Gå til innhold

Organisering av data på harddiskene (ny PC)

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny pc og ønsker å organisere dataene så fornuftig som mulig. Har lett på internett etter gode råd men har ikke funnet så mye om temaet. Tenker spesielt på hva jeg skal lagre på hvilke harddisk/eller partisjon. Ønsker + og - kommentarer til forskjellige løsninger. :hmm:

Pc-en er kjøpt ferdig innstallert.

Dersom noen vet om et bedre egnet forum for dette spørsmålet så setter jeg pris på få tilbakemelding om dette.

Bruksområdet til pc-en: Typisk allround - hjemme-pc som skal brukes til det meste; spill, tekstdokument, filmer, bilder, surfing, musikk, kanskje regnskap.

Hva med plassering av antivirusprogram, tekstbehandlingsprogram, andre program.. (kanskje fornuftig å dele opp i program som blir brukt ofte og sjeldent?) Noen som har et godt standard oppsett til meg? Noen som kan gi noen gode råd? Jeg ville blitt glad for hjelp :)

System: Vindows Vista ultimate. (vet ikke om det har noe betydning men...) PCen er "ferdig" innstallert og satt sammen av ps-data med OS og litt til.

Hardisker:

Har 3 harddisker.

2 hardisker á 500 GB satt i Raid 0 fra ps-data.

(Raid 0 oppsett gjør at pc-en leser og skriver dataene på harddiskene betraktelig fortere enn om den skulle kun lese fra bare en i gangen. På datamaskin viser disse 2 diskene som er satt i raid 0 seg som bare 1 harddisk. så det kan oppfattes feil når jeg sier jeg har 3.)

(Type Harddisk: WD5000YS WD Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA300 3.5" 16MB RAID Edition FDB (sikkert bare tull å nevne, - men i tilfelle råttefelle..)

Ser at psdata har lagt til en partisjon C, -som ikke er fullt så stor som en annen partisjon på ca 900 Gb. La oss kalle den D. Windows vistaen er lagt til den minste partisjonen som er ca 50 Gb.

Har i tillegg en løs harddisk på 250 Gb med usb grensesnitt.

Kan det vere fordelaktig/fornuftig å ha flere hardisker enn det jeg allerede har?

Endret av olaskamsar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...