Gå til innhold

Kan dette kostnadsføres i enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en faktura etter reperasjon av bilen, som blir brukt en del når jeg skal ta bilder osv for enkeltmannsforetaket mitt. Kan denne innbrettes som kostnad, selv om bilen ikke er innbrettet på firma, men på meg som privatperson?

og kan jeg kostnadsføre månedskortet som jeg bruker en del når jeg reiser rundt?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, reperasjoner inngår i de 3 kr/km. Alternativet er å aktivere bilen i regnskapet for å få fradrag for alle utgifter (bensin, rep, forsikring osv), men det vil gi deg en helvetes firmabilskatt.

2. Ja, dette skal fordeles forholdsmessig. Men selv om du bruker månedskortet 90% privat, så går det sikkert bra å utgiftsføre 80% av prisen på enkeltpersonforetaket. Kan aldri tenke meg det blir oppdaget.

Lenke til kommentar
1. Nei, reperasjoner inngår i de 3 kr/km. Alternativet er å aktivere bilen i regnskapet for å få fradrag for alle utgifter (bensin, rep, forsikring osv), men det vil gi deg en helvetes firmabilskatt.

2. Ja, dette skal fordeles forholdsmessig. Men selv om du bruker månedskortet 90% privat, så går det sikkert bra å utgiftsføre 80% av prisen på enkeltpersonforetaket. Kan aldri tenke meg det blir oppdaget.

8508286[/snapback]

tja, teknisk sett har jeg alltid med et kamera. takk for svarene, da settes mndskort inn som ny post :)

kostnadsfører forresten bare bensinregningene og ikke 3kr km.

Lenke til kommentar

Du har ikke lov til å kostnadsføre bensinregninger inn i firmaregnskapet så lenge bilen ikke er aktivert. Du har kun anledning til å føre kilometergodtgjørelse på kr 3 kr per kilometer. Bensinregninger er private bilutgifter på lik linje med verkstedregninger og annet vedlikehold.

Forøvrig så syns jeg en 80% kostnadsføring av månedskort er altfor høyt. Det hadde aldri passert hos oss.

Lenke til kommentar
Du har ikke lov til å kostnadsføre bensinregninger inn i firmaregnskapet så lenge bilen ikke er aktivert. Du har kun anledning til å føre kilometergodtgjørelse på kr 3 kr per kilometer. Bensinregninger er private bilutgifter på lik linje med verkstedregninger og annet vedlikehold.

Forøvrig så syns jeg en 80% kostnadsføring av månedskort er altfor høyt. Det hadde aldri passert hos oss.

8511684[/snapback]

hmm, får heller ta billag for kjøring rett og slett. Tingen er at jeg bruker månedskort ca like mye privat som fotograf, og det er ofte at jeg har kamera med med meg på stort sett alle turer, hvilket vil gi rundt 70%. Ettersom jeg i snitt har det med snitt 4 av 6 turer i uken med kortet.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å lage noe bilag, men du kan jo skrive i regnskapet hvor turen gikk (hvilket oppdrag du gjorde). Slik at fradraget ikke underkjennes ved et bokettersyn, med tilhørende ekstraskatt og straffeskatt.

Måten det foregår på er at du leser av kilometertelleren når du starter turen og når du avslutter turen. Differansen ganger du med 3 kr/km. Summen kan du føre til fradrag i ditt regnskap.

Les mer her.

Lenke til kommentar

Hey, jeg er vant til aa kjore det meste tenklig som firmautgift. Du kan jo lage et AS og selge bilen til AS'et - dersom du har en revisor som kan gjore en enkel revisjon uten aa drepe deg paa regningen. Jeg ville ogsaa sagt at jeg ikke ville kjopt maanedskort om det kun var til privat bruk - men det spors jo litt hvor mye kollektivt du reiser.

Naar det er sagt saa har vare regnskap endt opp med baade fengsel og boter...

Lenke til kommentar

Man trenger ikke AS for å ha bilen i selskapet, det kan man like greit gjøre i et enkeltmannsforetaket. Poenget er at uansett AS eller enkeltmannsforetak, så lenge man bruker bilen privat i tillegg, så lønner det seg ikke pga skatten.

Lenke til kommentar
Aa ha en bil i et enkeltmannsforetak gjor jo strengt tatt ingen forskjell, da selskapet er en extension av deg selv.

8561837[/snapback]

Eh? Selvfølgelig utgjør det en forskjell. Det fungerer på akkurat samme måten som i et aksjeselskap. Du får kostnadsføre alle kostnader, men blir fordelsbeskattet for privat bruk.

Lenke til kommentar
Du får ikke 50 øre mer per kilometer får å ha et kamera i baksetet.

Og er det passasjerer skal det begrunnes at det har noe med næringen å gjøre.

8562923[/snapback]

Nå vet jeg ikke hva som står i 2007 boken, men i 2005 boken jeg hadde stod at hvis det medbringes utstyr i forbindelse med kjøring får du tillegg på 50 øre km.

Så var det hvor defenisjonen på utstyr gikk... Ett lite kompaktkamera er litt drøyt.

men har du med bag, stativ og diverse blir det tillegg.

Lenke til kommentar

Tillegget gis hvor det er nødvendig å ta med utstyr/materiell som på grunn av sin beskaffenhet ikke er naturlig å plassere i bagasjerom eller på takgrind. Tillegget gis for eksempel ved transport av etsende væsker, tilgrisede eller skitne gjenstander o.l. som må fraktes i tilhenger. Det samme gjelder ved transport av utstyr som veier minst 150 kg eller utgjør minst 0,5 kubikkmeter selv om det fraktes inne i bilen, eller ved transport av gjenstander som stikker ut bak bilen og må merkes. Jf Særavtale for reiser innenlands § 6 nr. 4 og note 10.

Fra Sticos

Lenke til kommentar
Tillegget gis hvor det er nødvendig å ta med utstyr/materiell som på grunn av sin beskaffenhet ikke er naturlig å plassere i bagasjerom eller på takgrind. Tillegget gis for eksempel ved transport av etsende væsker, tilgrisede eller skitne gjenstander o.l. som må fraktes i tilhenger. Det samme gjelder ved transport av utstyr som veier minst 150 kg eller utgjør minst 0,5 kubikkmeter selv om det fraktes inne i bilen, eller ved transport av gjenstander som stikker ut bak bilen og må merkes. Jf Særavtale for reiser innenlands § 6 nr. 4 og note 10.

Fra Sticos

8563227[/snapback]

Jepp, flott :thumbup:

Lenke til kommentar

8511684[/snapback]

Hvor står reglene for slike ting egentlig? I skatteetatens ABC? Eller er det praksis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...