Gå til innhold

Stringteorien - akseptert i forskermiljø?

Anbefalte innlegg

Jeg ser nå denne dokumentaren: http://video.google.com/videoplay?docid=41...5433858020781&q

Jeg får inntrykk av at strengteorien nå er den beste teorien forskerne har, og at strengmodeller har erstattet partikkelmodeller av universets byggesteiner. Dette er i stor kontrast til tidligere dokumentarer jeg har sett, hvor strengteorien kun har blitt sett på som en vag teori, og som har fått mye pepper i forskermiljøene.

Hva er sant? Hvor ny er denne dokumentaren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg sett gjennom den dokumentaren, og det var utrolig spennende. Noe jeg ikke skjønner er hvorfor slutten fremstilles som en løsning eller et endelig svar.. Da vi muligens vet hvordan vårt eget (og uandelig mange andre) universer ble skapt så kan man ikke stoppe der. Hvis membranene flyter rundt og skaper universer, så ble disse membranene også skapt, noe som presenterer et like stort problem. Når ble 'starten' skapt? Hvordan kan noe skapes hvis det ikke eksisterer noe fra før?

Lenke til kommentar

LQC (Loop Quantum Cosmology) er vel i tillegg til strengteorien også en stor utfordrer til standardmodellen.

Problemet til strengteorien (slik jeg har forstått det) er at den ikke har blitt skikkelig uttestet ennå, samt at det finnes ørten varianter av den, og vitenskapelig sett er det en ulempe når en hypotese utvikler seg til mange teorier. Det bør helst gå den andre veien. :)

Lenke til kommentar
Hvis membranene flyter rundt og skaper universer, så ble disse membranene også skapt, noe som presenterer et like stort problem. Når ble 'starten' skapt? Hvordan kan noe skapes hvis det ikke eksisterer noe fra før?

8504131[/snapback]

Hva med uendelig fortid? Noe kan vel alltid ha eksistert?

Lenke til kommentar
Uten å ha noe som helst innsikt i faglig stoff ang. spørsmål som dette klarer jeg ikke å rasjonalisere en tanke på at noe alltid har eksistert.

Hvorfor vet jeg ikke, men jeg finner det merkelig at noe kan eksistere uten å ha bli kreêrt eller å oppstå grunnet en reaksjon.

Hvis man definerer alt til å finne seg her inne [ ], hva er da utenfor alt?

Altså, det er tydelig at det er noen latterlig kompliserte greier vi har å gjøre med der vanlig logikk ikke lenger er tillstrekkelig. Det blir lite vits å synse i temaer som dette ;)

Utrolig spennende og inspirerende er det dog!

Lenke til kommentar
Uten å ha noe som helst innsikt i faglig stoff ang. spørsmål som dette klarer jeg ikke å rasjonalisere en tanke på at noe alltid har eksistert.

Hvorfor vet jeg ikke, men jeg finner det merkelig at noe kan eksistere uten å ha bli kreêrt eller å oppstå grunnet en reaksjon.

Hvis alt må ha blitt generert av "noe", så må jo også "noe" ha blitt generert av "noe annet", osv i en uendelig lang rekke bakover, og da har man jo plutselig en uendelighet samme hvordan man snur og vender på det. ;)

Hvis man definerer alt til å finne seg her inne [  ], hva er da utenfor alt?

Altså, det er tydelig at det er noen latterlig kompliserte greier vi har å gjøre med der vanlig logikk ikke lenger er tillstrekkelig. Det blir lite vits å synse i temaer som dette  ;)

Utrolig spennende og inspirerende er det dog!

8506598[/snapback]

Hvorfor skal alt befinne seg innenfor et begrenset område?

Jeg mener helt bestemt at uendelighet må eksistere på ett eller annet plan, enten i form av uendelig tid, uendelig rom eller begge deler. Jeg har absolutte vanskeligheter med å se logikken i noe annet. :)

Det er veldig interessant ja! :)

Lenke til kommentar

Gi oss mer om elekroner som forsvinner og dukker opp igjen, og hvorfor gravitasjon er en så svak kraft. Mer mer mer! Orker ikke søke selv, post mer! *SENSURERT* spiller på strengene og vårt univers er kun en tone som sakte men sikkert forsvinner ut i intet :)

Edit:

Beklager, Fredrik-. Det var ikke meningen å bruke Gud i en tråd under Teknologi og Vitenskap. Det var dog ment for å illustrere at teorien fortsatt ikke kunne forklare (meg) alt her i vårt komplekse univers.

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar
Gi oss mer om elekroner som forsvinner og dukker opp igjen, og hvorfor gravitasjon er en så svak kraft. Mer mer mer! Orker ikke søke selv, post mer! Gud spiller på strengene og vårt univers er kun en tone som sakte men sikkert forsvinner ut i intet  :)

8514337[/snapback]

Gidd...

:shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...