FeddeLeGrand Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hei Har bygget meg en ny pc for litt siden, men syns ikke den går så fort som den burde. Spec'en står i signaturen min;) Nesten alle komponentene er nye bortsett fra to harddisker og cd-rom.. Kan disse to være flaskehalser i systemet? Hvilke harddisker burde jeg isåfall kjøpe med et asus p5b deluxe hk? Kanskje en hybrid-harddisk hadde vært noe. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Nå sier du jo ingenting om hvilke disker du har, så da blir det jo rent gjettverk å uttale seg om dette - men vanligvis skal ikke valg av harddisk ha noe å si, så lenge du har valgt en disk med 7200 rpm. Det som hadde vært interessant å se, er hvor mye minne du har. Det står jo bare at du har Geil PC6400, og ikke hvor mye ram du har. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Du sier heller ikke noe om hvilke operasjoner du synes maskinen er treig i? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det hadde også vært interessant å vite hvilke arbeidsoperasjoner som tar lenger tid enn du ønsker. Harddisker kan være en sterkt begrensende faktor for noen arbeidsoppgaver, men helt irrelevant for andre. Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Oisann, beklager. Jeg har 2 gb ram. 2 stk. av disse http://support.packardbell.com/no/item/ind...&ppn=PB35203691 som fulgte med den gamle dataen. Jeg syns det går treigt å åpne programmer. Tar f.eks lang tid å åpne "Min datamaskin". Endret 29. april 2007 av harald g Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hvis du har en plate i CD-ROMen så spinner den seg opp før min datamaskin åpnes, noe som tar en liten stund - men det visste du sikkert. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hvis det går treigt å åpne programmer, tror jeg ikke du har så mye å hente på en ny harddisk. Hvis du har prøvd alt annet (defragmentering, bytte antivirusprogram og brannmur, reinstallasjon av OS osv) og du fortsatt er "plaget" av at det tar lang tid å åpne programmer, kan du kanskje (ikke sikkert) hente et par sekunder ekstra på å kjøpe 2-8 10k/15krpm-disker og kjøre dem i RAID0. Hva slags operativsystem og antivirus bruker du? Har du en softwarebrannmur? Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 sata harddisk ja. Jeg har f-secure antivirus med software brannmur. Jeg har nettopp innstallert xp professional på nytt. Men jeg har en liten misstanke om at soundmax driveren ikke er helt god. Noen med erfaring om det? Hver gang jeg åpner programmer hører jeg harddisken setter igang, betyr ikke det at den må spinne opp før jeg får åpnet programmet? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg synes det er litt rart at du hører disken sette igang hver gang du åpner programmer. Dette skal du normalt ikke merke noe av - så hvis det er hørbart, så er jeg fristet til å tro at det er noe galt med disken din. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Sjekk hva strøminstillingene dine sier om tiden før HDD skal slå seg av. Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Sjekk hva strøminstillingene dine sier om tiden før HDD skal slå seg av. 8507033[/snapback] Aldri, står de på. Jeg har formatert diskene noen ganger, kan de ha blitt treige av det? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Nei, de blir ikke trege av formatering. Lenke til kommentar
sigjac Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Har du sjekket om diskene går på full hastighet i Windows, dvs overføring fra disk til hovedkort? Laster du ned noe fra internett på systemdisken (altså samme disk, ikke nødvendigvis på samme partisjon)? Endret 30. april 2007 av sigjac Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Om du ikke har floppydisk, men det fortsatt er aktivert i windows/BIOS kan datamaskin være treg til å åpnes. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det her blir et longshot men......, Har du aktivert Ultra DMA Mode under "Transfer Mode" på "Primary og Secondary IDE Channel" i Device Manager? Lenke til kommentar
slimjim Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Long shot igjen. Hadde treg burst på min raptor i en test (hdtach)... altså den var treg i alt ,tror det var på 16mb/s. Leste litt rundt og fant noe om at man måtte disable/skru av"enable command queing" Gjorde dette og kjørte testen igjen.... WOOOPA 126mb/s. Vert et forsøk. Enhetsbehandling/IDE ATA/ATAPI.kontrollere/NVIDIA nForce Serial ATA Controller/Egenskaper/Primary Channel. Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Hvor finner jeg enhetsbehandling og device manager. Finner ikke noenting i kontroll panel ihvertfall, hvis det er der de skal være. EDIT: fant det ut;) Endret 1. mai 2007 av harald g Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Nå har ikke jeg nforce serial ATA Controller, men jeg har 3 "primær IDE-kanal", 3 "sekundær IDE-kanal" og 3 "Standard Dual PCI Channel IDE-kontroller". Hvilken velger jeg? Enten står alle på Ultra DMA Mode, eller så står det "gjelder ikke". Hvordan sjekker jeg om diskene står på full hastighet i Windows? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det var det du nettopp gjorde nå - med å sjekke at "Transfer Mode" står på Ultra DMA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå