Stigma Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Hei hei, Jeg skal lyd-isolere min single-stage fasekjøler (altså en kompressor). Den lager en del kraftig lav-frekvent lyd som jeg gjerne vil stoppe, eller redusere så mye som mulig. Sidne selve kjøleren står et stykke unna, og ikke står synlig, ås tenke jeg rett og slett å lage meg en en spon-kasse som jeg kan huse mekaniskemn i. Spørsmålet er, hva skal jeg kle kassen på insiden med for å maksimale blokke lavfrekvent støy med? Ta gjerne med i beregningen at jeg ikke er særlig begrenset i forhld til størrelse og vekt. Kompressoren er også vannkjølt, så luftgjennomstrømning trenger jeg ikek ta hennsyn til. Det må dog være et lite hull i hassen der suctionline og diverse andre ledninger kan komme ut, så den blir ikke helt potta tett. Noen forslag? Jeg tenkte kanskje asfaltplater, men jeg vet ikke om de faktisk STOPPER lavfrekvent lyd, eller hovedsakelig bare stopper resonans i kabinetter. Det blir jo neppe særlig resonans i min spon-kasse =P -Stigma Endret 29. april 2007 av Stigma Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Bruk eggekartonglignende skumplast på innsiden og sørg for at kassen er skikkelig avstivet. Asfaltplater kan nok hjelpe litt ekstra, for jeg regner med at den lavfrekvente støyen du nevner er vibrasjonsstøy, og dette forplanter seg som kjent. Blir litt som høyttalerbygg, da man helst vil ha lyden ut gjennom selve membranet og bassrefleksporter. Hvis du også dekobler selve kompressoren fra sponkassen med strikker/o-ringer, vil vibrasjonsstøyen ytterligere isoleres. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Bruk eggekartonglignende skumplast på innsiden og sørg for at kassen er skikkelig avstivet. Asfaltplater kan nok hjelpe litt ekstra, for jeg regner med at den lavfrekvente støyen du nevner er vibrasjonsstøy, og dette forplanter seg som kjent. Blir litt som høyttalerbygg, da man helst vil ha lyden ut gjennom selve membranet og bassrefleksporter. Hvis du også dekobler selve kompressoren fra sponkassen med strikker/o-ringer, vil vibrasjonsstøyen ytterligere isoleres. 8502774[/snapback] Jeg tenker å isolere kompressor så og si helt fra gulvet/kassen ved å ha flere tykke lag med et mykt lett elastisk teppemateriale, og et annet materiale i mellom som best kan beskrives som et "teppe" av vatt. Idèen er at strukturbåren vibrasjons-stay dermed skal mer eller midnre totalt fjernes. Det jeg søker etter her er dermed hvordan jeg best kan fjerne den resterende luft-bårne lavfrekvens støyen. -Stigma Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Du er gjerne ferdig med prosjektet nå, men jeg svarer likevel. For å redusere lavfrekvent støy (fjerne den vil du ikke klare) må kassen først og fremst være så kraftig som mulig. Tykk MDF er ideèlt og om vil "ta'n helt ut" lager du doble vegger der mellomrommet er et lag tykk, myk gummi eller evt. fin sand. Poenget med det er at luftbårne vibrasjoner forplanter seg i den innerste kassen, for så i stor grad å omsettes i varme ved overgangen fra et stoff til et annet (hard MDF > myk gummi > hard MDF). Siden kompressoren ikke behøver lufting, fyller du tomrommet som gjenstår inne i kassen med vibrasjonsdempende materialer av forskjellig beskaffenhet. Det noenlunde ideèlle vil være, fra innervegg av kassen mot kompressoren: blygummi, tung gummi, lettere gummi, skumgummi og til slutt vatt rundt kompressoren. Igjen er poenget at ved hver overgang fra et materiale til et annet vil vibrasjoner omsettes i varme og ved å bruke materialer av varierende fasthet vil effekten bli maksimert over et større frekvensområde. Blir mye pes da selvsagt, men stort bedre enn dette vil du ikke kunne få til uten bruk av mere avanserte materialer. Kevlar f.eks. er kjekt, men koster skjorta. Skjønt, om du har tilgang på en skuddfri vest eller to så for all del skjær'n opp og bruk platene inni. :-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Takker så mye for inspillet Agrippa. Jeg skal vurdere om det eer mulig å bygge en dobbel vegg kanskje. Å padde insiden av kassen er dog out of the question. Det er en 1HP rotorisk kompressor, og drawback'en mot at den er så sabla kraftig er at den i tillegg til lyd lager en god del varme. Den blir vel ca 70celcius eller så med litt lett luft på seg, og sikkert nærmere 100celcius rent passivt. Det er den forsovidt designet for å tåle, men om jeg kler den med vatt så komemr det til å bli både for mye av en brannfare, plus at levetiden til kompressoren kommer til å gå ned. Ideen min er at jeg skal vannkjøle den med noen egenproduserte kjøleblokker, så det bør ta knekken på temperaturen, og kansje få den ned i så lite som 50-60celcius med litt flaks. Da kan jeg gjerne se om det er gode nok marginer til å stappe kassen med vatt og annet slikt for å redusere vibrasjonene så mye som mulig. Godt tips med tung-lett-tung kombinasjon. Jeg skal se om det kanskje er mulig å gjøre noe sånt med asfaltplater i veggene på kassen. -Stigma Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Bl.a. båtutstyrsforretninger har støydempende matter bestående av "skumgummi" med vekslende tetthet og et lag blyholdig materiale ytterst. Dette gir en god støydemping på lavfrekvens. Du kan i tillegg montere kompressoren på motorfester av gummi slik at også disse tar opp en del rene vibrasjoner (Husk at vibrasjoner er støy er energi). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå