Gå til innhold

Forskjeller på minnestandarder

Admin'c

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen på rambus, ddr-ram og rd-ram ?

Jeg vil anbefale deg å lese disse tre artiklene fra Aces Hardware:

Ace's Guide to Memory Technology, Part I

Ace's Guide to Memory Technology, Part II

Ace's Guide to Memory Technology, Part III

Her får du en ganske så solid gjennomgang av de ram-typene vi har idag og hvorfor ting er som dem er.

Jeg vet at ddr-dimm er det samme som ddr sdram, men hvorfor gjøre om navnet?

DIMM = Dual Inline Memory Module, altså en minnebrikke med to inn/utganger. Alle brikker idag er DIMM's, også vanlig SDR SDRAM... og er bare betegnelsen på en måte å lage brikker på. Løst oversatt, så kan du i mange tilfeller bruke "DIMM" som det norske "brikke" eller "RAM". DDR-DIMM => DDR-Brikke, DIMM-slot => RAM-slot... Ikke noe å bry seg om egentlig.

Lenke til kommentar

:oops: ok da, jeg tok litt feil ddr pc3200 kjører på 434mhz og rd på 400.

MEN ddr pc 2100 = 266mhz og ddr pc 2700 = 333mhz

dvs, det kommer ann på hvem type ddr ram han bruker

Nei, PC3200/DDR400 kjører på 200Mhz (DDR) fordi 64-bit*2(pga DDR)* 200Mhz / 8 (8-bit=1byte)~ 3200MB/s. PC3500 kjører på 217Mhz (DDR) fordi 64-bit * 2 (pga DDR) * 217Mhz / 8 (8bit = 1byte) ~ 3500MB/s.

Raskest i dag er dual bank PC3200 (om det er noe hovedkort som støtter det?) med 6,4GB/s. Og det er vel bare nFORCE2 som evt. støtter noe sånt. Dual bank RDRAM gir maks i dag 4,2GB/s med PC1066 RDRAM, men Rambus Inc. har lekket planer(eller drømmer) om PC1200 og PC1600. Med PC1600 RDRAM ville RDRAM tangere dual bank PC3200 akkurat. Men innen den tid, er vel DDR-II her og gir oss usaklige mengder båndbredde ;)

Problemet er at latency'en for å finne noe i minnet IKKE har endret seg spesielt mye for de ulike typene DRAM, og det er nettopp latency'en som vil være en stor(om ikke den største) begrensene faktoren for praktisk ytelse framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...