milkshake1 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 I dag vart snella på fiskestanga ødelagt.. det var ei Shimano R2000.. Da må det kjøpes inn ny.. derfor spør eg her, da eg ikkje har noko spesielt med peiling på det... Eg fiskar ikkje særleg mykje, så da treng eg ingen dyr snelle.. når eg fyrst fiskar så er det som regel i fjellvann eg fiskar, der fiskane ikkje er spesielt tunge. Men det hendar òg at eg fiskar i fjorden.. fisk opptil 8 kg..MAX... Nokon her som kan gi meg tips/råd om ei god snelle til billig penge til det forbruket eg har?. Lenke til kommentar
win32 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 ville nok dratt til en sportsfiskeforettning og spurt der, men hvilken prisklasse er du ute etter sånn ca? hvilken stang er det? Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Shimano Stella er ei fin snelle. Lenke til kommentar
FDviking Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Shimano Stella er ei fin snelle. 8500012[/snapback] fin den bare at den koster 5000,- ++ Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg ville hatt to sneller til det fisket du beskriver. Men om ikke så kjøp en shimano snelle med ekstra spole. Shimano med frontbrems er litt dyrere enn med brems bak. Men jeg mener å ha hørt at frontbrems-snellene er bedre. Men det er sikkert ikke så stor forskjell at vi merker noe særlig til det når vi fisker (om det da ikke har med at ting er mer holdbare). Okuma snellene er ganske billige og bra. Det er ett alternativ. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Shimano ville helt klart vært mitt førstevalg. Har prøvd mange sneller de siste årene, men kommer alltid tilbake til Shimano. Her finner du en snelle som gir mye for pengene. Størrelse 2500 vil være passende til ditt bruk. Det går fint i fjellvann, men holder også når du skal på fjorden en tur. Det optimale hadde selvsagt vært to sneller i ulik størrelse, men det er ikke sikkert du vil bruke penger på det. Endret 1. mai 2007 av member-101642 Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 I det siste utgave av "Alt om fiske" som er i butikkene nå er det en STOR test med forskjellige haspelsneller. Kanskje du skulle kjøpt bladet for å se ka du er ute etter. Lenke til kommentar
Mawerick Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 I dag vart snella på fiskestanga ødelagt.. det var ei Shimano R2000..Da må det kjøpes inn ny.. derfor spør eg her, da eg ikkje har noko spesielt med peiling på det... Eg fiskar ikkje særleg mykje, så da treng eg ingen dyr snelle.. når eg fyrst fiskar så er det som regel i fjellvann eg fiskar, der fiskane ikkje er spesielt tunge. Men det hendar òg at eg fiskar i fjorden.. fisk opptil 8 kg..MAX... Nokon her som kan gi meg tips/råd om ei god snelle til billig penge til det forbruket eg har?. 8498150[/snapback] Tror nok jeg ville gått for en Shimano snelle. Prøvde å kjøpe ei abu snelle for litt siden, men selger frarådet meg det og sa jeg heller burde gå for shimano, selv de billigste modellene ville gjøre meg fornøyd. Så jeg kjøpte en Catana 2500 RA derfra. Ga 299 for den. Men er ei kjempeflott snelle som gir mye for pengene. Denne har bakbrems, noe som er greit når fisk ruser. Snellene med frambrems har større bremseskiver, men liker ikke frambrems siden det er fort gjort i stresset å komme borti snøret når man justerer bremsen under kjøring av fisk. Skal du legge litt penger i snella, bør du ta en titt på Exage. Disse ligger på ca 700 kroner, men er verdt pengene. (Exage har kampbrems) Spørsmålet blir også hva slags størrelse du skal gå for. 2500 er ganske ideell størrelse til ferskvann. Men du kan gjøre som meg og fylle den med multifilament. Da vil du være godt rustet til ganske stor fisk i sjøen. Dersom du sverger til vanlig nylon, da tror jeg 4000 er grei størrelse. Fyll 0.20-0.25 på den ene spolen, og 0.35 på den