Gå til innhold

Studere medisin rett fra videregående, går det?


Szmekken

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer sterkt å ta medisinstudiet i Ungarn, ved Semmelweis universitet. Jeg har sett meg ut dette universitetet fordi jeg har to fettere som har studert/studerer der, og de har gode erfaringer derfra. I den forbindelse sitter jeg her og leser en brosjyre fra Bjørknes wwe angående studiet. Da faller det meg noen spørsmål.

 

Jeg går på allmenn VKI, med 2- og 3BI, 2- og 3KJ og 2- og 3MZ som valgfag. Jeg har 6 i naturfag fra grunnkurs, og forhåpentligvis 5 i bio og kjemi og 4 i matte når jeg går ut av andre. Ellers har jeg vel ett snitt opp mot 5. Ergo kan jeg se langt etter noe medisinstudie i Norge. Grunnen til at jeg oppgir mine karakterer er for å gi en ledetråd om hvor jeg ligger.

 

Satt som et premiss at jeg får samme karakterer ut tredje klasse, er det særlig et spørsmål som står meg sentralt. Vil jeg som opptrappende 19 åring, rett fra videregående ha gode nok forutsetninger til å bestå opptaksprøven, og ikke minst klare overgangen fra videregående til studier på engelsk? Eller kreves det mer erfaring i form av studieteknikk, engelskkunnskaper om fagene, og ikke minst modenhet? Jeg snakker flytende dagligtale engelsk, men kan få naturfaglige begreper.

 

Er det noen som har erfaringer rundt spørsmålet mitt her?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har snitt rundt 5 så skal det la seg gjøre å komme inn på medisinstudier i Norge, kanskje med litt flaks.

 

Sett at du har et par 6'ere også så vil det såklart hjelpe på veldig.

Tror inntakskrava ligger mellom 60 og 64 poeng eller noe sånt her i Norge (basert på tall fra 2006)

8504143[/snapback]

 

5 i snitt holder ikke på langt nær. Tror man må ha rundt 5,5 i snitt, pluss realfagspoeng. Men hvis man bare har 5 i snitt, vil man kunne klare det etter ett eller to år med andre fag for å samle poeng.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) . Jeg har også hørt at det å ta studiene på engelsk er en vanesak man fort vender seg til. Kommer jeg først inn, skal jeg nok klare å vende meg til arbeidsmåtene etc. Men det som da står igjen blir opptaksprøven. Er det noen som har erfaring med slike opptaksprøver?. Skal det holde med erfaring kun fra videregående, eller forventes det mer? I teorien skal det vel gå da prøvepensum er tilpasset 1, 2 og 3 klasse, men det kan jo være noe annet i praksis.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling. De burde jo abslutt ikke forlange kunnskaper utover videregående nivå.

 

Sørg for å søke på et studie i Norge også, så kan du plukke litt poeng hvis du ikke kommer inn i år.

 

Eller du kan søke medisin andre steder også. Vi har jo mange norske medisinstudenter andre steder i Øst-Europa, som Slovakia, Tsjekkia og Polen.

 

Hvorfor har du lyst til å studere medisin, egentlig? Hva slags yrke ser du for deg? Vanlig fastlege?

Lenke til kommentar

Planen var å ta medisinutdanningen for så å bli allmennpraktiserende lege, eventuelt bygge på å bli idrettslege. Dette fordi jeg lenge gikk aktiv langrenn. Jeg har vel villet bli lege siden jeg startet på ungdomskolen, og kan vel ikke si at jeg kunne tenke meg noe annet yrke. Jeg har alltid interessert meg for hvordan kroppen fungerer, og reagerer på ytre faktorer.

 

Det er lege jeg vil bli, men jeg slitt litt med selvtilittet på området. Vet liksom ikke helt om jeg har det som skal til. Ser vel for meg at det kun er sublime lesehester som klarer å ta studiet. Blir veldig usikker av dette :(

Lenke til kommentar
Planen var å ta medisinutdanningen for så å bli allmennpraktiserende lege, eventuelt bygge på å bli idrettslege. Dette fordi jeg lenge gikk aktiv langrenn. Jeg har vel villet bli lege siden jeg startet på ungdomskolen, og kan vel ikke si at jeg kunne tenke meg noe annet yrke. Jeg har alltid interessert meg for hvordan kroppen fungerer, og reagerer på ytre faktorer.

 

Det er lege jeg vil bli, men jeg slitt litt med selvtilittet på området. Vet liksom ikke helt om jeg har det som skal til. Ser vel for meg at det kun er sublime lesehester som klarer å ta studiet. Blir veldig usikker av dette :(

8504972[/snapback]

 

Det er nok rimelig mye lesing, ja. Brodern går fjerde året nå. Han gjør ikke så mye annet enn å lese.

Lenke til kommentar

 

Det er lege jeg vil bli, men jeg slitt litt med selvtilittet på området. Vet liksom ikke helt om jeg har det som skal til. Ser vel for meg at det kun er sublime lesehester som klarer å ta studiet. Blir veldig usikker av dette :(

8504972[/snapback]

 

En del lesing blir det nok, men det er så absolutt overkommelig :)

Synes det er en del overdramatisering om tolv timer på lesesalen hver dag osv. ute og går.

Lenke til kommentar
Satt som et premiss at jeg får samme karakterer ut tredje klasse, er det særlig et spørsmål som står meg sentralt. Vil jeg som opptrappende 19 åring, rett fra videregående ha gode nok forutsetninger til å bestå opptaksprøven, og ikke minst klare overgangen fra videregående til studier på engelsk? Eller kreves det mer erfaring i form av studieteknikk, engelskkunnskaper om fagene, og ikke minst modenhet? Jeg snakker flytende dagligtale engelsk, men kan få naturfaglige begreper.

8501449[/snapback]

Selve opptaksprøven har jeg hørt ikke er den største utfordringen. Etter hva jeg har erfart fra andre som studerer i Ungarn, vil du bli stilt spørsmål om grunnleggende realfagskunnskap samtidig som du i et intervju må gjøre rede for hvorfor du vil studere det, hva planene dine er etc. En kompis av meg som tok opptaksprøven i fjor, og han sa han fikk spørsmål om syrer og baser og litt om cellen og sånt. Altså, ganske basic kunnskap og ikke noe å grue seg til ifølge ham. Imidlertid tror jeg opptaksprøven og dens form varierer blant de forskjellige universitetene, men disse universitetene er ikke særlig strenge med inntak ettersom de befinner seg i et fattig, øst-europeisk land der penger er viktigst.

 

Selve studiet er krevende, men absolutt mulig å klare. Det kommer helt an på hvor mye tid du setter av til å lese, om du klarer å sette deg inn i gode studievaner og har god studieteknikk. De begrepene du snakker om lærer du deg, og siden du sier at du prater engelsk flytende, tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye for språkproblemene i forhold til studiet. Tror det blir verre med ungarsken :p. Hva angår modenhet så tror jeg den utvikler seg i løpet av en stund. Du må først og fremst være genuint interessert i faget og villig til å ofre mye for studiet. Hvis du i tillegg kombinerer vilje og motivasjon, vil jeg tro du kommer langt. Du har fra før av gode karakterer i realfagene, så det er hvertfall et godt utgangspunkt! Og husk at legestudiet er sosialt og gøyalt selvom det krever mye lesing. Medisinstudenter fester og drikker som bare det, uansett hva de lærer om kroppen :p. Hilsen en som også vil studere medisin ;)

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...