Gå til innhold

Backup

WeeR

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vet at dette har blitt tatt opp veldig mange ganger, men fant ikke helt det jeg leter etter.

Jeg skal sette opp ett backup system for en kunde, og sitter å vurderer flere alternativer. Kommet frem til litt forskjellig, og vil gjerne ha noen synspunkter.

1. Tape streamer.

Ganske dyrt, tregt, men ellers veldig bra. Kunden er meget skeptisk til tape siden han har hatt STORE problemer med dette før.

2. Ekstern firewire hardisk.

Ganske dyrt dette også, rundt 3000 pr hardisk. Vet ikke hvor lett det er å sette opp automatiske rutiner når du må koble ut og inn forskjellige eksterne hardisker.

3. CD-R/CD-RW.

Ser ikke på dette som noe alternativ i det hele tatt, ettersom backup mengden er over 700mb, og jeg ikke har planer om å sitte å bytte cd'er til jeg blir gammel og grå, dette må være automatisk.

4. Hardisk skuff.

Dette ser jeg egentlig på som det beste alternativet, ettersom kunden er negativ til taper, og siden dette er ett billig alternativ.

Har lest endel på forumet her og det er endel som er skeptiske til dette også, hvorfor det?

Bruker for tiden dette på jobben. (2000 Advanced server, med striping og hardisk skuffer)

Hver dag drar vi rett og slett bare ut den ene hardisk skuffen , og putter i en ny en. Adaptec raid kontrolleren vi bruker fungerer finfint med hotswapping og maskinen begynner å bygge opp speilingsdisken så fort vi putter den i. På denne måten har vi backup alle dager + 1 uke gammel og 1 måned gammel. Serveren har kræsjet en gang, og det tok oss ikke mer enn 5 minutter å få den opp igjen med eksakt samme data.

Håper jeg får noen synspunkter på denne typen backup.

-WeeR-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

4. Hardisk skuff.

Dette ser jeg egentlig på som det beste alternativet, ettersom kunden er negativ til taper, og siden dette er ett billig alternativ.

Har lest endel på forumet her og det er endel som er skeptiske til dette også, hvorfor det?

Bruker for tiden dette på jobben. (2000 Advanced server, med striping og hardisk skuffer)

Hver dag drar vi rett og slett bare ut den ene hardisk skuffen , og putter i en ny en. Adaptec raid kontrolleren vi bruker fungerer finfint med hotswapping og maskinen begynner å bygge opp speilingsdisken så fort vi putter den i. På denne måten har vi backup alle dager + 1 uke gammel og 1 måned gammel. Serveren har kræsjet en gang, og det tok oss ikke mer enn 5 minutter å få den opp igjen med eksakt samme data.

Håper jeg får noen synspunkter på denne typen backup.

-WeeR-

Selv kan jeg ikke se noen grunn til å ikke bruke sistnevnte system.. Virker praktisk og bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...