Floyd_90 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Det verste jeg vet er å holde presentasjoner foran store forsamlinger Jeg er en utadvent person som ikke har problemer med å snakke med fremmede eller rope ut min mening. Men når det gjelder å holde presentasjoner skulle jeg ønske at jeg kunne sluppet. Merker jeg blir helt nervøs og svett bare læreren sier at vi skal ha det. Har hatt presentasjoner før, men er like nervøs enda. Power Point er det jeg liker minst av alt når jeg må ha presentasjon, for da må jeg tenke på mange ting samtidig og at jeg da ikke bare kan ha et ark som jeg snakker ut ifra. Vil dette bli bedre, når jeg har holdt en del presentasjoner? Eller vil det alltid være like grusomt? Noen som har noen gode tips og råd å komme med, slik at det skal bli lettere for meg å takle det? Setter utrolig mye pris på alle svar. Endret 30. april 2007 av RagnaRock Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Noen vil for alltid ha problemer med dette, men som oftest går det bedre jo eldre man blir. Har mye med erfaring å gjøre, samt ordforråd, jobbsituasjon osv. Kan jo godt hende at du en gang i jobbsammenheng vil måtte gjøre mange presentasjoner. Det er øvelse som gjør mester vet du. Av gode råd finnes det kun ett i mine øyne, og det er "Act natural"......bare ta det easy.....og vær godt forberedt på det du skal presentere. Ha god peiling på det du skal snakke om gjør det mye lettere. Endret 29. april 2007 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Floyd_90 Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Noen vil for alltid ha problemer med dette, men som oftest går det bedre jo eldre man blir. Har mye med erfaring å gjøre, samt ordforråd, jobbsituasjon osv. Kan jo godt hende at du en gang i jobbsammenheng vil måtte gjøre mange presentasjoner. Det er øvelse som gjør mester vet du. Av gode råd finnes det kun ett i mine øyne, og det er "Act natural"......bare ta det easy.....og vær godt forberedt på det du skal presentere. Ha god peiling på det du skal snakke om gjør det mye lettere. 8501516[/snapback] Thnx Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det kan kansje hjelpe om du titter lit over publikum. Ikke at du stirrer på et punkt baki rommet, men at du istedenfor å titte direkte på publikum titter 20 cm over hodene deres(altså, beveg blikket). Det kan være skummelt å se alle fjesene når man skal holde en presentasjon. Ikke snakk til noen spesifikk (som f.eks læreren din), men tenk deg at du prater til den bakerste veggen. (dog, om du vil gjøre en bra presentasjon, så prøv å møt folks blikk en gang i blant, og hold det i et par sekunder) Når jeg gikk på skolen syns jeg det var greit å huske at folk flest ikke brydde seg om hva du sa, fordi de ga faen, og om de ikke sov så pugget de heller på sitt egent foredrag. Husk at om du begynner å stotre litt så er ikke det noe problem. Bare ta en liten pause å finn hva du skulle si. Husk at tiden går _mye_ raskere når du står der oppe, så om du føler at du har vært stille i en evighet, så har du sannsynligvis ikke det. Det som løser det meste er selvfølgelig om du bare bestemmer deg for at du gir faen i hva folk mener om foredraget ditt, og bare er deg selv. Men det er enklere sagt enn gjort Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 P@rm@nn Takk for skikkelig bra tips der Lenke til kommentar
Floyd_90 Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Det som skjer når en blir nervøs er at en begynner å produsere adrenalin, det som får deg til å skjelve, stamme osv... Trikset er å få adrenalinet til å jobbe med deg og ikke mot deg. Men kan ikke si jeg har klart dette... Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Denne tråden passer godt til problemene dine. Håper den er til hjelp Lenke til kommentar
