Gå til innhold

C#: Problemer med "insert" kommandoen - sql / c#

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver med skoleprosjekt, og prøver å finne ut av hvordan jeg skal få til å inserte til en database.

I php er jo dette kjempeenkelt, men jeg sliter virkelig med å finne ut av hvordan dette fungerer i c#.

Håper noen kan hjelpe.

Dette var det siste jeg prøvde på, men det funker ikke :(

System.Data.SqlClient.SqlConnection sqlConnection1 =
   new System.Data.SqlClient.SqlConnection("baerbar-gross\\sqlexpress; datasouce=test.dbo");

System.Data.SqlClient.SqlCommand cmd = new System.Data.SqlClient.SqlCommand();
       cmd.CommandType = System.Data.CommandType.Text;
       cmd.CommandText = "INSERT INTO tabell (id, navn, antall) VALUES ('4', 'Ole','3')";
       cmd.Connection = sqlConnection1;

sqlConnection1.Open();
       cmd.ExecuteNonQuery();
       sqlConnection1.Close();

id, navn og antall er alle varchars, ettersom jeg bare prøver å få dette til med en testdatabase i begynnelsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette var det siste jeg prøvde på, men det funker ikke :(

8502123[/snapback]

"Funker ikke"?? Fikk du feilmelding? Skjedde det ingenting? Blåskjerm i Windows? etc....!??!

8503523[/snapback]

Ahh... beklager :blush: Ingen feilmeldinger, men heller ingenting i databasen...

Lenke til kommentar
Ahh... beklager :blush:  Ingen feilmeldinger, men heller ingenting i databasen...

8503835[/snapback]

Det tror jeg egentlig ikke noe på ;) (eller du ser etter resultatet i feil database/tabell?) Fjern try/catch du har.... eller putt en try/catch med MessageBox.Show(ex.ToString()) rundt koden din.

btw; datasouce=test.dbo

Virker dette? Skal man ikke kun ha databasenavn som datasource. Dvs. dropp schema .dbo.

Endret av jorn79
Lenke til kommentar

Det endte tilslutt med at det ble brukt datasetadapters osv for å få dette til, og jeg synes det virket enklere enn det jeg holdt på med i begynnelsen :roll:

Men takk for svar :)

Begynner å se slutten på prosjektet nå og det er bra :)

Designet ser ut som om det kommer rett fra Legoland helvete. Så det skal jeg fixe på :)

Endret av I_Want_a_Wii
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

SQL og C# er jo kjempe lett!

Se her:

SqlConnection conn = new SqlConnection();
conn.ConnectionString = "Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=Databasen_din;Initial Catalog=navnet_pådatabsen;Integrated Security=True";
           conn.Open();
           string sql_send = "INSERT blablabla INTO bla WHERE bla = 'bla' "; //Enkel PHP SQL
           SqlCommand cmd_send = new SqlCommand(sql_send, conn);
           try
           {
               cmd_send.ExecuteNonQuery();
           }
           catch (Exception ex)
           {
               Messagebox.show(ex);
           }
           conn.Close();
           conn.Dispose();

Husk og bruke:

using System.Data.SqlClient;
using System.Collections;

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...