a recent article you wrote, "In a sense it was the Golden Age of Burzum - that had its natural end when I was imprisoned in August 1993." Why did the spirit of Burzum change so much when you were imprisoned? You probably misunderstand what I wrote in that article. The spirit of Burzum never changed, but my ability to make music changed dramatically when I was imprisoned. It is more or less impossible to record music in prison, and the only music I could record was electronic music, when I was allowed to have a synthesizer for a few months in 1994 or 1995 and in 1998. After a few months with a synthesizer in the cell in 1998, I had to choose between my synthesizer and my laptop computer, because the prison authorities didn't let me have both at the same time (for "security reasons"), and I chose to have the computer in the cell, believing I could make music anyhow, by using some music program. But the prison authority had other ideas, claiming I didn't have an "extraordinary need" to have a music program enabling me to make music on the computer. So without a music program I couldn't make any more music from then on. That is actually the main reason I haven't released any records since 1999; to install a music program I need a CD-ROM, and all CDs are banned in this prison (for "security reasons"). Anyhow, since I have a guitar, at least I can make music now, but I have to wait until I get out before I can record anything. http://www.metalcrypt.com/pages/interviews...e.php?intid=170 Lenke til kommentar
Lord_Revan Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det er ganske stort sprang fra KISS sitt album "The Elder" fra 1981 (?) som var et ganske stort stykke bløtkake, deres neste album "Creatures of the night" fra 1982 var nok noen blylaster tyngre ja. Ikke så gigantisk sprang, men Led Zeppelin's "Presence" fra 1976 var et Hard rock album med null keyboards eller akustiske gitarer, i motsetning til deres neste album, "In through the out door" fra 1979, som var stappa med synthesizere. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Det er ganske stort sprang fra KISS sitt album "The Elder" fra 1981 (?) som var et ganske stort stykke bløtkake, deres neste album "Creatures of the night" fra 1982 var nok noen blylaster tyngre ja. 8505826[/snapback] Grunnen til at stilen ble lagt om en smule mellom Creatures of The Night og The Elder, tror jeg, kan være for at salget på The Elder var så dårlig at det ikke tjente til noe Music recording sales certification, så derfor la dem om den musikalske løypa litt. Bra at flere hiver seg på tråden her, har en jeg vil komme med her: - Buckethead kom ut med et album som heter Bermuda Triangle (23Juli 2002), som er elektronisk noise-rock, senere samme år (8Oktober) kommer Electric Tears, et nydelig akustisk melankolsk album, med flamenco- og klassiske gitar stykker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå