Gå til innhold

Vurder vannkjøling -trenger noen råd (komponenter)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe komponenter til å lage et vannkjølingssystem for 775. Etter å ha lest en del på forumet har jeg funnet frem komponenter som blir anbefalt i varierende grad:

Pumpe: "Swiftech MCP655 12 VDC Pump" eller "Swiftech MCP350 12 VDC Pump"

CPU: "Swiftech Apogee GT Extreme Performance CPU Water Block" eller "Swiftech Apogee GTX Performance CPU Water Block"

GPU: (For 8800GTS/GTX) "Swiftech MCW60 GPU Water block"

Radiator: "Black ICE GT Stealth 360mm Triple Radiator"

Chipset: "Swiftech MCW30 Northbridge Water block"

Other:

"Thermaltake CL-W0033 Water Temperature Indicator" :D

3x mist vifter

fillport eller vanntank har ikke bestemt meg for, men fillport frister

Så har jeg et spørsmål vil dette passe inn i et Antec P180?

Takker på forhånd for tips og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumpa kan du trygt gå for MCP655, Aogree Gt er ein ganske fin blokk, men eg har ikkje erfaringer med apogree GTX.

Radiatoren er vel bra den og, men eg vil ikkje seie noko då eg ikkje har prøvd den. Men alt ialt ser det ganske bra ut. Kor mykje kostar heile systemet?

Lenke til kommentar

Hvis jeg velger "MCP655" pumpa og "GT" vrs. av CPU blocka så kommer alt unntatt de 3 mist viftene på ca 2500. 500kr pluss går nok med til vifter, vanntank/fillport og nipler og slanger. så ca 3000 tilsammen.

Jeg kommer til å kjøpe hovedkomponentene i england prisene virker lavere: fant det meste her unntatt radiatoren.

Lenke til kommentar

CPU og GPU blokk er begge highflow blokker, dermed er MCP655 et naturlig pumpevalg. Naar de gjelder kjoeling av chipset paa MB saa er vel konsensus at det ikke er noe vits, derimot ha en negativ effekt paa systemet ditt. NB/SB vil som regel ikke bli saa varme at de vil hindre deg i aa overklokke lengre, om de blir det kan du sette paa en chipsetkjoeler med litt stoerre overflateareal + eventuelt en vifte.

F.eks denne http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR05&mcat=c181, med penger til overs. Det jeg mener med at det kan ha en negativ effekt paa systemet ditt aa vannkjoele NB og SB er at det hindrer flow i systemet, uten at det gir noen fordeler i forhold til overklokking. Siden du har highflow blokker, burde du proeve aa unngaa ting som skaper mindre flow.

Lenke til kommentar

Jeg har i grunn ikke tenkt og overklokke så verldig mye. Primærgrunnen for å anskaffe vannkjøling er å få ned støynivået på maskina. Samtidig er vannkjøling noe "nytt" og spennende.

Når jeg skal først kjøpe vannkjøling så kan jeg like godt kjøpe kvalitetsvarer. Jeg mener at det er bedre og bruke 3k på noe skikkelig enn 1500 på noe halvgodt

(jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men etter det jeg har forstått så må man opp i pris for å få sikkelig kvalitet).

Jeg antar at vannkjølings komponenter er sånn som kabinetter de varer et par pc generasjoner -værste fall må man bytte blocker.

Det er logisk at for antall kjølepunkt så øker motstanden, men hvilken påvirkning vil det ha om jeg inkluderer chipset? Med andre ord; blir vann temp ved load betydelig høyere?

Trenger jeg en 120.3 radiator eller holder det med en 120.2 radiator?

Lenke til kommentar
Jeg har i grunn ikke tenkt og overklokke så verldig mye. Primærgrunnen for å anskaffe vannkjøling er å få ned støynivået på maskina. Samtidig er vannkjøling noe "nytt" og spennende.

Når jeg skal først kjøpe vannkjøling så kan jeg like godt kjøpe kvalitetsvarer. Jeg mener at det er bedre og bruke 3k på noe skikkelig enn 1500 på noe halvgodt

(jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men etter det jeg har forstått så må man opp i pris for å få sikkelig kvalitet).

Jeg antar at vannkjølings komponenter er sånn som kabinetter de varer et par  pc generasjoner -værste fall må man bytte blocker.

Det er logisk at for antall kjølepunkt så øker motstanden, men hvilken påvirkning vil det ha om jeg inkluderer chipset? Med andre ord; blir vann temp ved load betydelig høyere?

Trenger jeg en 120.3 radiator eller holder det med en 120.2 radiator?

