Gå til innhold

WD1200BB som driver og tar natta?

bidz

Anbefalte innlegg

har en ca. 10mnd. gammel Western Digital 120GB 7200RPM (2mb cache) hdd her. Fikk en SINNSYK lyd i den i dag da jeg skulle launche Age Of Mythology spillet (sikkert tilfeldig, prøvde og launhe det 3 ganger til uten at samme lyden kom tilbake). Det var som om HDD'en SKREIK.. og da mener jeg HØYT.. jeg skvatt seriøst skikkelig her jeg satt i stolen.

En kan sammenligne lyden med (dersom noen husker) lyden som forekom når en tok masse negler og skrapa mot tavla på skolen :) bare 10x kraftigere og jævligere.. disken funka fint etterpå dog.. Må nevnes at tidligere (par mnd siden) så fikk jeg lignende lyder ved defragging av hdd'en (norton speeddisk 2003), men de var ikke så utrolig kraftige som denne gangen.

Har også testa med en S.M.A.R.T. monitor, og fikk der "S.M.A.R.T. Threshold Exceeded", fikk så en feilkode, bladde denne feilkoden opp på WD sine hjemmesider, og der stod det at de anbefalte at disken burde returneres.

Greit nok.. men disken fungerer jo ellers helt fint! kjøpte den på komplett.no og regner med at dersom jeg sender den inn, så slenger de den inn i en pc, formaterer og kopierer no dill over, så returnerer den til meg med en regning og en notis der det står "testet - ingen feil funnet" el. siden disken generellt sett fungerer bra.

Sjekka S.M.A.R.T. statusen i stad, og da plutselig var den OK igjen.. så .. har litt rare anelser om denne disken.. tenkte evt. og handle en til og sette opp RAID, men er i tvil på og gjøre det når jeg har mistanker om at den ene disken er på vei til og dø for og si det slik...

råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge den fungerer ville jeg ha brukt den til den tok kvelden. Som sagt, SMART sa jo at den var i orden igjen etterpå. Men ta backup av alt viktig for det er nesten garantert at den kommer til å ta natta snart. 10 måneder..? wow :)

Bruk den til den går og send den inn. Så er du sikker på at du ikke får den i retur og du kan utsette den fraktutgiften til senere :)

Lenke til kommentar

poenget er jo at jeg ikke har lyst til og sitte her og vente i månedsvis før den dør .. har/hadde planlagt og sette opp 2 slike disker i raid0.. men det er jo litt dumt og gjøre det når en har veldig sterke anelser om at den ene disken kommer til og dø i den nærmeste framtida.. og derved miste data'n som evt. hadde ligget på begge diskene (raid array'et)..

har sjekka litt på wd sine sider, og en trenger faktisk ikke og gå gjennom forhandler for og bytte.. får enkelt et RMA nummer direkte fra WD, samt porto dekt osv, samt at jeg kan liste opp feilkoden jeg tidligere fikk fra S.M.A.R.T. testen til WD (WD diag eller hva det nå heter)..

har mer tro på og sende disken direkte til WD enn og sende den til en som ikke vil forstå at det kan være problemer med et produkt alikevel om det tilfeldigvis fungerer bra når han/hun selv tester det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...