andre. Men som de fleste sier her. Skal du gå for ei snelle, så får du mest igjen for å velge shimano. Har brukt shimano hele min fisketid og har alltid vært fornøyd. Har hatt sneller som: - Shimano SSG 3000X (Billig og bra) - Shimano CX 4000 (Billig og bra, lange kast) - Shimano BX 8000 (Middelklasse når det gjelder pris, greie kast, men ei stor snelle) - Shimano Nexave 4000 FA (Snelle med frontbrems. Ingenting å utsette på den. Drivverket er like fint, selv etter å ha blitt brukt nesten hver dag i sommerhalvåret. ) - Shimano Catana 2500 BA (Flott snelle. Bakmontert slurebrems, billig og meget bra) Ellers har jeg periodisk hatt både sneller fra Daiwa, Abu og Ryobi. Kan ikke si jeg har vært like godt fornøyd med dem Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Tror jeg ville valgt 0,18mm og 0,30mm sene hvis du skal ha monofilament. Multifilament er en god del dyrere, men til gjengjeld får du en sterkere, tynnere og mer følsom sene. Når jeg sier følsom, mener jeg at du kjenner hvert minste napp siden multifilament nesten ikke strekker seg. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Tror jeg ville valgt 0,18mm og 0,30mm sene hvis du skal ha monofilament. Multifilament er en god del dyrere, men til gjengjeld får du en sterkere, tynnere og mer følsom sene. Når jeg sier følsom, mener jeg at du kjenner hvert minste napp siden multifilament nesten ikke strekker seg. 8535959[/snapback] Multifilament strekker seg ikke i det hele tatt. Iallefall ikke Fireline, det er den jeg bruker. Jeg har fortom av nylon pga av dette. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Fortom er også en fordel når man fisker der bunnen er veldig steinete. Monofilament er mye mer resistent mot overflateslitasje enn multiifilament. Men ja, nok off-topic. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Tror jeg ville valgt 0,18mm og 0,30mm sene hvis du skal ha monofilament. Multifilament er en god del dyrere, men til gjengjeld får du en sterkere, tynnere og mer følsom sene. Når jeg sier følsom, mener jeg at du kjenner hvert minste napp siden multifilament nesten ikke strekker seg. 8535959[/snapback] Multifilament strekker seg ikke i det hele tatt. Iallefall ikke Fireline, det er den jeg bruker. Jeg har fortom av nylon pga av dette. 8537397[/snapback] Å bruke en kort fortom av monofilamnt snøre på grunn av at multifilamentsnøre ikke strekker seg er vel egentlig lite vits i. Så klart finnes det andre gruner til å feste en fortom. Husk at er fortommen så lang at knuten hele tiden på passere ringene vil det kunne svekke knuten veldig mye allerede etter kort tids fiske. Med hensyn til strekk, hvis ett multifilamentsnøre strekker seg 2% og du bruker en fortom på 40 cm vil det si at snøret gir etter under 1 cm når fisken biter og snøret vil da strekke seg 0,4 prmille hvis du har 25 meter snøre ute Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Det er vel ytterst få som bruker fortom på 40 centimeter. Selv bruker jeg rundt 3,5 meter fortom. Den lille strekken i fortommen er med på å redusere sjansen for at fisken slår seg av. Lenke til kommentar
Mawerick Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Har vært på postkontoret og hentet siste pakke fra skittfiske. Her var en Shimano Alivio 400RA snelle og en Shimano Hyperloop 2500RB. Begge disse er sneller som ligger i prisklassen 200-400 kroner. Har i tillegg ei Shimano Catana 2500 snelle, en Nexave 4000 FA fra 2004, Shimano BX 8000 fra 1997 og Shimano CX 4000 som dessverre har tatt kvelden. Denne er anno 1996. Hadde også en Shimano SSG 3000X en gang i tiden. I tillegg har jeg prøvd ut en Shimano Exage 4000 RA. Førsteinntrykk. Alivio og Hyperloop leveres ikke med en ekstra spole, mens både Nexave og Catana gjør det. Hyperloop: Dette er den rimeligste snella i sortimentet til Shimano. Snella har 1 kulelager. Slurebrems virker meget myk og fin og