8499573[/snapback]

Om du er opptatt av lydreduksjon ser jeg ikke noen grunn til aa bytte ut kjoeleren paa NB/SB. De fleste har passivkjoeling som det er, eller i vaerste fall en liten vifte som nesten ikke lager lyd :p Vanntempen oeker ikke stort etter aa ha passert en blokk, et par graders oekning er typisk. Det er motstanden du nevner som er problemet, og for highflow systemer (som ditt er) vil du merke en forskjell (i CPU eller GPU temp), men om du ikke skal overklokke vil det neppe ha noe aa si for deg. Om du ikke skal overklokke er nok en 120.2 radiator nok, men om du er opptatt av lyd saa er det bedre aa kjoepe en stoerre radiator 120.3 f.eks og kjoere viftene saktere. Da kan du faa en tilnaermet lydloes setup.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt (ca) noen av de komponentene og bemerka meg følgende:

Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe: Helt topp. Vibreren en del på visse hastigheter men er hos meg dønn stille på min og maks hastighet.

Swiftech APOGEE GT: Etter en "tørrmontering" oppdaga jeg at selve kjøleblokka ikke rakk helt ned på GPU-en. Måtte slipe ned bena bittelittegrann for å få kontakt. Vet ikke om EX-modellen har samme problem.

Denne RAM-kjøleren til skjermkortminne synes jeg også var genial.

Jeg har også en AC Aquatube vanntank og pga. den kan jeg ikke kjøre bånn gass på pumpa. Da trekker den ned luft som samler seg i toppen av vanntanken.

Jeg har også en slik radiator og mistenker at den er alt for liten for min overklokka PentiumD 820 (3.5GHz) og GF7800GT-skjermkort. Valgte denne da den passer rett inn i et originalt feste i kabinettet. Kommer muligens til å kjøpe en til senere. Evt. en større en.

Lenke til kommentar

Den ramkjøler løsningen til swiftech er kanskje en løsning, men har sett på forumet at små heatsinks gjør jobben greit.

Det frister mer med T-kobling og fillport på det høyestepunktet i loopen enn en vanntank -vanntank virker mer kronglete enn en fillport.

Når det gjelder radiator så blir det nok 120.2 eller 120.3 men jeg lurer på om 120.3 vil passe inn i et Antec P180.

Selve kjølebehovet er E6600 og 8800GTS/GTX etter råd fra McGrandmother så kommer jeg nok ikke til å kjøpe blocker til NB/SB.

Ram ser jeg heller ikke noe behov for å vannkjøle. Må jeg kjøle rammen så kjøper jeg heatsinks og plasserer ei vifte (papst eller mist) over.

Lenke til kommentar

Har du en tank og anbefale?

Hvordan luft oppfører seg i et lukket system vet jeg lite om, men luftboblers egenvekt er lavere enn egenvekta til vann.

Vil ikke luftboblene da bli dyttet til det høyeste punkt i loopen dvs fillport, og hvis den ikke stopper der så vil den gå rundt i systemet helt til den blir fanget et sted -da oppstår samme problem som med vanntank.

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Har du en tank og anbefale?

Hvordan luft oppfører seg i et lukket system vet jeg lite om, men luftboblers egenvekt er lavere enn egenvekta til vann.

Vil ikke luftboblene da bli dyttet til det høyeste punkt i loopen dvs fillport, og hvis den ikke stopper der så vil den gå rundt i systemet helt til den blir fanget et sted -da oppstår samme problem som med vanntank.

Eller er jeg helt på jordet?

8499991[/snapback]

Du har rett, kan fint bruke T-line istedet for vanntank. Vanntank gir heller ikke noen lavere temperaturer i systemet.

Lenke til kommentar

lufta vil flyte til høyeste punkt ja, men husk at ved høy flow (som den pumpa gir) gjør at lufta blir sugd med vannet. Har man derimot en tank vil lufta bli fanget der siden den er veldig stor (i forhold til slangediameteren) og det vil ikke være så stor bevegelse helt oppe i tanken.

Og der er problemet mitt. Pumpa er såpass kraftig at den suger luftboblene rett fra inntaket og ut før de når toppen av tanken. Og suger faktisk av og til luft fra toppen av tanken også.

Lenke til kommentar

Jeg har to naive spørsmål.

Er det mulig å koble en spenningsregulator til pumpa.

Da kunne det kanskje vært mulig å senke volt og pumpa vil pumpe mindre. I en innkjøringsfase kan da luft, hvis noe er i systemet, "flyte" opp i fillport.

og.

Har noen erfaring med å e.g. bruke 1/2" slanger men bruke overgang til 3/8" før CPU/GPU blokker for å skape mer trykk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...