Gå til innhold

Heter det Gamecubespill eller Gamecube spill?

asdfasd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lstor har rett.

Ikke gjør sammenskriving i norsk så komplisert:

Skriv alltid ord sammen! Unntakene er hvis du setter sammen ord med egennavn (Ola, Kari, Oslo, BMW) eller sammensettelser (CD-ROM, IKT, MC, PC). Da må du bruke bindestrek. Når du setter sammen ord med egennavn, har du en viss frihet når det gjelder enten å skrive ordene sammen med liten forbokstav, eller beholdet stor forbokstav i egetnavnet og bruke bindestrek.

Dette burde i grunn være noe av det letteste i norskgrammatikken, men den gang ei.

Lenke til kommentar
Korrekt norsk vil bli "Gamecubespill". Men tror jeg vil skrive "Gamecube-spill" (som også skal være lov).

8499645[/snapback]

Men det aller beste i dette tilfellet er rett og slett "spill til Gamecube".

Lenke til kommentar
Men det aller beste i dette tilfellet er rett og slett "spill til Gamecube".

8521372[/snapback]

Jeg vet ikke hvilket tilfelle vi snakker om, så jeg kan ikke svare deg på det. Trådstarter nevner ikke en sammenheng.

Selvsagt er det ofte mye bedre å skrive om ordet. Noen ganger trenger du imidlertid et substantiv.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gamecube er et egenavn, så da vil "Gamecube-spill" være korrektest og bestest. Selv foretrekker jeg "Spill til Gamecube", da jeg synes det høres bedre ut.

8532551[/snapback]

Mest korrekt, best.

Jeg ville sagt gamecubespill. Gamecube blir vel egennavn alene, ja, men når vi ikke snakker om Gamecube, men om gamecubespill, blir det liten forbokstav og sammensatt ord.

Hvem ville vel skrevet følgende setning: "I går spilte jeg og kusinen min et gøyalt Xboxspill". Eller "I går spilte jeg og kusinen min et gøyalt Playstationspill"

Men man kan skrive "I går spilte jeg og kusinen min Xbox"

Det blir også DVD-rom-spiller, da DVD-rom skrives slik det gjør. Det blir på samme måte DVD-rom-fjernkontroll. Hvis du skriver DVD-romspiller, vil man kunne tro det dreiet seg om en DVD-spiller fra rommet.. :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det blir også DVD-rom-spiller, da DVD-rom skrives slik det gjør. Det blir på samme måte DVD-rom-fjernkontroll. Hvis du skriver DVD-romspiller, vil man kunne tro det dreiet seg om en DVD-spiller fra rommet..  :ermm:

8608433[/snapback]

Siden vi er i pirkehumør: Det heter DVD-ROM, ikke DVD-rom. ROM er en akronym for Read-Only Memory.

Redigert:

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...