krizkriz Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg skulle dele opp den eksterne harddisken min i 2 deler, men da jeg prøvde dette kom det opp noe om clusterfeil og at det ble avsluttet. Så ble den eksterne harddisken borte fra min datamaskin. Nå vet jeg ikke hvordan jeg kommer inn på den igjen Det ligger mye viktig der. Jeg finner den i partition magic, men den dukker ikke opp på pc'en her, har prøvd å restarte både HDD og pc. Håper noen kan hjelpe. Er en Western Digital My Book Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Godt mulig du her lete etter noen recovery programmer, f.eks. GetDataBack. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Det er ikke det at jeg har mistet filene, men jeg finner ikke harddisken. Ser harddisken inne på partition magic, og at filene ligger der ennå, men får ikke gjort noe da det kommer opp: Error - One or more clusters are present Får ikke gått inn på den. Endret 29. april 2007 av krizkriz Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 meningen min var, at etter at pm har "kræsjet", så er det godt mulig du må formatere disken din for at den igjen skal fungere normalt. har du da data på disken du vil ta vare på, må du sannsynligvis kjøre et recovery program. Om om du får kontakt med disken igjen, og den fungerer, er det jo ikke noe problem. men tviler... Lenke til kommentar
truud2 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det er ikke det at jeg har mistet filene, men jeg finner ikke harddisken. Ser harddisken inne på partition magic, og at filene ligger der ennå, men får ikke gjort noe da det kommer opp: Error - One or more clusters are present Får ikke gått inn på den. 8499023[/snapback] partition magic kan jo kopiere alle eksisterende partisjoner til ledige områder på disken, og det kunne kanskje være verdt å prøve? Siden pm finner dataene i problemområdet, så burde de også "følge med på lasset" til kopipartisjonen. Om kopieringen funker er det jo bare å slette problempartisjonen etterpå Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 PM burde du ikke bruke! Kjenner mange IT folk de sier at man skal holde seg laaaangt unna PM kan finne et annet prog te deg i morra... Lenke til kommentar
truud2 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 PM burde du ikke bruke! Kjenner mange IT folk de sier at man skal holde seg laaaangt unna PM kan finne et annet prog te deg i morra... 8500477[/snapback] Har brukt det til å opprette, slette, kopiere og administrere hauger av NTFS, FAT32, FAT og ext2 partisjoner på et utall forskjellige disktyper og maskiner helt siden ca. 1998, og har hittil ikke opplevd andre problemer, enn de flausene jeg har forårsaket selv. Og det er dessverre en god del For meg høres det ut, som om dette dreier seg om dårlige/ødelagte clustere og du overvurderer nok magien i Partition Magics litt, om du mener den klarer å forårsake noe slikt, tror jeg? Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 For meg høres det ut, som om dette dreier seg om dårlige/ødelagte clustere og du overvurderer nok magien i Partition Magics litt, om du mener den klarer å forårsake noe slikt, tror jeg? 8507374[/snapback] Jeg vet ikke hva det betyr, men hva er ødelagte clustere? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg tror at du kan ordne opp i det. Det finnes verktøy for å rette slik feil. Men før du bruker noe annet og uten at jeg forklarer mye om hvorfor, det vil være svært viktig å ta kopi av 3 sectorer som er vitale for at en disk skal fungere. Kopi av de sectorene vil sikre at DU vet nøyaktig hvordan er på disken din før du eventuelt prøver å fikse noe som helst. I tillegg kan de sectorene forteller deg hvorfor er det blitt slik. For å gjøre, det jeg foreslår, trenger du verktøy. Det finner du i din WinCDplate. Sett Cdplate i cdromet, åpne i explorer---åpne Support folder----åpne Tools folder---høyre klikk…Support.cab—klikk ..Søk..---skrive…dskprobe…i søk felt---og klikk OK. Høyre klikk på dskprobe.exe file---kopier—lim inn på skrivebord. Før du åpner dskprobe, se i diskbehandling om Disk nr til den externe disken. Disk 1, 2 eller hva det er. Avslutte diskbehandling. Åpne/ run ….diskbrobe… med dobbelklikk. -klikk..Drivers -klikk..Physical Drive -Dobbelklikk (i felten med diskene)PhysicalDrive ? (nr på diken du fant fra diskbehandling) -klikk…Set Active---klikk…OK -Klikk..Sectors (i meny igjen)---klikk..Read. (det står sector 0 i starting Sector felt).---klikk ..Read. Det du ser nå er veldig viktig. Det er Mbr code og Partitions table, helt nederst. Nå klikk… File.. (toppmeny igjen)---klikk Save as. Lagre hvor du vil, bare du finner den igjen. Du lagrer det slik det er ….sector0. Lagre det på skrivebordet. Nå ..klikk sectors…igjen…---klikk…read…-NÅ skriver du… 63.. i starting Sector…og klikk..read. Lagre filen igjen….men lagre den som …sector63. Da vet du hva er hva, hvis du må kopiere tilbake. Sector63 ...bootsector. En del av denne sector har all info OS trenger for å skrive/lese på disken. Hvis det er Fat filesystem du har på disken, gjøre det samme igjen men for sector 69. Dvs at du skriver …69..i Starting Sector. Lagre som..sector69. Hvis du har NTFS , trenger man å lese en annen sector som finnes på et annet sted. Du kan få instruks hvis det er tilfelle. Hvis du ønsker kan du da , pakke alle de tre filene i en *.zip file og vedlegge her, slik at jeg kan lese dem. Lenke til kommentar
truud2 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 For meg høres det ut, som om dette dreier seg om dårlige/ødelagte clustere og du overvurderer nok "magien" i Partition Magics litt, om du mener den klarer å forårsake noe slikt, tror jeg? 8507374[/snapback] Jeg vet ikke hva det betyr, men hva er ødelagte clustere? 8510733[/snapback] Det er sjelden man opplever det med moderne disker, men en lignelse er et slags "hakk i plata", som gjør en eller fler sektorer uleselige/uskrivbare, og kan oppstå om maskinen/disken får seg et hardt trøkk, eller strømmen plutselig går, mens det pågår lese/skriveaktiviteter slik at lesehodet kommer i berøring med diskflaten Her er en innføring i diskbegreper: http://www.ntfs.com/hard-disk-basics.htm#Sectors (and Clusters) Du kan prøve å få Windows til å registrere og unngå dårlige/ødelagte sektorer gjennom å gå inn på Properties-Tools i My Computer på den dårlige partisjonen og kjøre en surface scan, med "Scan for and attempt recovery of bad sectors"-opsjonen avmerket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå