vgdev Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hei hva trenger jeg av kabler og kontakter hvis jeg skal bruke denne til å slå av og på pc-en min? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=93265 (Ps: har bare bryteren, ingenting annet.) Takker hjerteligst for svar! Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Vel, siden Av/På-bryteren på nyere maskiner er en impulsbryter, og den du har linka til (som er utrolig kul, har en liggende her sjøl ) ikke er det, så trenger du vel noe logikk som sender ut en puls når du flipper bryteren opp, og en ny en når du flipper den ned. På de fleste nyere maskiner så er det vel sånn at hvis du holder av/på-bryteren inne i ~8sekunder så slår den seg av, så hvis du vil tvinge den av når du flipper bryteren ned så må du ta hensyn til dette. Hvordan du skal klare dette er en annen sak... En måte er å koble den i serie med PowerGood-signalet fra PSU, men det er en veldig 'brutal' løsning syns jeg. Det burde være mulig å kunne koble den til den vanlige inngangen på hovedkortet, men med unntak av en mikrokontroller (som blir veldig 'overkill') så kommer jeg ikke på noe akkurat nå. Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 En annem mulighet er at du vipper bryteren opp, opg så ned rett etter bår du slår på/av pc-en. Du kan sammenligne det med at du holder den vanlige knappen på pc-en din inne, sålenge den bryteren der er på... Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 ok, takk for svar Men hvis jeg benytter meg av denne da? http://www.biltema.no/products/product.asp...1&iItemId=76529 Hva trenger jeg av kabler og kontakter da? Takker hjerteligst for svar! Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 "Tilbakefjærende" står det på den, så jeg antar at den vil fungere på nøyaktig samme måte som den vanlige av/på-knappen. Da trenger du ikke mer enn litt ledning til å koble den til hovedkortet, enten som erstatning for den orginale knappen, eller i parallell. Nøyaktig hvordan du gjør det kommer vel an på hva du har tilgjengelig. Det går an å få kjøpt sånne kontakter/tilkoblinger som er lik den som står på ledningen fra knappen som sitter i kabinettet, eller så kan du bare klippe av og skjøte inn den nye knappen i parallell. Vil ikke anbefale å lodde direkte på hovedkortet! Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 "Tilbakefjærende" står det på den, så jeg antar at den vil fungere på nøyaktig samme måte som den vanlige av/på-knappen.Da trenger du ikke mer enn litt ledning til å koble den til hovedkortet, enten som erstatning for den orginale knappen, eller i parallell. Nøyaktig hvordan du gjør det kommer vel an på hva du har tilgjengelig. Det går an å få kjøpt sånne kontakter/tilkoblinger som er lik den som står på ledningen fra knappen som sitter i kabinettet, eller så kan du bare klippe av og skjøte inn den nye knappen i parallell. Vil ikke anbefale å lodde direkte på hovedkortet! 8500062[/snapback] Takker for svar!! men kan noen være vennlig å hennvise til noen kontakter og ledninger som vil fungere, på biltema/clas ohlson? Har som sagt ingenting fra før av! Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Jeg tror ikke du får tak i det du trenger på Biltema/CO, men et alternativ kan være DISSE, og da kan du bare klippe kablene til bryterene, og sette på dine egne. Et alternativ er Disse, og da kan du lodde/feste på bryteren på de. (Send pm viss du vil ha hjelp...) Endret 29. april 2007 av Disippel i lære Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Jeg tror ikke du får tak i det du trenger på Biltema/CO, men et alternativ kan være DISSE, og da kan du bare klippe kablene til bryterene, og sette på dine egne. Et alternativ er Disse, og da kan du lodde/feste på bryteren på de. (Send pm viss du vil ha hjelp...) 8500822[/snapback] Hmm...funker det ikke med to kobber ledninger og noe klips o.l. til å feste med? Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Hvis du er villig til å halvveis ofre av/på-knappen på kabinettet, eller evt reset-knappen hvis du ikke bruker den så ofte, og har tilgang på loddeutstyr, så kan du koble slik: Da bare splitter du opp den ledningen som allerede går der, og lodder på den nye bryteren i parallell. Eneste du trenger da er loddebolt og litt ledning... Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Hvis du er villig til å halvveis ofre av/på-knappen på kabinettet, eller evt reset-knappen hvis du ikke bruker den så ofte, og har tilgang på loddeutstyr, så kan du koble slik: Da bare splitter du opp den ledningen som allerede går der, og lodder på den nye bryteren i parallell. Eneste du trenger da er loddebolt og litt ledning... 8503214[/snapback] Hmm...vet ikke om du forstår hva jeg vil, hehe Skal bare ha en av og på knapp. Jeg har den trykkbryteren som nevt ovenfor. Lurer bare på om jeg kan ta to kabler fra bryteren end på hovedkortet og feste de fast med noen klips (evt lodde) mvgh vegard Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det er igrunn bare å ta to ledninger, og feste de på de to tilkoblingene på bryteren, for å så koble de til de to punktene på hovedkortet skal stå, og det kan gjøres på nesten uendelig mange måter Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Da bare splitter du opp den ledningen som allerede går der, og lodder på den nye bryteren i parallell. Eneste du trenger da er loddebolt og litt ledning... 8503214[/snapback] Hmm...vet ikke om du forstår hva jeg vil, hehe Skal bare ha en av og på knapp. Jeg har den trykkbryteren som nevt ovenfor. Lurer bare på om jeg kan ta to kabler fra bryteren end på hovedkortet og feste de fast med noen klips (evt lodde) mvgh vegard 8504366[/snapback] Det var det jeg prøvde å illustrere med den sjukt fine ( ) tegningen min. Du trenger bare å koble den nye bryteren på samme sted som den gamle, og en måte å gjøre det på er å koble deg inn på den ledningen som allerede går der. Du kan såklart bare lodde, eller for den saks skyld, lime ledningene fast til hovedkortet, men det er ikke å anbefale Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 jepp, jepp. Kjøpte noe kabel greier og noen kontakter på biltema i dag. Så nå regner jeg med at det funker! Takk for hjelpa folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå