Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta ut gira - farlig for bilen?

jahas

Anbefalte innlegg

Nå er det vel gjerne forskjell på å f.eks gå fra å ligge på 2000rpm til f.eks 3000rpm under normal drift, og det å gå fra 2000rpm til 6000rpm i den fasen hvor motoren har maks belastning (aks.).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men en ting som er MEGET viktig, er selfølgelig gjeldende på ALLE

motorer.. ALDRI dra en bil høyt på turtall før den er skikkelig varm!

8496382[/snapback]

Hvor lang tid snakker vi om før den er "skikkelig varm"? 5 min? 30 min?

Man ser at temperaturnåla stabiliserer seg. Ofte midt mellom "for kald" og "for varm". Er tross alt en grunn til at man har den.

Vel, jeg "stoler ikke" på temperaturnåla. Selv om den viser midt mellom kald og varm, så betyr ikke det nødvendigvis at alt har oppnådd riktig temperatur. Hvis du har oljetemp så trenger ikke det bety olje i gir, bakdiff f.eks. Selv om oljen i motoren har fått riktig temperatur.

Etter ca. 5 minutter (+/-) så står nåla (motorolje) på senter der den skal være. Men kjører aldri bilen hardt før den har gått i 15-20 minutter. Sånn at jeg er sikker på at alt har blitt skikkelig varmt. Holder meg under boost (2500 rpm) helt til motoroljen er varm, før jeg øker til maks ca. 4000 rpm. Etter 15-20 minutter føler jeg meg trygg på temperaturen til gir og diff etc, og kan gjerne dra ut et gir eller to en og annen gang når det passer sånn.

Dette er dog noe som neppe eller så godt som aldri blir et problem i en vanlig sugemotor, men hvis jeg hadde hatt en turtallsmaskin ville jeg nok vært påpasselig. 1.8 VVTL-i, 1.6 eller 1.8, 2.0 eller 2.2 VTEC eller andre "hissige" motorer.

Det er bedre å være litt mer forsiktig enn man trenger, enn å være litt uforsiktig, og kanskje ødelegge noe.

Lenke til kommentar
Kan nok ha en bieffekt av at motoren ikke drar like godt når den er kald enn når den er varm.

8509755[/snapback]

I manualen på min bil fra 1998, står det riktignok direkte at den vil dra lenger på girene for å bli varm, som om det er en "feature". Derfor synes jeg det høres logisk ut at det ikke er direkte skadelig å dra ut girene når motoren er kald, men du får redusert ytelse.

8509820[/snapback]

Det er faktisk ikke bra for motoren å dra ut girene når motoren er kald. Husker ikke helt den eksakte vitenskapen bak, tror det har en del med at oljen ikke er varm, og at den ikke smører motoren så godt når den er kald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...