er i samme klasse som andre i denne prisklassen til Shimano. Det jeg vil sette fingeren på er at man hører drivverket veldig godt på denne snella, noe som er felles for de fleste billigsnellene. I tillegg har den et plastikkutseende ala tidligere shimano sneller. Dette behøver nødvendigvis ikke å bety noe, men for øyet som ser er dette en detalj. Et pluss for en stor fin snørefører. Men snella virker som ei grei nok snelle. Alivio: Denne har 2 kulelager, og er ei snelle som faktisk ser bra ut. Lyden fra drivverket er der, men langt fra veldig ille. Ellers har snella stor og fin snørefører, og en bra slurebrems. Så alt i alt virker snella som et godt kjøp. Catana: Catana leveres med en ekstra spole, og det er et stort pluss. I tillegg har den et fint utseende og bråker ikke så mye. Snella har 2 kulelagre og 1 rullelager. I tillegg er prisen suveren. Plukket min opp til 299. Så dette virket som et røverkjøp. Exage: Dette er ei helt super snelle, og angrer som en hund på at jeg ga den bort i julegave. Snella har kampbrems, og i tillegg noen kulelagre ekstra. Utseendet er prima og ser meget kostbar ut. I tillegg er det lite lyd fra den, og i likhet med andre shimano sneller er det lite dødgang, noe som gir kontakt med fisk hele veien. Per i dag må du ut med 7-800 kroner for ei slik snelle. Men den er nok verdt det. Nexave 4000 FA Skulle ha meg ei helt grei snelle, og valget falt på denne. Har brukt den i 3 sesonger nå, og har ikke hatt problemer med den til nå. Ei sterk og driftsikker snelle som leveres med en ekstra spole. Lite lyd fra drivverket, samt lite vibrasjoner gir en følelse av å fiske med en snelle med kvalitet. Pris på Nexave er 500-600 kroner for dagens. Denne har forbrems, og har ikke vært noen ulempe. CX 4000 Dette er ei snelle som jeg fikk i bytte etter reklamasjon. Snella har 1 kulelager og en bakmontert brems. Den ble som regel kun brukt som ei reservesnelle når man fisket etter smålaks. Men etterhvert oppdaget jeg at denne snella var kjempebra. Den var av de billigste i sortimentet til Shimano, men var absolutt ei grei snelle. Den hadde en quikkcast hendel som gjorde at man kunne ladde kastet med en finger. Spolen var relativt lang, noe som ga meg bra kast. Oppdaget etterhvert at den bakmonterte slurebremsen var uunnværlig under kjøring av fisk. Så snella ble til slutt en favoritt. Men denne snella tok kveld til slutt. Typisk nok var det en laks i 5 kilosklassen som beit på. Hadde ankret opp stanga siden jeg fisket med dubb, men vinden var sterk og klarte å lage surr i toppen. Så når storlaksen beit på, dro den stanga ut av festet pga dette surret og slo snella ned på bakken. Etter dette ga ikke snella ut snøre, så før jeg fikk slått over bøyla for å slippe ut snøre på den måten, klarte laksen å slite snøret. Selve feilen med snella var at det var en liten splint inni som hadde gått. Jeg har til dags dato ikke fått tak i en slik splint. Men i hvertfall, siden denne splinten var gåen, var det mulig å dra ut staget spolen er festet i. Ja, faktisk dra det rett ut. Siden de fleste slike sneller fungerer på denne måten, så er jo dette noe som i teorien kan skje på de fleste. Så tror jeg bare var uheldig, og at det ikke var noe galt med kvaliteten. Shimano BX 8000 Dette er ei stor og grov snelle for sjøfiske og laksefiske. Snella tar 300m 0.35, så det bør holde til det meste. Dette er snella jeg har brukt mest, og den fungerer greit enda. Men den er svært stor, og bremseskivene er blitt slitt etter mye kjøring av storfisk. Så akkurat slurebremsen er ikke den beste, siden snella slurer ved sveiving dersom du har stilt den inn litt for slakt. Dette har ført til mye tvinn og surr. Og er hovedgrunnen til at jeg ikke bruker den på noe annet enn langstanga når jeg fisker etter laks. Shimano SSG 3000X Dette var min første åpne haspelsnelle. Den hadde plastikkutseende, men var likevel en meget slitesterk snelle. Det som til slutt gikk på den var bøyla, så den ble skrotet etter 4 sesonger. Kanskje den posten min var endel off topic, men jeg ville bare fram til at jeg har brukt Shimano i ca 16 år og har vært storfornøyd med snellene. Og shimano snellene har blitt mye bedre de siste årene. Har en ambassadeur snelle også, men synes ikke denne er like behagelig som en god haspel. Men den er god når det kommer til stor fisk. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 "Det som til slutt gikk på den var bøyla, så den ble skrotet etter 4 sesonger. " -------------------------------- Jeg har og en snelle der bøyla knakk. Gikk på den lokale G-Sporten og ba dem bestille ny. Den kostet under 100 kr, og var lett å skifte. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Det er vel ytterst få som bruker fortom på 40 centimeter. Selv bruker jeg rundt 3,5 meter fortom. Den lille strekken i fortommen er med på å redusere sjansen for at fisken slår seg av. 8537781[/snapback] Med en så lang fortom går skjøteknuten igjennom alle ringene hver gang du kaster og kan bli svekket så mye at man nesten ikke har noe av snørets kraft igjen. Ett snøre på 3,5 meter kan vel maks strekke seg noen cm og utgjør vel en forskjell hvis du fikser med en stiv pinne hugd ned og tørket over vinteren :!: Men hvorfor skal vi i det hele tatt få snøret til å strekke seg. Her lager produsentene så å si døde snører som ikke strekker seg på grunn av at vi skal få bedre kontroll på kroking og kjøring av fisk. Så klarer noen å prestere å si at det gir fisken bedre sjanse å slå seg av, det er jo heller motsatt. Med slike snører er det lettere å holde stramt snøre slik at fisken ikke klarer å få bevegelse i sluken og man får mer direkte kraft når man skal kroke fisken. Selv så bruker jeg en 11'6 fots haspelstang, den gir såpass mye etter at ett monofilamentsnøre på 3,5 meter ikke ville gjort noe forskjell i praksis uansett. Skal du hindre at fisk bruker slukens tyngde og masse for å slå seg eller brekke seg av kan du bruke en swivel eller noen ringer mellom sluken og kroken. Det er mye mer effektivt, det er noe jeg garanterer Kan du forklare fysikken bak teorien din om at dødt snøre gjør at fisken lettere slår seg av? Endret 6. mai 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Jeg bruker nylonfortom på ca 40 cm, alltid slik at hele fortommen er utenfor stangringene. Hovedgrunnen til at jeg bruker nylon er at den er mer slitesterk enn Fireline mot stein o.l. Også hadde jeg opplevelser med at mindre fisk klarte å surre sporden inn i firelinen slik at denne skjærer seg inn i fisken, hvorfor det blir sånn vet jeg ikke noenting om. Men med nylonfortom skjer det ikke. I tillegg opplever jeg mye mer kontroll med sluken mot bunnen, uten fortom sitter sluken fast umiddelbart mens med fortom virker det som jeg har en sjanse når jeg kjenner bunnen. Selv med 40cm nylon. Og etter laks er det gjerne der man fisker. Endret 6. mai 2007 av pybalto Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Kan du forklare fysikken bak teorien din om at dødt snøre gjør at fisken lettere slår seg av? 8546940[/snapback] Rykkene til fisken blir mye bråere når man fisker med helt dødt snøre. Det at knuten blir svekket når den går gjennom ringene er tull. Knutene jeg bruker bygger nesten ingenting, så man merker omtrent ikke at de går gjennom. Knuten vil svekkes mer når den er utenfor ringene på hvert kast. Den blir utsatt for en enorm belastning hver gang man kaster ut. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Et lite tips til de som bruker mono/fluorcarbon fortommer er å legge på epoxy lim i knuten slik at den går enda lettere gjennom ringen. Har hatt samme fortom på sjøørret stang (13") og har klarte å ryke flere kroker der selve snøre har røket og ikke knuten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå