ManagHead Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det er vel mulig å høre regner jeg med? Men hvordan er det, blir det en høy lyd i ett helt annet frekvensområde, eller blir det ikke lyd i det heletatt? Er det diskant eller bass du hører det best på? Håper noen kan svare Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det er vel mulig å høre regner jeg med? Men hvordan er det, blir det en høy lyd i ett helt annet frekvensområde, eller blir det ikke lyd i det heletatt? Er det diskant eller bass du hører det best på? Håper noen kan svare 8498707[/snapback] Selve forvrengningen er lik i hele frekvensområdet men høres best i diskanten og tildels i mellomtonen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Har vedlagt en liten demo på digital clipping. Hører du godt etter høres lyden 'sprengt' ut, og dette er clipping. Med f.eks Audacity kan du åpne mp3-fila og se på lydbølgen, og da ser du fort hva clipping er, og hvorfor man kaller det clipping. PS. Jeg har justert ned volumet på delene som clipper for å 'utligne' forskjellen i volumet øret ditt ville ha oppfattet av lyden som clipper, slik at de bedre matcher de delene som ikke clipper. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Ja, vet sånn ca. teorien bak klipping (selv om jeg ikke akkurat skal utnevne meg selv til noen ekspert på området). Grunnen til at jeg spurte er at jeg ikke ha klart å høre noe spesielt rare "lyder" fra mitt eget anlegg, som jeg tror/trodde hadde vel liten forsterker. Etter å ha sett på sinuskurvene der jeg har skrudd opp volumet litt ekstra, så ser det ut til at forsterekeren holder likevel (og jeg har hørt riktig). Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Husk at en sinuskurve ved 2000 Hz er lettere å drive enn samme kurven ved 40 Hz, slik at selv om sinuskurvene er fine vil musikken som er mer sammensatt kunne klippe. I tillegg til ujevn frekvensgang har musikk også dynamikk som kan være faktorer som ikke utløses ved syntetisk testing med sinustoner. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Ja, det er jeg klar over. Det er i de nedre frekvensområdene jeg har sett på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå