Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta ut gira - farlig for bilen?


jahas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen motorer er laget for dette.. tenker da på VTEC (for eks Honda

Civic VTi - B16A2) Jeg drar min til 8000..

Mazda RX7 har vel også et rimelig drøyt turtallsområde?

 

Men turbomotorer er det fint lite vits å dra såpass på girene.

Kommer seff an på høytrykk/lavtrykk osv

 

Men en ting som er MEGET viktig, er selfølgelig gjeldende på ALLE

motorer.. ALDRI dra en bil høyt på turtall før den er skikkelig varm!

Lenke til kommentar

En gang iblant skader ikke, men det er klart at det tar på både motor og drivverk om du gir på maks i hvert lyskryss. Det fins grenser for hva ei girkasse tåler.

 

Edit: mens vi er inne på dette, så lønner det seg også å bruke litt tid på hvert girskift, 1-2 sekunder. Min bil har tydeligvis blitt kjørt hardt til tider, og det merkes at synkroniseringa har begynt å bli dårlig i et par gir.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Litt off topic, men er det ikke sånn at om en bil har blitt "daukjørt" i en 10 år eller mer (det vil si giring på maks 3k rpm) så vil den skjære seg helt om man gir den mere? eller vil den ikke klare å gi noe særlig mere turtall?

 

Vet at dette sikkert er individuelt fra bil til bil og hvor langt den er gått osv, men tenker på sånn generelt..

Lenke til kommentar

så lenge du ikke kjører bilen over det røde så skal det ikke være farlig. vis du har manualen til bilen så kan det vær det står på hvilket turtall den har mest moment og HK, alt over det vil være ueffektivt og kan vel kalles tap eller useless :p

 

som det blir nevnt så er det helt individuelt fra bil til bil. diesel har helt klart et lavere turtalls behov de ligger langt under bensinbil på behovet for turtall.

på tubobil så kommer det jo helt ann på hva slags turbo og hvordan ting er stilt inn i bilens innsprytnings system, eventuelt forgasser.

 

så er vel 16V(entil) biler mer turtallsbiler en de med 8V, tenker da på 4 sylindrede biler.

 

som du sier med honda så har det med teknologien å gjøre oljetrykk brukes til å flytte splin som forandrer profilen som øker løftingen på ventilene vis jeg husker riktig. dette fordi det er bevist at en bil vil preforme(glemte det norske ordet) bedre med forskjellige ventiltimminger på forskjellige turtall. tekonoligen til honda heter VTEC

VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) is an electronic and mechanical system in some Honda engines that allows the engine to have multiple camshafts. VTEC engines have an extra intake cam with its own rocker, which follows this cam. The profile on this cam keeps the intake valve open longer than the other cam profile. At low engine speeds, this rocker is not connected to any valves. At high engine speeds, a piston locks the extra rocker to the two rockers that control the two intake valves.

 

rx-7 og nå da rx-8 har ikke rekke eller V motor det er Wankel som er turtalls maskin, stempelet på disse går ikke opp og ned men rundt og rundt i en slags trekant vis jeg husker riktig. om wankel

Lenke til kommentar
Litt off topic, men er det ikke sånn at om en bil har blitt "daukjørt" i en 10 år eller mer (det vil si giring på maks 3k rpm) så vil den skjære seg helt om man gir den mere? eller vil den ikke klare å gi noe særlig mere turtall?

 

Vet at dette sikkert er individuelt fra bil til bil og hvor langt den er gått osv, men tenker på sånn generelt..

8496422[/snapback]

 

den vil ikke skjære seg direkte men den er innkjørt på en måte og er vant med det vis den stilen endres så forandrer du stilen den er vant med og dermed forander slitasjen og øker sjansen for at noe går galt men det er ikke noe som skjer automagisk ;)

 

det er også bevist at biler med flere forskjellige fører som har forskjellige kjøremønset agresivt, avslappet osv osv har økt slitasje og går fortere istykker. har vel noe med at kassen ikke kommer inn i en fast rytme. det er min teori

Lenke til kommentar

Kan nok ha noe med at man sliter forskjellige deler. Presser man opp turtallet gir man f.eks sylindrene mindre arbeid pr. syklus, og dermed mindre press. Lagre, reimer, etc. går med høyere omdreingstall, og slites dermed mer. Kjører man lavt turtall gjør motoren mer arbeid pr. syklus og (etter min teori) presser man enkelte deler i selve motoren mer, mens lagre, reimer, etc. går med færre omdreinger og slites mindre.

 

(Det var mest teori fra min side, ikke nødvendigvis fakta)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Bare et spm. til:

 

- har en Volkswagen fra ca.95 som det står at bruker bensin i vognkortet. Skal jeg da fylle 95 blyfri? eller 98 blyfri? Erdet stor forskjell mellom dem?

8496494[/snapback]

 

 

På innsiden av tanklokkdekslet pleier det å stå hvilken bensin du skal bruke...

Lenke til kommentar

Fungerer det, så er det riktig :)

 

Forøvrig er forskjellen mellom 95 og 98 at 95 tenner på lavere temperatur enn 98. En motor justert for 95 vil derfor ha ingen fordel med 98. Fyller man 95 på en motor som skal ha 98 kan den gå dårlig med mindre den har bankesensor og klarer å justere tenningen, fordi bensinen kan tenne for tidlig pga. varmen som oppstår under kompresjonen.

Lenke til kommentar

På en RX-7 (13b-REW) begynner moroa først ved 5000 rpm ;) Den vedvarer derimot nesten helt til 9000 rpm, alt etter turbo og om sperra er flyttet eller fjernet.

 

Dette kan dog ikke sammenlignes i det hele tatt med "alle andre" biler, da 13b-REW er en 2 rotors wankel motor med twin turbo(ingen stempel, sylindre, registerreim, topper og andre ting som kan ryke), sammenlignet med "vanlige" motorer på 3, 4, 5, 6 eller 8 sylindre. Du har også andre unntak som boxer (subaru pg porche).

Lenke til kommentar

jo høyere turtall, jo mer sliter det, ingen tvil om det. Men turtallsperra er satt så høyt som den er av en grunn, det er over den ting begynner å gå galt. jeg har selv tucha turtalsperra flere ganger(har en audi80 2.0 16v, ganske hissig sak over 3.5-4k rpm) og det skader ikke veldig, men du skal ikke kjøre på den over lengre tid.

Lenke til kommentar

Høyere turtall betyr mer slitasje. Ikke at det trenger å bety noe spesielt, tar neppe stor skade av det. Det eneste er at det ikke er alle girkasser som liker at man tar rivstarter rundt 4500 omdreininger jevnlig. Det er ikke bra for bilen.

 

Er vel ikke så mye i myten om at biler som kjøres slapt er daukjørte. Kjøper heller en bil fra en gammel gubbe som har daukjørt bilen, enn en ung person med capsen feil vei som kanskje kjører noe annerledes. Ja. Det er en stor, stygg og fæl generalisering. Sue me.

Lenke til kommentar
Høyere turtall betyr mer slitasje. Ikke at det trenger å bety noe spesielt, tar neppe stor skade av det. Det eneste er at det ikke er alle girkasser som liker at man tar rivstarter rundt 4500 omdreininger jevnlig. Det er ikke bra for bilen.

 

Er vel ikke så mye i myten om at biler som kjøres slapt er daukjørte. Kjøper heller en bil fra en gammel gubbe som har daukjørt bilen, enn en ung person med capsen feil vei som kanskje kjører noe annerledes. Ja. Det er en stor, stygg og fæl generalisering. Sue me.

8499179[/snapback]

 

 

 

:!: Men vi må jo få lov til å ha det litt morro :whistle:

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Men en ting som er MEGET viktig, er selfølgelig gjeldende på ALLE

motorer.. ALDRI dra en bil høyt på turtall før den er skikkelig varm!

8496382[/snapback]

Hvor lang tid snakker vi om før den er "skikkelig varm"? 5 min? 30 min?

Og hvorfor fungerer mange automatgir slik at de drar lenger opp på turtall før den girer når den er kald, nettopp fordi den skal bli varm? Synes det strider litt mot din påstand om at det er skadelig?

Lenke til kommentar
Men en ting som er MEGET viktig, er selfølgelig gjeldende på ALLE

motorer.. ALDRI dra en bil høyt på turtall før den er skikkelig varm!

8496382[/snapback]

Hvor lang tid snakker vi om før den er "skikkelig varm"? 5 min? 30 min?

Man ser at temperaturnåla stabiliserer seg. Ofte midt mellom "for kald" og "for varm". Er tross alt en grunn til at man har den.

 

Og hvorfor fungerer mange automatgir slik at de drar lenger opp på turtall før den girer når den er kald, nettopp fordi den skal bli varm? Synes det strider litt mot din påstand om at det er skadelig?

8509307[/snapback]

Kan nok ha en bieffekt av at motoren ikke drar like godt når den er kald enn når den er varm. Det er vel bare de siste årene at automatkassene er blitt "intelligente". De fleste automatkasser går bare etter et enkelt sett med regler for når den skal bytte gir, osv. De har ingen måte å finne temperaturen på motoren, og dermed ta hensyn til den.

Lenke til kommentar
Kan nok ha en bieffekt av at motoren ikke drar like godt når den er kald enn når den er varm.

8509755[/snapback]

I manualen på min bil fra 1998, står det riktignok direkte at den vil dra lenger på girene for å bli varm, som om det er en "feature". Derfor synes jeg det høres logisk ut at det ikke er direkte skadelig å dra ut girene når motoren er kald, men du får redusert ytelse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...