Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger jeg kondensator?+

Beyma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom batteriet kan levere en peak på ca. 400A, og du har greie kabler, så skal det ikke være nødvendig. En kondensator vil i praksis bare utsette problemet om batteriet ikke klarer å levere strømmen. Kan være greit å bare teste om det funker først, og evt. skaffe senere om nødvendig. Gode kabler til batteriet er både billigere og bedre.

Lenke til kommentar
Dersom batteriet kan levere en peak på ca. 400A, og du har greie kabler, så skal det ikke være nødvendig. En kondensator vil i praksis bare utsette problemet om batteriet ikke klarer å levere strømmen. Kan være greit å bare teste om det funker først, og evt. skaffe senere om nødvendig. Gode kabler til batteriet er både billigere og bedre.

8496445[/snapback]

Ok.. Kan du si hva jeg trenger av kabler for å få en sub og forsterker til å funke.. Skal til svinesund imorra og kjøpe..

Lenke til kommentar

Litt avhengig av bil så er det ikke vanskeligere enn å strekke kabel fra batteri til bagasjerom.

På min var det bare å legge opp kabelen og montere på ringkabelsko i hver ende. Tjente et par volt på det. Bare ladespenninga ved tomgang gikk opp fra 13,5V til 14,4V

Jordingskabelen fra batteriet var nesten korrodert helt bort. Jordingskabelen er akkurat like viktig som strømkabelen (+). Kanskje viktigere når jeg tenker meg om. :hmm:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Litt avhengig av bil så er det ikke vanskeligere enn å strekke kabel fra batteri til bagasjerom.

På min var det bare å legge opp kabelen og montere på ringkabelsko i hver ende. Tjente et par volt på det. Bare ladespenninga ved tomgang gikk opp fra 13,5V til 14,4V

Jordingskabelen fra batteriet var nesten korrodert helt bort. Jordingskabelen er akkurat like viktig som strømkabelen (+). Kanskje viktigere når jeg tenker meg om.  :hmm:

8497844[/snapback]

Ok.. Pappa skulle skifte alle kablene fra batteriet fordi noen hadde røket mens han vaska og holdt på med motoren.. Så alle kablene skal være nye..

Lenke til kommentar

Poenget er ikke bare å bytte de ut med nye, men å bytte de ut med tykkere. Noen biler har ekstremt tynne kabler som gir godt med spenningsfall ved store strømuttak. Om minusledningen er god er lett å sjekke. Bare følg kabelen fra minus på batteriet og se om den er god og tykk, og har god forbindelse.

Lenke til kommentar

8497844[/snapback]

SIKKRING! Er mye mulig du har det, men det er viktig å få med, slik du forklarer her, så har ikke du sikkring på pluss kabelen din ;)

Er så mange her inne som er helt hjernedøde når det kommer til bilstereo (men de skal på død og liv klare å koble det selv) så detaljer er VIKTIG og få med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...