Spartan Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Tok et bilde innendørs med auto. Plutselig oppdaget jeg at kameraet hadde fjernet en del av hånda og erstattet denne med vindusbakgrunn ? Hva var det som skjedde her: Lenke til kommentar
pederk Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg gjetter at personen veivet raskt med arma, og at blitzen fanget bevegelsen akkurat der, men at stedet noen av fingrene var på rakk å bli noenlunde overeksponert pga. sollyset utendørs, og dermed virke som om den var klipt bort langs lista eller lignende. Jeg begrunner gjetningen min med at hånda er litt synlig på de ikke fullt så lyse kjøkkentingene(?), men så godt som borte på det lyse området utendørs. Tror du det kan stemme? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Jeg gjetter at personen veivet raskt med arma, og at blitzen fanget bevegelsen akkurat der, men at stedet noen av fingrene var på rakk å bli noenlunde overeksponert pga. sollyset utendørs, og dermed virke som om den var klipt bort langs lista eller lignende. Jeg begrunner gjetningen min med at hånda er litt synlig på de ikke fullt så lyse kjøkkentingene(?), men så godt som borte på det lyse området utendørs. Tror du det kan stemme? 8504822[/snapback] Altså dobbeleksponering ? Lenke til kommentar
perottol Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, lang eksponering kombinert med blitz. Det ser man lett på fargetonene i bildet, spesielt på lampa bak. Normal blitzeksponering ville ha gitt så kort lukkertid at lampa bak ville ha blitt mye mørkere. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Okey, vi har altså en situasjon med lang eksponering kombinert med blitz. Skal da hånd fortsatt forsvinne delvis og delvis bli forvrengt fargemessig ? Dette må vel være en feilbehandling i bildeprosessoren i kameraet ? Lenke til kommentar
perottol Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Nei, prosessoren i kameraet ditt har sikkert gjort en utmerket jobb, men det er du som har stilt blitzen din til å være slik. Se under de forskjellige blitzinnstillingene i manualen på kameraet. Hånden forsvinner pga at eksponeringen i vinduet er så sterke i forhold til eksponeringen i det blitzen fyrte av. Hånda var sannsynligvis i bevegelse i det bildet ble tatt, og derfor var den foran vinduet kun i det blitzen ble avfyrt. Endret 2. mai 2007 av perottol Lenke til kommentar
fotodog Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, det samme ville skjedd med film. Dagslyset, som var tilstede før/etter den bevegede hånden ble frosset av blitsen, har blitt overeksponert slik at hånden ikke er synlig. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) "auto" skal vel overkjøre alle manuelle innstillinger ? Edit: Blitzen stod også på "auto". Listen for blitzvalg er forøvrig: Auto Auto redusere røde øyne Redusert røde øye på Blitz på Blitz av Lang synketid (til nattbilder). Endret 2. mai 2007 av Spartan Lenke til kommentar
fotodog Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 "Auto" hindrer ikke folk fra å vifte/fekte med hendene. Det er ikke noe som er galt med kameraet. Forsøk å unngå å få med vinduer med dagslys i innendørsbilder. Lenke til kommentar
andm Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Fingrene er jo ikke borte. Du ser at de er gjennomsiktige på grunn av bevegelse, og det er vanskelig å se dem på grunn av det kraftige lyset fra vinduet. Dette var i grunn ikke så mye hokuspokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå