Gå til innhold

Beste programmer til ulike formål

mona14

Anbefalte innlegg

Heisann mona og velkommen til forumet. :)

Mitt beste tips innen video er at du ikke laster ned alt av "codecpacks" som du normalt blir anbefalt til høyre og venstre av verdensmesterer. Programmet ffdshow er en samling frie dekodingsfiltre som libavcodec som dekoder det aller meste av både lyd- og videostandarder du vil komme over for DirectShow. Det sier det muligens ingenting, men det betyr at spillere som Windows Media Player og andre som bruker Windows DirectShow til å dekode lyd og bilde vil med en gang virke.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ffdshow - Info på Wikipedia

ffdshow_rev1125_20070428_clsid.exe - En under to dager gammel build av ffdshow.

Samtidig anbefaler jeg Media Player Classic som er en fri videoavspiller som jeg mener er den beste videoavspilleren. Den er liten, rask, har veldig brukervennlig brukergrensesnitt og bruker DirectShow.

http://en.wikipedia.org/wiki/Media_player_classic - Info på Wikipedia

mpc2kxp6490.zip - Link til nedlasting.

Abiword i stedet for Office Word eller Open Office Writer til lesing av tekstdokumenter.

På samme måte som Open Office Writer er Abiword fri under en åpen GPL-lisens, (gratis og fri for alle å bruke) men den er mye raskere enn Writer som er grunnen til at jeg anbefaler den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abiword - Info på Wikipedia

abiword-setup-2.4.6.exe - Link til siste utgave.

AbiWord_Dictionary_Norsk.exe- Link til siste norsk ordbok som kan installeres etterpå.

7-Zip som er fri under GPL og helt gratis i stedet for de lukkede WinZip, WinRAR eller ALZip. Programmet oppfører seg ganske identisk til WinRAR og WinZip, og .7z formatet komprimerer om nødvendig enda kraftigere enn .rar og .zip formatene. 7-Zip har også mulighet for god kryptering av det du pakker ned med AES-kryptering.

http://www.7-zip.org/ - Info på hjemmesiden

7z445.exe - Link til nedlasting av siste beta.

Foxit Reader i stedet for Adobe Acrobat Reader. AAR er et tungt program som uten minneagenten kan mange sekunder bare på å åpnes, mens Foxit Reader både starter og viser dokumentet på en tidel av tiden. Foxit Reader er gratis freeware, men ikke fri programvare som mye av det andre jeg anbefaler.

http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php - Info på hjemmesiden

foxitreader_setup.exe - Link til nedlasting.

---

Som du muligens har forstått nå er jeg en fan av fri programvare og vil derfor også spamme en lett forklaring til betydningen av dette på den norske Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fri_programvare

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har nå lastet ned Opera, men er det mulighet for å bruke Internet Exsplorer igjen om jeg vil det? Er det bare å fjerne Opera fra kontrollpanel`?

Det er ikke mulig å få Winamp på norsk? Og kanskje bytte farge osv?

Endret av mona14
Lenke til kommentar

Vil du bruke Internet Explorer er det bare å gjøre det, ingenting i Opera eller en annen browser som stopper deg. Trykk Start->Run, skriv "iexplore" og trykk enter. Eller finn en snarvei en eller annen plass på startmenyen.

Om du ønsker en ny snarvei til Internet Explorer på skrivebordet høyreklikker du og velger New->Shortcut. I feltet som dukker passer det mest sannsynlig å lime inn dette før du trykker next:

C:\program files\internet explorer\iexplore.exe

EDIT:

Har du norsk Windows er målbanen sannsynligvis

C:\programfiler\internet explorer\iexplore.exe

EDIT2:

Vil du endre utseende på Winamp er det bare å bevege seg hit og trykke "Download". Trykker du ALT-S får du se alle skins du har installert.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
EDIT2:

Vil du endre utseende på Winamp er det bare å bevege seg hit og trykke "Download". Trykker du ALT-S får du se alle skins du har installert.

8945170[/snapback]

Hvordan skrifter jeg utseendet igjen, kan jeg gjøre det ved å trykke Alt+S ?

Lenke til kommentar

bildebehandler (batch operations, sortering, kjapp crop, gjennomgang osv): xnview

musikkavspiller: foobar2000 med tillegg er kongen på win plattformen

enkel musikkredigering: audacity

tagging av musikkfiler: mp3tag

musikk-cd rip: EAC

FTP: Filezilla

Kryptering: Truecrypt (for store filer og partisjoner) og dscrypt (for småting)

Lenke til kommentar

Ville anbefale deg Firefox eller Opera pga at som regel fungerer sider bedre der. IE ved ikke hvordan den skal tolke CSS skikkelig, så hvis ikke han som har lagd siden har tatt høyde for det så kan sider se pene ut i opera/firefox mens de ser forferdelige ut i IE

Lenke til kommentar

med tanke på nettlesere er det beste egentlig bare å prøve seg frem last ned opera og firefox og bruk en stund til du har bestemt deg for hvilken du liker best. begge er like gode, men gjør ting forskjellig.

hvis du ikke liker dem noe særlig, men foretrekker Internett Explorer så bruk den (bare vær litt obs på sikkerheten, men med et godt antivirusprogram skal ikke det være noe problem).

ps. her er en side med add-ons til firefox, det kan være lurt å ta en tur innom å se, du kan finne ting som hjelper på utseende og på brukeropplevelsen. her er forresten en forumtråd med en del add-ons (langt fra alle!) og en liten beskrivelse.

lykke til! :)

edit: ser nå at forumtråden jeg linket til har noen litt gamle add-ons. noen av linkene funker ikke lenger, men hvis de ser interessante ut kan det hjelpe å søke på navnet her, eller hvis det ikke funker heller kan kanskje Google hjelpe.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Her er min pakke:

Antivirus: AVG 7.5

Spyware-fjerner: Spybot og Ad-Aware

Musikk: Winamp

Nettleser: Internet explorer 7, Firefox og Opera

Irc: Opera

Torrents: µTorrent

Video/media: VideoLan

Kontor/dokument: OpenOffice

Nero (koster penger)

Pakkeprogram: WinRAR

PDF (Ikke pedofil ;)) Adobe Reader

Flere?

8501742[/snapback]

Mener du at du kan bruke Opera til å koble deg til quakenet som du gjør med mirc?

EDIT: Skrivefeil

Endret av -Jungeldyret
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Min liste:

Nettleser: Firefox eller Opera.

Kontor/Tekstbehandling: Open Office.

Musikk: Winamp.

FTP: Filezilla.

Bildeframviser: ACDSee.

Videospiller: VLC.

Anti Spyware/Adware: Ad-Aware.

Antivirus: Avast.

Nedlasting: BearShare.

Torrent: µTorrent.

Dette er programmer som blir brukt nesten daglig hos meg.

Wiken..:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Musikk: winamp

Video: VLC

Nettleser: Opera

(Brukte IE først, gikk over til FF og syntes det var konge. Prøvde opera og har aldri vurdert å gå tilbake til FF)

Torrent: uTorrent

Simpel lydredigering: Audacity

Om du bryr deg om tagene til mp3-ene dine:ID3-TagIT

Ser at mange anbefaler open office. Aldri prøvd det selv og lurer på hvordan det blir med lesing av officedokumenter? Er ganske håpløst om man ikke kan lese bl.a doc-filer

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...