Mr.Karlsen Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hei, Hvilke russefarger finnes? Jeg vet om: Rød Blå Grønn Hvit (tror du det ikke så har jeg et russekort fra 1997) Lurer virkelig på dette Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Sort Rosa (barnehage) http://no.wikipedia.org/wiki/Russ#Typer_russ Endret 29. april 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg husker lilla-, hvit- og oransjruss fra min barndom, men disse eksisterer vel kanskje ikke lenger. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 visste om sort da Barnehage? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 visste om sort da Barnehage? 8501057[/snapback] Ja, i siste året i barnehagen blir du rosaruss Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Ok :!: Hvilke har vi akkuratt nå? Lenke til kommentar
Veronica Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Rødruss er elever som tar allmennfag (idrett, media og kommunikasjon, formgivning (i tre år) eller musikk, dans og drama) og oppnår generell studiekompetanse. Blåruss er elever som tar allmennfag med økonomi, eller salg og service. Opprinnelig var det salg og service som hadde den blå russeluen, men etter ønske av elever ved Høyskolene i Kristiania i 1917, ble det endret slik at allennfag med økonomi sammen med salg og service skulle dele den blå russeluen. De første blårussluene kom i 1916, men 1953, året da gymnas med økonomisk fagretning ble treårig, regnes som blårussens fødselsår. Andre steder i landet har andre tradisjoner. Feks. i Bodø er det vanlig at yrkesfag er blåruss med diverse tilbehør som deler de forskjellige linene, slik som hvite kåper, selebukser vs. bukse. Svartruss er elever som utdanner seg i et yrkesfag. Grønnruss ble fra ca. 2005 tatt i bruk for elever innen landbruk og naturbruk. Disse var tidligere svartruss. Grønnruss var på 1960-tallet avgangselever ved realskolene, et skoleslag som ble nedlagt i 1968 og overtatt av den obligatoriske ungdomsskolen som da ble innført. Oransjeruss er avgangselever ved ungdomskolene som siden 1970-tallet har kunnet feire avslutningen som oransjeruss. Rosaruss er barn som går siste år i barnehagen og markerer dette med en voksenstyrt imitasjonslek. Tradisjonene med grønn-, og særlig oransje- og rosaruss, er ikke blitt særlig utbredt. Endret 29. april 2007 av Veronica Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Har hørt om grønnruss.. 8501658[/snapback] Jeg og. Daniel Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Er salg & service yrkesfaglig eller allmennfaglig? Egentlig er vel det meste utenom allmenne yrkesfaglig om jeg har fortstått det rett? Lenke til kommentar
SumSar Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Yrkesfaglige blir da blåruss. Flyfag som blir svart? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Yrkesfaglige blir da blåruss. Flyfag som blir svart? 8502102[/snapback] Yrkesfag blir svart Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det var veldig å vanskelig det skulle være å lese det noen personer opp har skrevet da... Som det står oppi tråden er yrkesfag sort, og allmenn med økonomi eller salg og service blå... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg tror også at det er mange steder hvor systemet Wikipedia lister ikke holdes. I Haugesund f.eks er både yrkesfag og allmennfag rød mens idrett med generell studiekompetanse og allmennfag med økonomi blå. Men nå er det heller ikke så ufattelig mange VGS i Haugesund.. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Chickelacke, chickelacke, show, show, show Bummelacke, bummelacke, bow, bow, bow Chickelacke, bummelacke, jazz bom bøh Julekake, julekake, hjembakt brød jeg lo litt :!: Endret 30. april 2007 av Gjest Lenke til kommentar
ostov Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg gikk på SS før. Der ble vi blåruss og gikk i lære etter 2år Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Vi var rød-russ på IKT-Driftsfag selv om det bare er 2 år på skolen og 2 år lærlingtid... Tror ikke det var riktig, men vi tok generalavgjørelsen på å bestille røde russeklær Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Vi var rød-russ på IKT-Driftsfag selv om det bare er 2 år på skolen og 2 år lærlingtid... Tror ikke det var riktig, men vi tok generalavgjørelsen på å bestille røde russeklær 8502727[/snapback] Hehe, at ikke vi tenkte på det i fjor :!: Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Tror vi begrunnet det for oss selv ved å si at IKT ligger under Allmenne fag sånn administrasjonsmessig ( i alle fall på vår skole ). Var noen som protesterte på fargen i løpet av russetida da Lenke til kommentar
DNA Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 visste om sort da Barnehage? 8501057[/snapback] Ja, i siste året i barnehagen blir du rosaruss 8501072[/snapback] Har aldri vært rosa russ jeg =/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå