Gå til innhold

Feil i bilder med IXUS 800 IS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter at personen veivet raskt med arma, og at blitzen fanget bevegelsen akkurat der, men at stedet noen av fingrene var på rakk å bli noenlunde overeksponert pga. sollyset utendørs, og dermed virke som om den var klipt bort langs lista eller lignende. Jeg begrunner gjetningen min med at hånda er litt synlig på de ikke fullt så lyse kjøkkentingene(?), men så godt som borte på det lyse området utendørs. Tror du det kan stemme?

Lenke til kommentar
Jeg gjetter at personen veivet raskt med arma, og at blitzen fanget bevegelsen akkurat der, men at stedet noen av fingrene var på rakk å bli noenlunde overeksponert pga. sollyset utendørs, og dermed virke som om den var klipt bort langs lista eller lignende. Jeg begrunner gjetningen min med at hånda er litt synlig på de ikke fullt så lyse kjøkkentingene(?), men så godt som borte på det lyse området utendørs. Tror du det kan stemme?

8504822[/snapback]

Altså dobbeleksponering ?

Lenke til kommentar

Okey, vi har altså en situasjon med lang eksponering kombinert med blitz.

Skal da hånd fortsatt forsvinne delvis og delvis bli forvrengt fargemessig ?

Dette må vel være en feilbehandling i bildeprosessoren i kameraet ?

Lenke til kommentar

Nei, prosessoren i kameraet ditt har sikkert gjort en utmerket jobb, men det er du som har stilt blitzen din til å være slik. Se under de forskjellige blitzinnstillingene i manualen på kameraet.

Hånden forsvinner pga at eksponeringen i vinduet er så sterke i forhold til eksponeringen i det blitzen fyrte av. Hånda var sannsynligvis i bevegelse i det bildet ble tatt, og derfor var den foran vinduet kun i det blitzen ble avfyrt.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

"auto" skal vel overkjøre alle manuelle innstillinger ?

Edit: Blitzen stod også på "auto".

Listen for blitzvalg er forøvrig:

Auto

Auto redusere røde øyne

Redusert røde øye på

Blitz på

Blitz av

Lang synketid (til nattbilder).

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...