hallgeirl Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hei. Jeg sliter litt med å få TV-out til å funke skikkelig på Ubuntu 7.04. Jeg fant en guide for ATI her: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_TV-Out#ATI-proprietary-drivers på hvordan en setter opp TV-out. Guiden var riktignok laget for Gentoo, men det var det nærmeste jeg fant Uansett, jeg fulgte guiden, og klarte til slutt å få signal ut til TVen. Problemet er bare at det eneste som vises på TVen er en svart bakgrunn, og et fint kryss (standardcursoren i X, er det ikke?) som musepeker. Med andre ord... jeg skulle gjerne hatt noen tips om hva jeg kan gjøre for å faktisk få BRUKT TV-skjermen til noe. Jeg sitter med et ATI X1600-kort på en bærbar PC, med fglrx(?)-driverne installert og oppe og går (jeg bruker de som jeg kunne aktivere igjennom Ubuntus Restricted Driver Manager). Jeg regner med at xorg.conf-fila kan være nyttig her så her er den: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf(5) manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" 0 0 Screen "aticonfig-Screen[1]" RightOf "Default Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" InputDevice "Synaptics Touchpad" EndSection Section "Files" # path to defoma fonts FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc" FontPath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic" FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/X11/Type1" FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi" FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi" FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType" EndSection Section "Module" Load "bitmap" Load "ddc" Load "dri" Load "extmod" Load "freetype" Load "glx" Load "int10" Load "vbe" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Synaptics Touchpad" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizScrollDelta" "0" EndSection Section "InputDevice" Identifier "stylus" Driver "wacom" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Identifier "eraser" Driver "wacom" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Identifier "cursor" Driver "wacom" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" HorizSync 36.0 - 52.0 VertRefresh 36.0 - 60.0 Option "DPMS" EndSection Section "Monitor" Identifier "aticonfig-Monitor[1]" Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver" Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor" Option "DPMS" "true" EndSection Section "Device" Identifier "Generic Video Card" Driver "fglrx" Option "TVFormat" "PAL-B" Option "TVStandard" "VIDEO" Option "HSync2" "30-81" Option "VRefresh2" "56-88" Option "OverlayOnCRTC2" "1" Option "DesktopSetup" "clone" BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Device" Identifier "aticonfig-Device[1]" Driver "fglrx" BusID "PCI:1:0:0" Screen 1 EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Generic Video Card" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1200x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1200x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1200x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1200x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1200x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1200x800" EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "aticonfig-Screen[1]" Device "aticonfig-Device[1]" Monitor "aticonfig-Monitor[1]" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 EndSubSection EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection Section "Extensions" Option "Composite" "0" EndSection Hva er det jeg ikke gjør, eller gjør feil? Jeg er takknemlig for all hjelp. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Har du prøvd fra GUI? Catalyst verktøyet til ATI ser ut som om det begynner å komme seg (uten at jeg har mulighet til å sjekke her). Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Har du prøvd fra GUI? Catalyst verktøyet til ATI ser ut som om det begynner å komme seg (uten at jeg har mulighet til å sjekke her). 8499603[/snapback] Hm. Det har jeg ikke prøvd. Jeg visste ikke engang at ATIs linuxdrivere HADDE en GUI Hvordan får jeg opp denne? Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Bare let i menyene, burde vel ligge under system eller administrasjon. For å gjøre permanente endringer antar jeg det er som med nvidia-settings, at du må starte den som root/sudo. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Bare let i menyene, burde vel ligge under system eller administrasjon. For å gjøre permanente endringer antar jeg det er som med nvidia-settings, at du må starte den som root/sudo. 8499875[/snapback] Jeg kan ikke si jeg finner det... Er det noen som har en PC med ATI-skjermkort, linux og TV-out fungerende som kan paste sin xorg.conf-fil? Jeg er rimelig sikker på at løsningen ligger i den fila. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Hmm... mr. linux-newbie(meg) slår til igjen. Jeg gikk tilbake til å bruke den gamle xorg.conf-fila mi, og nå ser TV-out til å fungere i clone-modus (samme bilde på TV og PC). Jeg skulle gjerne ha fått til å kunne bruke TV-skjermen som en skjerm nr. 2 dog, siden TV-skjermen min ikke støtter den 1280x800-oppløsninga som laptopskjermen min kjører til vanlig... noe som betyr at jeg må skru ned oppløsninga om jeg vil kjøre noe video i fullscreen e.l. på TVen. Men jeg er på god vei ihvertfall. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Kankskje ikke så rart du ikke fant det. Jeg googlet fram denne: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=671&num=1 Det virker som om det vil ta noen dager før Catalyst kommer for 2.6.20 kjerna (som er den Feisty bruker). Med Edgy hadde du vel hatt panelet. Så det kan se ut som om AMD/ATI satser på å rette opp inntrykket i linux miljøet. Les mer her: https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...nux_8.35.5.html også skjermbilde her: http://www.michaellarabel.com/index.php?k=blog&i=135 Endret 30. april 2007 av Del Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 En liten oppdatering: Takket være Del gikk jeg på leting etter det kontrollsenteret, og fant ut at driverne jeg hadde var for gamle (8.34-noeslikt). Så.. jeg klarte på en eller annen måte å få banket noen nye drivere inn, og nå har jeg kontrollsenteret, med akkurat de innstillingene jeg ønsket meg! Takk for all hjelp så langt. Eneste problemet jeg har nå er at kontrollsenteret ikke vil fungere sammen med Xgl (som jeg bruker for å få brukt Compiz (skjermeffekter)). Men jeg skal vel klare å leve med det, evt. finne en løsning. Takk igjen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det er vel ørtiende gangen jeg sier det, både compiz og beryl virker fortsatt umoden, også på nvidia gpu'er. Ta heller å vent noen måneder, så funker de out-of-the-box med alt av funksjonalitet vil jeg tro. Selv sitter jeg nå med Feisty både på laptop og stasjonær, begge med nvidia, men beryl ga jeg bare en liten prøvetur. Koser meg like mye med Feisty likevel. Faktisk virket alle windows spillene jeg var interessert i out-of-the-box med wine i Feisty, det betydde mye mer. Flott at ting ordnet seg for deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå