Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Beste måte å flytte på

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Til høsten blir jeg student og skal derfor flytte litt. Jeg er i folkeregisteret registrert som boende hjemme hos mamma og pappa, men siden jeg fortsatt tjenestegjør i Forsvaret, bor jeg i Bergen. Jeg skal om 2 måneder kjøre alt pakket jeg har her oppe, ned til Sandnes, før jeg på en eller annen måte skal få alt opp til Levanger, som ligger 950 kilometer unna.

Hvordan er det studenter flytter på seg egentlig? Jeg skal ha med opp følgende ting:

Sykkel

Uhorvelig mye klær

Pc(er)

400 DVDer

Jeg regner med at jeg hadde fått plass til alt dette i en bil type VW Transporter e.l., men jeg tror det å leie en bil som skal kjøres over 1000 km vil bli en dyr affære. Hvordan ville dere gjort det? Fly?

Kan også nevne at en kompis skal ha med rundt like mye, kanskje utenom filmene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fly kan ofte være billig og greit, men å få med seg så mye bagasje blir fort et problem, du vil ihvertfall måtte betale overvekt. Jeg er heller ikke så glad i å ta med meg sykkel på fly. Du vil bli nødt til å demontere og pakke sykkelen godt sammen (krav for å få den med), og det vil være stor sjanser for skader på sykkelen og datautstyret (bagasjehåndterere er ikke de mest fintfølende mennesker her i verden).

Husk også at Levanger ligger et godt stykke fra nærmeste flyplass, Værnes. Så du vil måtte ordne deg transport videre fra Værnes (tog, buss eller leiebil). Et tips kan være å fly sammen med en annen person som har lite bagasje (da kan du ta av denne persjonens bagasjekvote). Selv når jeg flyttet så tok jeg to reiser tur/retur for å få med meg alt, men jeg vet ikke om det er så økonomisk/praktisk i ditt tilfelle.

Jeg tenkte også på tog, det er mer praktisk med mye bagasje der, og du kan få ta med sykkelen uten å demontere den på enkelte avganger mot at du betaler litt ekstra. Det er også billig om du bestiller god tid i forveien. Men slik du bor vil det bli uhorvelig lang togreise, og mellom Sandnes og Levanger vil du måtte bytte tog to ganger, så jeg regner med at det ikke er noe alternativ. :( Synd.

En tredje mulighet er leiebil. Jeg synes det virker som det er beste mulighet i ditt tilfelle, spesielt Bergen-Sandnes. Ta i det minste og sjekk priser og sånn, kanskje det ikke er så ille hvis du går til et litt "billig" firma, jeg vet det er noen som markedsfører seg spesielt for studenter.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket nettopp hos Rent-A-Wreck, på hjemmesidene står det at varebiler går for fra 200 kr per dag. Så det trenger ikke bli så dyrt i forhold til fly, ihvertfall ikke hvis du har muligheten til å levere bilen ett annet sted enn hvor du henter den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kan jo nevne at jeg har en stor Volvo 240 som rommer en del, men jeg er lite lysten på å kjøre det vraket opp.

Lenke til kommentar

Har flyttet hele 9 ganger de siste 6 årene. Jeg er så heldig at jeg jobber i et transportfirma og har billig tilgang på ulike varebiler.

Jeg vet ikke hvor mye stæsj du skal flytte på, men er det mer enn et par kubikkmeter anbefaler jeg å låne/leie en varebil. Dette er relativt rimelig, og hvis du pakker godt, får du faktisk med deg det meste.

Det burde ikke være vanskelig å leie en varebil for en helg. Det billigste er en bil av type VW Transporter. Klarer du deg ikke med 8 m3, må du skaffe en LT/Sprinter eller lignende. Her kan du stue inn 12-15 m3.

Hvis du ikke vet hvor du skal henvende deg, send meg en PM.

Lenke til kommentar

Jeg ville i hvert fall tatt meg en runde med den DVD-samlingen. Kjekt å ha dem for hånden, men det er vel en del filmer du ikke kommer til å se igjen med det første, om noensinne. Ta bare med de aller nødvendigste i første vending, legg igjen resten til senere transport ved anledninger som helgebesøk o.l.

Selv er jeg såpass heldig at foreldrene mine har steppet inn de gangene det har vært snakk om distanser av den typen, men ellers leier jeg en sarva skranglekasse i byen.

Lenke til kommentar

Du kan ta kontakt med et transportfirma og høre om de har et godt pristilbud til en stakkars student.

Da vil du pakke på en (eller flere) palle® i en palleboks som rommer ca 1 m3. legg så sykkelen på toppen og send av gårde. Med rette transportøren får du det levert på døra etter et par dager.

Om du gjør dette må du pakke fornuftig... TVer og slike skjøre varer pakker du i midten med masse bager med klær rundt. Husk ekstra forsikring mot transportskader dersom varene er verdifulle fordi transportøren har veldig begrenset ansvar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og i bergen får du faktisk leie biler med fri kjørelengde. tror det var på flesland. 1300-1400kr for en helg ellerno.

8560436[/snapback]

Skal sjekke det ut.

Minner også på at en kompis skal ha sitt pakk i samme bil.

Lenke til kommentar

Velkommen til Trønderlag wh1te.

Sjekk hvor mye det koster med linjegods evt. et annet spedisjonsfirma. Mulig du kan få en litt billig plass på tog. Siden togbanen går rett igjennom Levanger er det ihvertfall ikke noe problem å få hentet det. Du skal ikke ha med mye, så det trenger ikke å bli så dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kan nevne at sykkelen kostet 26k og jeg er lite lysten på å sende den uforsvarlig.

Lenke til kommentar

Jeg ville hørt med linjegods og andre transportører. Bare du får pakket det sammen så det kan håndtreres med truck el. så er det ikke så dyrt å sende det.

Sendte en gammel påhenger som delemotor fra Kristiansand til Nordnorge et sted for noen år siden, trodde ikke den ville være verdt frakta, men det var overraskende rimelig.

950km er langt å kjøre blir gjerne et par lapper bare i drivstoff tur-retur. Sender du kan du velge selv hvordan du vil reise opp.

Lenke til kommentar

Bare hvis totalvekten på bil og henger er over 3500KG trenger man klasse BE. En bil veier typisk 1000KG, og henger 400KG. Burde gå fint, du har ikke 2 tonn med stash du skal ha med oppover. ;)

Bare pass på at bilen tåler hengeren/lasten du kobler på.

Lenke til kommentar
Bare hvis totalvekten på bil og henger er over 3500KG trenger man klasse BE. En bil veier typisk 1000KG, og henger 400KG. Burde gå fint, du har ikke 2 tonn med stash du skal ha med oppover. ;)

Bare pass på at bilen tåler hengeren/lasten du kobler på.

8587631[/snapback]

En ting:

Vær obs på at det er totale tillatte vekt som bestemmer, ikke faktisk vekt. Altså er det ikke lov å ha en henger som er godkjent for la oss si 1200 kg hvis bilen bare veier 1000 kg, selv om du bare har 100 kg i hengeren (hengeren må ikke være tyngre enn bilen heller). Men det går sikkert greit å finne en henger som ligger under vekten da det ikke akkurat er et lass murstein du skal ha med :thumbup:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...