Gå til innhold

VHS til DVD

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noen VHSer som jeg gjerne vil ha over på dvd. Jeg har en vhsspiller og en dvdspiiller til tv'en, og jeg har også 2 scartinnganger til tven. Er det mulig å koble begge spillerene til tven og deretter ta opp det vhs'en spiller av, og brenne det på dvd?? eller kanskje det er en annen måte jeg kan gjøre det på??

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har slitt med tanken selv, og løsningen ble bare at jeg har bestillt kombispiller med opptaker. Så nå slipper jeg egentlig å overføre til DVD.

Men hvis du har en DVD opptaker eller en annen form for opptaker kan du nok stille den inn slik at den tar opp fra den SCART inngangen som du har koblet den til VHS spilleren med.

Du skal ikke behøve å koble til TV tror jeg, men det kan være greit å se at det går riktig for seg.

Så rekkefølgen du kobler til blir slik: VHS>opptaker(>TV)

Lenke til kommentar

For det første tror jeg ikke VHS har noe vi kan kalle HD oppløsning. Kvaliteten er heller ikke like god.

Men det å overføre signalene til PC går ann.

Du kan enten kjøpe en slik eller noe lignende, kjøpe et skjermkort\tv-kort\kontrollerkort som har mulighet for RGB signaler inn (evt. DVI hvis det passer bedre for deg), eller koble VHS spilleren til PCen via et digitalt kamere med rette tilkoblinger.

Jeg sendte forespørsel om kvalitet og brukervennlighet på den type vare jeg linker til, dette hadde en ansatt der selv testet til fikk jeg beskjed om, og han fant ut at det ble et labert resultat.

Så de anbefalte meg å ikke kjøpe den der, men heller se etter et TV-kort som kunne ta imot signaler fra VHS spilleren.

VHS spillere bruker stort sett SCART eller kompositt video og audio, altså analoge signaler. PCen er digital, så et sted må signalene omformes.

Beste sted vil jeg påstå er fremme ved PCen, ikke i en ekstern boks.

Du kan finne et kort som har mulighet for å motta s-video signaler og kjøpe en hendig liten SCART plugg med audio (L-R), s-video og kompositt utgang til noen få kroner på biltema og strekke en s-videokabel til PCen.

Lyden tar du inn ved å bruke en bananplugg til minijack kabel som i PCen enten kobles til mikrofoninngangen på lydkortet eller på TV\kontrollerkortet dersom det går.

Programvare kan jeg desverre ikke noe serlig om, men du finner mye som er verd å prøve på download.com og majorgeeks.com.

Lenke til kommentar
Men hvis du har en DVD opptaker eller en annen form for opptaker kan du nok stille den inn slik at den tar opp fra den SCART inngangen som du har koblet den til VHS spilleren med.

Du skal ikke behøve å koble til TV tror jeg, men det kan være greit å se at det går riktig for seg.

Så rekkefølgen du kobler til blir slik: VHS>opptaker(>TV)

bare så dere veit det; så funka det han sa her. Etter litt leiting så fant jeg bruksanvisningen til DVD-spilleren, og der stod det noe om å ta opp fra en ekstern enhet. Så da fulgte jeg bare den guiden, også funka :D

Lenke til kommentar

Jeg synes det blei ganske bra...den blei litt mørk og litt kornete, men den er absolutt helt greit!!

Jeg tror ikke man får noe som er så veldig mye bedre hvis man gjør det på en annen måte heller, for det er jo noe med at VHSer ikke har så veldig god kvalitet i utgangspunktet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...