DeadEmotion Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg har også problemer med fremføringer. Blir jævlig nervøs, skjelven og klarer knapt holde øyenkontakt med klassekameratene mine. I stedet står jeg og ser nedi arket og resultatet blir som oftest dårlig... Tror nok det er lurt å være godt forberedt. Øve en del på forhånd, slik at en i hvert fall kan stoffet relativt godt... Da trenger en ikke føle seg like bundet av arket. Selv har jeg ikke alltid gidda å forberede meg så mye, men det hadde sikkert hjulpet litt om jeg hadde vært litt flinkere til nettopp det... Å snakke med lærerne om dette kan du også gjøre. Kanskje vil du få muligheten til å fremføre for han/henne alene(?) Det fikk jeg heldigvis. Den ene læreren var så streng på det at jeg måtte snakke med sosialrådgiver først, men de fleste andre syntes det var helt i orden... Lenke til kommentar
Floyd_90 Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg har også problemer med fremføringer. Blir jævlig nervøs, skjelven og klarer knapt holde øyenkontakt med klassekameratene mine. I stedet står jeg og ser nedi arket og resultatet blir som oftest dårlig... Tror nok det er lurt å være godt forberedt. Øve en del på forhånd, slik at en i hvert fall kan stoffet relativt godt... Da trenger en ikke føle seg like bundet av arket. Selv har jeg ikke alltid gidda å forberede meg så mye, men det hadde sikkert hjulpet litt om jeg hadde vært litt flinkere til nettopp det... Å snakke med lærerne om dette kan du også gjøre. Kanskje vil du få muligheten til å fremføre for han/henne alene(?) Det fikk jeg heldigvis. Den ene læreren var så streng på det at jeg måtte snakke med sosialrådgiver først, men de fleste andre syntes det var helt i orden... 8553570[/snapback] Blir du ikke mobbet av de andre dersom du ikke vil fremføre foran dem? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Det er vel ingenting å bli mobbet for? Det er ganske mange som rett og slett ikke klarer å holde presentasjoner... Siden jeg ikke orker mer skole så har jeg så og si slutta med alt som heter skole og det endte opp med at jeg skulle ha framføringer bare for læreren. Har vel ikke prata om det med vennene mine tror jeg... Men nå er det jo forskjell på folk da Edit: Det ble sikkert merkelig fortalt... Endret 7. mai 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
DeadEmotion Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg har også problemer med fremføringer. Blir jævlig nervøs, skjelven og klarer knapt holde øyenkontakt med klassekameratene mine. I stedet står jeg og ser nedi arket og resultatet blir som oftest dårlig... Tror nok det er lurt å være godt forberedt. Øve en del på forhånd, slik at en i hvert fall kan stoffet relativt godt... Da trenger en ikke føle seg like bundet av arket. Selv har jeg ikke alltid gidda å forberede meg så mye, men det hadde sikkert hjulpet litt om jeg hadde vært litt flinkere til nettopp det... Å snakke med lærerne om dette kan du også gjøre. Kanskje vil du få muligheten til å fremføre for han/henne alene(?) Det fikk jeg heldigvis. Den ene læreren var så streng på det at jeg måtte snakke med sosialrådgiver først, men de fleste andre syntes det var helt i orden... 8553570[/snapback] Blir du ikke mobbet av de andre dersom du ikke vil fremføre foran dem? 8558255[/snapback] Ikke mobba nei... Å mobbe noen for noe slikt er helt bak mål! Men det var enkelte som ble litt sure, da de syntes det var urettferdig at ikke de også fikk fremføre for læreren alene... Det er alltid noen som syter og klager, men de må en bare prøve å overse. De har da for faen ingen ting med det uansett. De vet ikke hva som ligger bak og burde derfor holde kjeft! Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Er ingenting unaturlig i å bli nervøs når man skal holde presentasjoner. Selv har jeg også det problemet. Jeg kan være utrolig godt forberedt, men likevel fryser hjernen min når jeg står foran folkemengden. Men det finnes ting du kan gjøre med det. Å fremføre oftere er nødvendigvis ikke en løsning på problemet. Men dersom du har forberedt deg så godt at du faktisk kunne alt utenat før du gikk hjemmefra, og har notatene med deg, så går det mye bedre enn hvis du bare tenker å ta det på sparket. Sannheten er at de færreste vil legge merke til at du faktisk er nervøs, selv om du bruker notatark. Klarer du å gjennomføre presentasjonen din greit nok, og får en grei tilbake melding, vil du tenke at det faktisk gikk ganske bra. Power Point kan ofte være til god hjelp. Klarer du da i tillegg å lage en flott og gjennomført lysbildefremvisning, vil det nesten garantert bli vellykket Lenke til kommentar
Floyd_90 Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Er det smart å være først, slik f.eks at de andre ikke prøver å kødde med deg, siden du da kan gjøre det samme mot dem? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Helt vanlig å være nervøs, men jo flere presentasjoner du holder, jo mindre nervøs blir du. Jeg var styggnervøs føste gangene jeg holdt, selv om det var for bare lærere eller bare klassa. Nå er det ikke noe stress å stille seg foran en forsamling, litt nervøs er jeg alltid i starten, men slik er det bare Jeg liker selv ikke å være først, men å se på noen andre, og se hvordan de gjør det, og kanskje ta imot noen tips av hvordan jeg ser de holder på Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 For å få til en god powerpoint-presentasjon vil jeg gi følgende råd: - Kun stikkord på plansjen. Du skal snakke og de skal lytte. De skal IKKE lese hva du sier på plansjen. Da får den fokus og ikke du. - IKKE les fra et manuskript. Bruk heller ett par timer på å øve foran speilet. Det er verdt det. - Se på publikum. Veksle blikket rundt omkring i rommet. "Engasjer" de med blikket ditt. - Ha en ENKEL powerpoint. Svart tekst i arial på hvit bakgrunn. Som nevnt over, KUN STIKKORD som du kan prate ut i fra. - Hold hendene i ro, ELLER bruk de aktivt. IKKE i lomma. - IKKE masse bilder og effekter. Er bare irriterende. - Rett opp ryggen. Strak holdning hjelper. - Prat rolig og lekk trykk på artikuleringen. Du skal være TYDELIG. Klarer du disse tingene er det nesten irrelevant hva du snakker om fordi de vil sannsynligvis la seg engasjere og si at du holdt ett bra foredrag. Innhold er 30%. Fremføring 70%. Lykke til! Lenke til kommentar
Floyd_90 Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 For å få til en god powerpoint-presentasjon vil jeg gi følgende råd:- Kun stikkord på plansjen. Du skal snakke og de skal lytte. De skal IKKE lese hva du sier på plansjen. Da får den fokus og ikke du. - IKKE les fra et manuskript. Bruk heller ett par timer på å øve foran speilet. Det er verdt det. - Se på publikum. Veksle blikket rundt omkring i rommet. "Engasjer" de med blikket ditt. - Ha en ENKEL powerpoint. Svart tekst i arial på hvit bakgrunn. Som nevnt over, KUN STIKKORD som du kan prate ut i fra. - Hold hendene i ro, ELLER bruk de aktivt. IKKE i lomma. - IKKE masse bilder og effekter. Er bare irriterende. - Rett opp ryggen. Strak holdning hjelper. - Prat rolig og lekk trykk på artikuleringen. Du skal være TYDELIG. Klarer du disse tingene er det nesten irrelevant hva du snakker om fordi de vil sannsynligvis la seg engasjere og si at du holdt ett bra foredrag. Innhold er 30%. Fremføring 70%. Lykke til! 8571348[/snapback] Takk for kjempegode tips Lenke til kommentar
kimla Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Nå orket jeg ikke å lese alle svarene her, men ting jeg gjør er: * Prøv å skaff deg en GENUIN interesse for stoffet du skal fremføre. Dette er ikke alltid like lett, men prøv * Les stoffet godt. Jeg pleier som regel ikke å ha en fast plan jeg følger når jeg fremfører. På ung. skolen hadde jeg det, og det ble rimelig mye "uuuuuhmm...", "øøøøøø" osv. Nå leser jeg stoffet godt og gjør meg opp mine egne meninger. Setter opp en powerpoint presentasjon (som regel), men her er det ofte bare 3-5 lysbilder med relativt lite stoff. Dette gjør at jeg ikke har en "plan" å følge, og mer fritt kan jobbe ut i fra det jeg kan, istedenfor det som står på skjermen. Når du pakker pp-presentasjonen full av stoff blir det som regel mye opplesning. * Som sagt før, vær naturlig. Det er menneskelig å ikke kunne alt. Hvis en klassekamerat eller læreren spør om noe du ikke er sikker på, så svar akkurat dette, du er ikke sikker, men det er mulig du har en anelse, og forklar hva du tror svaret kan være grunnet meningene du har gjort deg opp om stoffet. * Engasjer klassen, prøv å få i gang en liten diskusjon (som ikke tar opp for mye av tiden, har brent meg på dette før). Hvis du ser at de begynner å sovne så spør du kanskje et kjapt enkelt spørsmål, typ: "Noen som har noe meninger om dette?" o.l. * Igjen, vær sikker på at du KAN STOFFET! Dette er så viktig! Dette gjør at du kan gjøre deg opp egne meninger, og se "det store bildet". En feil folk ofte gjør er å øve masse på akkurat det de skal fremføre om, akkurat de lysbildene liksom, og dette gjør at presentasjonen som regel blir lite dynamisk. * Syns du stoffet er vanskelig så er du ærlig å si dette på presentasjonen, typ: "Det var visse deler av stoffet jeg ikke forstod, eller de var veldig krevende og diffuse emner som er vanskelig å sette noe håndfast på, men min tolkning ble følgende... " osv. Endret 9. mai 2007 av kimla Lenke til kommentar
Floyd_90 Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Nå orket jeg ikke å lese alle svarene her, men ting jeg gjør er:* Prøv å skaff deg en GENUIN interesse for stoffet du skal fremføre. Dette er ikke alltid like lett, men prøv * Les stoffet godt. Jeg pleier som regel ikke å ha en fast plan jeg følger når jeg fremfører. På ung. skolen hadde jeg det, og det ble rimelig mye "uuuuuhmm...", "øøøøøø" osv. Nå leser jeg stoffet godt og gjør meg opp mine egne meninger. Setter opp en powerpoint presentasjon (som regel), men her er det ofte bare 3-5 lysbilder med relativt lite stoff. Dette gjør at jeg ikke har en "plan" å følge, og mer fritt kan jobbe ut i fra det jeg kan, istedenfor det som står på skjermen. Når du pakker pp-presentasjonen full av stoff blir det som regel mye opplesning. * Som sagt før, vær naturlig. Det er menneskelig å ikke kunne alt. Hvis en klassekamerat eller læreren spør om noe du ikke er sikker på, så svar akkurat dette, du er ikke sikker, men det er mulig du har en anelse, og forklar hva du tror svaret kan være grunnet meningene du har gjort deg opp om stoffet. * Engasjer klassen, prøv å få i gang en liten diskusjon (som ikke tar opp for mye av tiden, har brent meg på dette før). Hvis du ser at de begynner å sovne så spør du kanskje et kjapt enkelt spørsmål, typ: "Noen som har noe meninger om dette?" o.l. * Igjen, vær sikker på at du KAN STOFFET! Dette er så viktig! Dette gjør at du kan gjøre deg opp egne meninger, og se "det store bildet". En feil folk ofte gjør er å øve masse på akkurat det de skal fremføre om, akkurat de lysbildene liksom, og dette gjør at presentasjonen som regel blir lite dynamisk. * Syns du stoffet er vanskelig så er du ærlig å si dette på presentasjonen, typ: "Det var visse deler av stoffet jeg ikke forstod, eller de var veldig krevende og diffuse emner som er vanskelig å sette noe håndfast på, men min tolkning ble følgende... " osv. 8572331[/snapback] Dette var ikke dumt, skal ha en presentasjon neste onsdag om global oppvarming, og skal bruke alle tipsene jeg har fått, thnx Endret 9. mai 2007 av RagnaRock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå